Literatura uzupelniająca: |
Czub M. (2014). Rozwój dziecka wczesne dzieciństwo. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria I – rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
Hajnicz, W. (2004). Obserwacja pedagogiczna a oczekiwania pedagoga. W: T. Ogrodzińska (red), Nigdy nie jest za wcześnie - rozwój i edukacja małych dzieci. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.
Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Krauze- Sikorska H., Kuszak K., Rura G., Sadowska K. (2016). Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji: źródła wsparcia i zagrożeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szustrowa, T. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, r. 1,2,4
www.ersi.info
|
Literatura: |
Czub, M. (red.). (2014). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych – www.eduentuzjasci.pl (r. 1,2,4,5,6).
Czub, M. Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo IBE – www.eduentuzjasci.pl (r. 3,6).
Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018). Wczesna Profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. (r. 2.2.2).
Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018). Wczesna Profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. (r. 3.2.).
Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: PWN. (r. 3, 5).
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (r. 2, s. 29-48, r. 3, s. 51-76).
Mather, S., Linskey, F., Seddon, J., Sylva, K. (2007). Using quality rating scales for professional development: experiences from the UK. International Journal of Early Years Education, Vol. 15, (No. 3), s. 261-275.
Mielcarek, M., Ratajczak, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych – www.eduentuzjasci.pl
Potorska, A. (2016). Przegląd narzędzi do badania kontekstu rozwoju dzieci do lat trzech. Teraźniejszość-Człwoiek-Edukacja, tom. 19, nr. 4 (76), s. 115-135.
Sylva, K., Taggart, B., Siraj-Blatchford, I., Vasiliki, T., Ereky-Stevens, K., Gilden, R., Bell, D. (2007). Curricular quality and day-to-day learning activities. International Journal of Early Years Education, Vol. 1, (No.1), s. 49-65.
|
Efekty uczenia się: |
W_03 - student/ka posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 6 r.ż. dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, dzieci z trudnościami w zakresie funkcjonowania w żłobku, przedszkolu i innych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [K_W10]
U_01 – student/ka umie diagnozować potrzeby, możliwości, zdolności każdego dziecka od 0 do 6 roku życia [K_U03]
K_01 – student/ka potrafi korzystać w swojej pracy z technik informatycznych, przygotować arkusze obserwacyjne, kwestionariusze wywiadu i ankiety; pozyskiwać, gromadzić i przetwarzać informacje i jest gotowy/a do doskonalenia umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji zadań zawodowych, np. w diagnozie warunków i efektów rozwoju dzieci do 6 roku życia [K_K13]
|