Na treści programowego obozu zimowego składają się tylko te formy zajęć, których nie można realizować na terenie Uczelni. Poznanie tych form oraz ich opanowanie jest jednym z podstawowych założeń wszechstronnego przygotowania studentów do pracy w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego i wychowawcy, przy założeniu, że obóz jest integralną częścią procesu dydaktycznego i wychowawczego Uczelni.
Program obozu zawiera treści dotyczące praktycznych i teoretycznych podstaw realizacji różnorodnych form organizacji zajęć i imprez o charakterze rekreacyjno-sportowym i kulturalno-oświatowym z uwzględnieniem zasad BHP. Obejmuje również przygotowanie w zakresie podstawowym wykwalifikowanej kadry nauczycieli i organizatorów popularnych form rekreacji i wypoczynku w górach.
Zadania wychowawcze realizowane na obozach, jako część programu wychowawczego Uczelni, to wyrabianie u studentów poczucia świadomej dyscypliny realizowanej poprzez prawidłową organizację zajęć odbywających się w warunkach szczególnego zagrożenia (przestrzegania regulaminów, instrukcji i zarządzeń).
Powyższe aspekty stanowić mają dla studentów określony wzorzec.
Część praktyczna obejmuje naukę jazdy na nartach w stopniu podstawowym ze szczególnym uwzględnieniem metodyki nauczania (opanowanie ćwiczeń i umiejętności metodycznych z zakresu realizowanego przedmiotu) oraz podstawy praktyczne jazdy na snowboardzie oraz gry i zabawy na śniegu.
Podstawy teoretyczne:
Sprzęt i ekwipunek (rodzaje, zasady doboru, budowa, regulacja, konserwacja, rodzaje śniegu).
Analiza techniki, systematyka i metodyka nauczania narciarstwa zjazdowego.
Zasady, formy, metody i środki prowadzenia zajęć rekreacyjnych i sportowych na śniegu.
Organizacja turystyki wędrownej i stałej w górach. Terenoznawstwo, bezpieczeństwo w górach, ratownictwo i pierwsza pomoc.
Ogólne zasady organizacji zawodów narciarskich – rodzaje konkurencji, regulaminy, sędziowanie (wyjątki z Narciarskiego Regulaminu Sportowego)
Podstawy praktyczne:
Poruszanie się na nartach - kroki, zwroty, upadanie i podnoszenie, podejścia, jazda w linii spadku stoku, jazda w skos stoku, zmiana kierunku jazdy przestępowaniem, gry i zabawy na nartach, jazda wyciągiem.
Ewolucje techniki kątowej: pług hamujący, pług ślizgowy, pół-pług, łuki płużne, skręt z pół-pługu, skręt z poszerzenia kątowego.
Ewolucje techniki równoległej: ześlizgi, skręt dostokowy W-N, skręt stop, skręt z poszerzenia równoległego, skręt równoległy odstokowy N-W, skręt z przeciwskrętu, śmig.
Ewolucje techniki nożycowej: krok łyżwowy, skręt nożycowy.
Elementy doskonalenia ewolucji zjazdowych: zjazd w linii spadku stoku i w skos stoku w zmiennych warunkach terenowych i śniegowych, przejazdy różnych form terenowych (garb, muldy, próg, jazda terenowa i skręty kontrolowane w jeździe śladowej, przejazdy prostych układów bramek slalomowych).
Gry i zabawy na śniegu (w przypadku każdej jednostki dydaktycznej).
|