Literatura uzupelniająca: |
- Elżbieta Piwowarczyk, Biblia Pauperum jako źródło ikonograficzne witraży w prezbiterium Kościoła Mariackiego w Krakowie z drugiej połowy XIV wieku, Kraków 2004
- Janina Ruszczycówna, Ikonografia Jana III Sobieskiego : wybrane zagadnienia, Warszawa, [Muzeum Narodowe], 1982.
- Chwała i sława Jana III w sztuce i literaturze XVII-XX w. Katalog wystawy jubileuszowej z okazji trzechsetlecia odsieczy wiedeńskiej, wrzesień-grudzień 1983, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
- Teresa Pocheć-Perkowska, Portrety Jana III Sobieskiego i jego rodziny, Warszawa 1983
- Jakub Pokora, Nie tylko podobizna. Szkice o portrecie, Warszawa 2012
- Kazimierz S. Ożóg, Orzeł biały na tle mroków nocy. Ikonografia Piotra Skargi, Kraków 2012
- Krystyna Sroczyńska, Ze studiów nad ikonografią Bitwy pod Grunwaldem, Olsztyn 1962
- Za Ojczyznę. Bitwa warszawska 1920 r. w dokumentach, literaturze i pieśniach. t. 1, Dokumenty, ikonografia, wybór i oprac. Leon Łochowski, Warszawa 2001.
- Ikonografia antyczna jako zwierciadło życia codziennego, red. Inga Głuszek, Jakub Mosiejczyk, Toruń 2015.
Agnieszka Pawłowska, Ikonografia godeł cechowych na Pomorzu brandenbursko-pruskim, Szczecin 2019.
- Jacek Żukowski, Hac triplice dignus studia z ikonografii Władysława IV Wazy, Warszawa : Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. Dostęp: http://depotuw.ceon.pl/handle/item/375
- M. Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX w., Warszawa 1986
- Brygida Kürbis, Na progach historii. 2. O świadectwach do dziejów kultury Polski średniowiecznej, Poznań 2001
- Juliusz Chrościcki, O antykizujących pogrzebach Radziwiłłów, Łódź 1989
- Juliusz Chrościcki, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974
- Juliusz Chrościcki, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587-1668, Warszawa 1983
- Stanisław Mossakowski, Kaplica Zygmuntowska (1515-1533) : problematyka artystyczna i ideowa : mauzoleum króla Zygmunta I, red. naukowy Wanda Mossakowska, Warszawa 2007.
- Lech Kalinowski, Motywy antyczne w dekoracji kaplicy Zygmuntowskiej, Kraków 1976
- Magdalena Górska, Polonia-Respublica-Patria. Presonifikacja Polski w sztuce XVI-XVIII wieku, Wrocław 2005
- Jadwiga Chruszczyńska, Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1995
- Alicja Kępińska, Jan Piotr Norblin, Wrocław 1978
- Joanna Dziubkowa, Vanitas. Portret trumienny na tle sarmackich obyczajów pogrzebowych, Poznań 1996
|
Literatura: |
- Władysław Semkowicz, Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 1999
- Staropolska ikonografia a nauki pomocnicze historii. Materiały z II Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji nauk Pomocniczych Historii w Krakowie, 7-8 maja 2015 r., red. Łukasz Fabia, Artur Wójcik, Kraków 2016.
- Historia wizualna : obrazy w dyskusjach niemieckich historyków, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Warszawa 2020.
- Justyna Budzińska, Źródło ikonograficzne w szkolnej edukacji historycznej na przykładzie zbiorów muzeów wielkopolskich, Poznań 2014.
- Roman Ciecholewski, Polityka krzyżacka przełomu XIV i XV w świetle ikonografii malowideł na „skrzydłach” pomorskich Madonn szafkowych, Studia Pelplińskie 1980, 11, ss. 253-270.
|
Efekty uczenia się: |
W_01 (K_W02) – Ma wiedzę o złożoności i naturze wzajemnych związków historii i historii sztuki
W_02 (K_W02) – Ma wiedzę w zakresie ewolucji języka symboli na przestrzeni wieków
W_03 (K_ W03) – Ma wiedzę na temat współzależności pomiędzy uwarunkowaniami politycznymi, religijnymi a kulturą
W_04 (K_W03) – Ma podstawową wiedzę z zakresu historii religii i specyfiki różnorodnych konfesji
W_05 (K_W03) – Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii powszechnej i historii Polski pozwalającą na określanie źródeł kształtowania się kultury różnych stanów
U01 (K_U02) Potrafi trafnie dobrać źródła ikonograficzne i sprawnie posługiwać się nimi w analizie historycznej
U_02 (K_U02) Potrafi traktować dzieło sztuki jako źródło wiedzy o historii idei w różnych okresach historycznych
U_03 (K_U04) Potrafi przeprowadzać samodzielne kwerendy i dokonywać reprezentatywnego wyboru materiałów ikonograficznych
U_04 (K_U04) Potrafi włączać w badania historyczne wnioski wynikające z pogłębionej analizy dzieł sztuki
U_05 (K_U04) Potrafi wykorzystać wnioski z analizy różnorodnych obiektów kultury artystycznej i materialnej w formułowaniu postulatów badawczych
K_01 (K_K02) – Rozumie, stosuje i propaguje zasady zawodowej odpowiedzialności, rzetelności i dobrych praktyk na gruncie działalności badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej związanej z interdyscyplinarnymi badaniami historycznymi
K_02 (K_K02) – Interesuje się szeroko pojmowaną ofertą edytorską, w tym także multimedialną, oraz dostrzega potrzebę popularyzacji zdobywanej wiedzy z zakresu przydatności wykorzystania źródeł ikonograficznych w badaniach historycznych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się zbiorcza ocena wszystkich przygotowywanych w ramach konwersatorium wystąpień.
Oceniany jest sposób prezentacji zagadnień, struktura wypowiedzi, głębia przeprowadzonych analiz, indywidualne poszukiwania bibliograficzne (niezależne od podanej literatury i literatury uzupełniającej) jak i zakres i charakter prezentowanego materiału ikonograficznego.
|
Zakres tematów: |
- Portrety Jana III Sobieskiego jako źródła historyczne
- Wizerunki Władysława IV jako źródła ikonograficzne
- Architektura i wystrój architektoniczny Kaplicy Zygmuntowskiej jako źródło historyczne
- Nagrobki Jagiellonów na Wawelu jako źródła ikonograficzne
- Pasy kontuszowe jako źródła ikonograficzne i ich charakterystyka
- Twórczość Norblina jako źródło ikonograficzne w badaniach nad historią Polski XVIII wieku
- Źródła ikonograficzne związane z barokową Pompa funebris
- Polskie portrety trumienne, źródłem dla historyków i historyków sztuki
- Polskie malarstwo historyczne XIX wieku jako źródło do badań mentalności Polaków w okresie zaborów
- Godła cechowe jako źródła historyczne
- Dekoracje fasad kamienic (XVII-XIX) jako źródło wiedzy historycznej
- Bitwa warszawska 1920 widziana poprzez pryzmat źródeł ikonograficznych
- Ikonografia Polonii na przestrzeni wieków (XVII-XX) w kontekście badań historycznych
|