Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część II. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju dziecka do 6 roku życia 1100-POP23DWE-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Czub M. (2014). Rozwój dziecka wczesne dzieciństwo. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria I – rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
Hajnicz, W. (2004). Obserwacja pedagogiczna a oczekiwania pedagoga. W: T. Ogrodzińska (red), Nigdy nie jest za wcześnie - rozwój i edukacja małych dzieci. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.
Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Krauze- Sikorska H., Kuszak K., Rura G., Sadowska K. (2016). Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji: źródła wsparcia i zagrożeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szustrowa, T. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, r. 1,2,4
www.ersi.info

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
Metody dydaktyczne - inne: Ćwiczenia interaktywne – praca z tekstem, narzędziami diagnostycznymi, kartami pracy; dyskusja.
Literatura:

Czub, M. (red.). (2014). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych – www.eduentuzjasci.pl (r. 1,2,4,5,6).

Czub, M. Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo IBE – www.eduentuzjasci.pl (r. 3,6).

Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018). Wczesna Profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. (r. 2.2.2).

Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018). Wczesna Profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. (r. 3.2.).

Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: PWN. (r. 3, 5).

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (r. 2, s. 29-48, r. 3, s. 51-76).

Mather, S., Linskey, F., Seddon, J., Sylva, K. (2007). Using quality rating scales for professional development: experiences from the UK. International Journal of Early Years Education, Vol. 15, (No. 3), s. 261-275.

Mielcarek, M., Ratajczak, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych – www.eduentuzjasci.pl

Potorska, A. (2016). Przegląd narzędzi do badania kontekstu rozwoju dzieci do lat trzech. Teraźniejszość-Człwoiek-Edukacja, tom. 19, nr. 4 (76), s. 115-135.

Sylva, K., Taggart, B., Siraj-Blatchford, I., Vasiliki, T., Ereky-Stevens, K., Gilden, R., Bell, D. (2007). Curricular quality and day-to-day learning activities. International Journal of Early Years Education, Vol. 1, (No.1), s. 49-65.

Efekty uczenia się:

W_03 - student/ka posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 6 r.ż. dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, dzieci z trudnościami w zakresie funkcjonowania w żłobku, przedszkolu i innych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [K_W10]

U_01 – student/ka umie diagnozować potrzeby, możliwości, zdolności każdego dziecka od 0 do 6 roku życia [K_U03]

K_01 – student/ka potrafi korzystać w swojej pracy z technik informatycznych, przygotować arkusze obserwacyjne, kwestionariusze wywiadu i ankiety; pozyskiwać, gromadzić i przetwarzać informacje i jest gotowy/a do doskonalenia umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji zadań zawodowych, np. w diagnozie warunków i efektów rozwoju dzieci do 6 roku życia [K_K13]

Metody i kryteria oceniania:

Realizacja w małych grupach zadań zleconych przez prowadzącego, złożenie ich w wyznaczonym terminie i otrzymanie za nie pozytywnej oceny tj: uzyskanie więcej niż 50% pkt przewidzianych dla danego efektu uczenia się. Zadania obejmują:

a) przygotowanie projekt postępowania diagnostycznego (arkusz obserwacji; arkusz wywiadu na podstawie opisu przypadku)

b) opracowanie arkusza obserwacji warunków rozwoju społeczno-emocjonalnego tworzonych w żłobku

Zakres tematów:

1. Koncepcja diagnozy kontekstu rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku od 0 do 6 roku życia, projekt postępowania diagnostycznego oraz analiza zgromadzonego materiału z zastosowaniem:

a) technika obserwacji: dobór zmiennej i jej operacjonalizacja, przygotowanie kategorii i wskaźników

b) technika wywiadu: opracowanie pytań otwartych do wywiadu z opiekunem dziecka dotyczących tworzonych warunków społeczno-emocjonalnych oraz analiza zgromadzonego materiału

2. Projekt diagnozy warunków rozwoju psychospołecznego tworzonych w żłobku: konstrukcja arkusza obserwacji warunków społeczno-emocjonalnych i/lub przestrzennych, materialnych; operacjonalizacja wybranej zmiennej, opracowanie wymiarów i wskaźników oraz skali do ich oceny

3. Przegląd narzędzi stosowanych w badaniach nad kontekstem rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym oraz innych narzędzi stosowanych w pracy z małymi dziećmi

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 10:00 - 11:30, (sala nieznana)
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 13:30, (sala nieznana)
Alicja Potorska, Kamila Damaszek 17/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)