Filozofia nauk historycznych 1400-Fil23FNH-SD
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Aletheia, Warszawa 1992. P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Universitas, Kraków 2006. T. Buksiński, Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych, Wydawnictwo UAM, Poznań 1991. H. Schaedelbach, Rozum i historia, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa2001. J. Appleby, L. Hunt, M. Jacob, Powiedzieć prawdę o historii, tłum. S. Amsterdamski, Zysk i S-ka, Poznań 2000. F. Nietzsche, Niewczesne rozważania, tłum. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996, s. 84-169. |
||
Metody dydaktyczne: | wykład kursowy |
||
Literatura: |
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001. E. H. Carr, Historia. Czym jest? Tłum. P. Kuś, Zysk i S-ka Poznań 1999. E. Domańska [red.], Pamięć, etyka i historia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002, s. 31-37; 55-85. |
||
Efekty uczenia się: |
W01 (K_W02) ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk historycznych W02 (K_W10) ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się filozofii historii a zmianami w kulturze i w społeczeństwie |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne z treści wykładów. Na ocenę pozytywną wymagane jest zaliczenie przynajmniej 50% odpowiedzi. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie historyczne. Pojawienie się historiografii nowożytnej. Rodzaje i historyczne formy historiografii. République des lettres. Historia jako nauka. 2. Wprowadzenie do historii. Dwa rozumienia historii. Historia jako nauka. Podstawowe elementy metodologicznego samorozumienia historii – źródła, krytyka źródeł, narracja historyczna. 3. Filozofia nauk historycznych jako namysł nad upowszechnieniem się historii jako nauki. Historyzm, oświecenie historyczne i świadomość historyczna. 4. Historyka J. G. Droysena. Zdroworozsądkowe rozumienie historii. Połączenie historyki i hermeneutyki. 5. filozofia nauk historycznych jako krytyka rozumu historycznego – W. Dilthey 6. Transcendentalne ugruntowanie wiedzy historycznej – H. Rickert 7. Krytyka historii z pozycji filozofii życia – Schopenhauer i Nietzsche 8. Schnaedelbach – dialektyka rozumu historycznego 9. Teoria kompensacji i jej krytyka – Marquard i Schnaedelbach 10. Epistemologiczne problemy nauk historycznych – Topolski, Ankersmit, White |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 14:30 - 16:00,
(sala nieznana)
|
Wojciech Torzewski | 5/8 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.