Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródła ikonograficzne w warsztacie historyka 1000-H23ŹIWH-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Elżbieta Piwowarczyk, Biblia Pauperum jako źródło ikonograficzne witraży w prezbiterium Kościoła Mariackiego w Krakowie z drugiej połowy XIV wieku, Kraków 2004
- Janina Ruszczycówna, Ikonografia Jana III Sobieskiego : wybrane zagadnienia, Warszawa, [Muzeum Narodowe], 1982.
- Chwała i sława Jana III w sztuce i literaturze XVII-XX w. Katalog wystawy jubileuszowej z okazji trzechsetlecia odsieczy wiedeńskiej, wrzesień-grudzień 1983, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
- Teresa Pocheć-Perkowska, Portrety Jana III Sobieskiego i jego rodziny, Warszawa 1983
- Jakub Pokora, Nie tylko podobizna. Szkice o portrecie, Warszawa 2012
- Kazimierz S. Ożóg, Orzeł biały na tle mroków nocy. Ikonografia Piotra Skargi, Kraków 2012
- Krystyna Sroczyńska, Ze studiów nad ikonografią Bitwy pod Grunwaldem, Olsztyn 1962
- Za Ojczyznę. Bitwa warszawska 1920 r. w dokumentach, literaturze i pieśniach. t. 1, Dokumenty, ikonografia, wybór i oprac. Leon Łochowski, Warszawa 2001.
- Ikonografia antyczna jako zwierciadło życia codziennego, red. Inga Głuszek, Jakub Mosiejczyk, Toruń 2015.
Agnieszka Pawłowska, Ikonografia godeł cechowych na Pomorzu brandenbursko-pruskim, Szczecin 2019.
- Jacek Żukowski, Hac triplice dignus studia z ikonografii Władysława IV Wazy, Warszawa : Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. Dostęp: http://depotuw.ceon.pl/handle/item/375
- M. Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX w., Warszawa 1986
- Brygida Kürbis, Na progach historii. 2. O świadectwach do dziejów kultury Polski średniowiecznej, Poznań 2001
- Juliusz Chrościcki, O antykizujących pogrzebach Radziwiłłów, Łódź 1989
- Juliusz Chrościcki, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974
- Juliusz Chrościcki, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587-1668, Warszawa 1983
- Stanisław Mossakowski, Kaplica Zygmuntowska (1515-1533) : problematyka artystyczna i ideowa : mauzoleum króla Zygmunta I, red. naukowy Wanda Mossakowska, Warszawa 2007.
- Lech Kalinowski, Motywy antyczne w dekoracji kaplicy Zygmuntowskiej, Kraków 1976
- Magdalena Górska, Polonia-Respublica-Patria. Presonifikacja Polski w sztuce XVI-XVIII wieku, Wrocław 2005
- Jadwiga Chruszczyńska, Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1995
- Alicja Kępińska, Jan Piotr Norblin, Wrocław 1978
- Joanna Dziubkowa, Vanitas. Portret trumienny na tle sarmackich obyczajów pogrzebowych, Poznań 1996

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
Metody dydaktyczne - inne: Przygotowywanie prezentacji wraz z pokazem multimedialnym na wybrany temat
Literatura:

- Władysław Semkowicz, Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 1999

- Staropolska ikonografia a nauki pomocnicze historii. Materiały z II Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji nauk Pomocniczych Historii w Krakowie, 7-8 maja 2015 r., red. Łukasz Fabia, Artur Wójcik, Kraków 2016.

- Historia wizualna : obrazy w dyskusjach niemieckich historyków, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Warszawa 2020.

- Justyna Budzińska, Źródło ikonograficzne w szkolnej edukacji historycznej na przykładzie zbiorów muzeów wielkopolskich, Poznań 2014.

- Roman Ciecholewski, Polityka krzyżacka przełomu XIV i XV w świetle ikonografii malowideł na „skrzydłach” pomorskich Madonn szafkowych, Studia Pelplińskie 1980, 11, ss. 253-270.

Efekty uczenia się:

W_01 (K_W02) – Ma wiedzę o złożoności i naturze wzajemnych związków historii i historii sztuki

W_02 (K_W02) – Ma wiedzę w zakresie ewolucji języka symboli na przestrzeni wieków

W_03 (K_ W03) – Ma wiedzę na temat współzależności pomiędzy uwarunkowaniami politycznymi, religijnymi a kulturą

W_04 (K_W03) – Ma podstawową wiedzę z zakresu historii religii i specyfiki różnorodnych konfesji

W_05 (K_W03) – Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii powszechnej i historii Polski pozwalającą na określanie źródeł kształtowania się kultury różnych stanów

U01 (K_U02) Potrafi trafnie dobrać źródła ikonograficzne i sprawnie posługiwać się nimi w analizie historycznej

U_02 (K_U02) Potrafi traktować dzieło sztuki jako źródło wiedzy o historii idei w różnych okresach historycznych

U_03 (K_U04) Potrafi przeprowadzać samodzielne kwerendy i dokonywać reprezentatywnego wyboru materiałów ikonograficznych

U_04 (K_U04) Potrafi włączać w badania historyczne wnioski wynikające z pogłębionej analizy dzieł sztuki

U_05 (K_U04) Potrafi wykorzystać wnioski z analizy różnorodnych obiektów kultury artystycznej i materialnej w formułowaniu postulatów badawczych

K_01 (K_K02) – Rozumie, stosuje i propaguje zasady zawodowej odpowiedzialności, rzetelności i dobrych praktyk na gruncie działalności badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej związanej z interdyscyplinarnymi badaniami historycznymi

K_02 (K_K02) – Interesuje się szeroko pojmowaną ofertą edytorską, w tym także multimedialną, oraz dostrzega potrzebę popularyzacji zdobywanej wiedzy z zakresu przydatności wykorzystania źródeł ikonograficznych w badaniach historycznych

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się zbiorcza ocena wszystkich przygotowywanych w ramach konwersatorium wystąpień.

Oceniany jest sposób prezentacji zagadnień, struktura wypowiedzi, głębia przeprowadzonych analiz, indywidualne poszukiwania bibliograficzne (niezależne od podanej literatury i literatury uzupełniającej) jak i zakres i charakter prezentowanego materiału ikonograficznego.

Zakres tematów:

- Portrety Jana III Sobieskiego jako źródła historyczne

- Wizerunki Władysława IV jako źródła ikonograficzne

- Architektura i wystrój architektoniczny Kaplicy Zygmuntowskiej jako źródło historyczne

- Nagrobki Jagiellonów na Wawelu jako źródła ikonograficzne

- Pasy kontuszowe jako źródła ikonograficzne i ich charakterystyka

- Twórczość Norblina jako źródło ikonograficzne w badaniach nad historią Polski XVIII wieku

- Źródła ikonograficzne związane z barokową Pompa funebris

- Polskie portrety trumienne, źródłem dla historyków i historyków sztuki

- Polskie malarstwo historyczne XIX wieku jako źródło do badań mentalności Polaków w okresie zaborów

- Godła cechowe jako źródła historyczne

- Dekoracje fasad kamienic (XVII-XIX) jako źródło wiedzy historycznej

- Bitwa warszawska 1920 widziana poprzez pryzmat źródeł ikonograficznych

- Ikonografia Polonii na przestrzeni wieków (XVII-XX) w kontekście badań historycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 10:00 - 10:45, (sala nieznana)
Christine Moisan-Jablonski 1/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)