Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat metodyczny nauczyciela historii 1000-H24WARMET-SD
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - D. Bernacka, Od słowa do działania, Warszawa 2001;
- M. Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007;
- P. Black, Ch. Harrison, C. Lee, B. Marshall, D. Wiliam, Jak oceniać aby uczyć?, Warszawa 2006;
- R. Fisher, Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999;
- H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1998;
- M. Harmin, Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004;
- W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski, Kompetencje nauczyciela współczesnej szkoły, Poznań 2000;
- M. Taraszkiewicz, C. Rose, Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli, cz. 1, Warszawa 2006;
- „Wiadomości Historyczne” (artykuły dotyczące dobrych praktyk).
- Centrum Edukacji Obywatelskiej www.ceo.org.pl
- Instytut Badań Edukacyjnych www.ibe.edu.pl
- Centralna Komisja Egzaminacyjna https://cke.gov.pl/
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: • Analiza dokumentów
• Obserwacja
• Pokaz
• Dyskusja
• Symulacja

W warunkach pandemicznych - możliwość zajęć zdalnych na MS Teams lub moodle
Literatura:

- E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008;

- J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993;

- B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002;

- M. Pomianowska, M. Sielatycki, E. Tołwińska-Królikowska, Awans zawodowy nauczyciela, Warszawa 2008;.

- J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny – wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003;

- M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji?, Kraków 1998.

- Ministerstwo Edukacji Narodowej www.men.gov.pl

- Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl

- Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy http://moen.edu.bydgoszcz.pl/

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę historii jako przedmiotu nauczania w szkołach ponadpodstawowych (SPP) – (K_W02) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W2.)

W02 wymienia rodzaje badań dydaktycznych i zna ich wyniki w zakresie potrzeb edukacyjnych uczniów (K_W06; K_W07) – (N_W1.1.3.; N_W1.1.6.)

W03 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi, prawidłowo posługuje się terminami historycznymi (K_W05) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W3.; N_D.1/E.1.W7.; N_D.1/E.1.W13.; N_D.1/E.1.W14.; N_D.1/E.1.W15.)

W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania tego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych (K_W08) – (N_W1.1.15.; N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W3.; N_D.1/E.1.W5.; N_D.1/E.1.W8. N_D.1/E.1.W14.)

W05 opisuje założenia i etapy realizacji reformy edukacji (K_W02) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W6.; N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W10.; N_D.1/E.1.W11.; N_D.1/E.1.W12.)

W06 wymienia stopnie awansu zawodowego i charakteryzuje związane z nimi wymagania (K_W08) – (N_D.1/E.1.W6.; N_D.1/E.1.W14.)

W07 tłumaczy wpływ rozwoju technologii informacyjnej i komunikacyjnej na warsztat pracy współczesnego nauczyciela historii w szkole (K_W09; K_W10) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W4.; N_D.1/E.1.W8.; N_D.1/E.1.W9.)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole (K_U05) – (N_D.1./E.1.U3.)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole (K_U09) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.3.; N_U1.2.4.; N_D.1./E.1.U4.)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania-uczenia się historii pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.4.; N_D.1./E.1.U7.)

U04 analizuje rozkład materiału oraz projektuje lekcje historii w szkole uwzględniając wyniki badań dotyczących m.in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzicami (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.3.; N_U1.2.4.; N_U1.2.8.; N_D.1./E.1.U2.; N_D.1./E.1.U5.; N_D.1./E.1.U6.)

U05 opracowuje merytorycznie zagadnienia do tematu lekcji (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.4.; N_U1.2.8.)

U06 opanował umiejętność rzetelnej oceny pracy uczniów oraz diagnozować przyczyny niepowodzeń(K_W06) – (N_D.1./E.1.U8.; N_D.1./E.1.U9.; N_D.1./E.1.U10.)

U07 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U09) – (N_U1.2.15; N_U2.2.d.; N_U2.2.n.)

U08 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii oraz w celu osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U05; K_U08) – (N_U1.2.4.)

U09 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania-uczenia się historii w innych krajach w Europie i na świecie, czyta literaturę metodyczną w językach obcych (K_U10) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.9.; N_U1.2.10.)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej, zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole ponadpodstawowej (K_K03) – (N_D.1./E.1.K8.; N_B.2.K3.)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K04; K_K05) – (N_K1.3.4.; N_D.1./E.1.K1.)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K05) – (N_D.1./E.1.K8.; N_K2.3.e.)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K05) – (N_D.1./E.1.K2.; N_D.1./E.1.K3.)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej (K_K03; KK04.) – (N_D.1./E.1.K8.)

K06 jest zdolny do twórczej adaptacji dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii (K_K03; K_K05) – (N_K1.3.6.; N_K1.3.7.; N_D.1./E.1.K5.)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K03) – (N_K1.3.6.; N_K1.3.7.)

K08 włącza się w działania instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K04) – (N_K1.3.6.; N_D.1./E.1.K6.; N_D.1./E.1.K5.

K09 aktywnie uczestniczy w pracach małych grup i zespołów tworzonych w celu wykonania ściśle określonego zadania; pełni w nich różne role (K_K04) – (N_K1.3.6.; N_K2.3.b.; N_K2.3.g.)

K10 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej popularyzatora wiedzy historycznej (K_K06) – (N_D.1./E.1.K5.; N_D.1./E.1.K8.)

UMIEJĘTNOŚCI – student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole (K_U01) – (N_U2.2.d.)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole ponadpodstawowej (K_U05) – (N_UO1.3; N_U2.2.c.)

U03 projektuje lekcje historii w szkole uwzględniając wyniki badań dotyczących myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09) – (N_UO1.3; N_U2.2.c.; N_U2.2.e.)

U04 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12) – (N_UO1.4; N_U2.2.c.)

U05 inicjuje aktywność uczniów, wspiera ich samodzielność i kreatywność (K_U15) – (N_U2.2.e.; N_U2.2.g.; N_U2.2.h. )

U06 kontroluje pracę uczniów w zespołach zadaniowych (K_U15) – (N_U2.2.e.; N_U2.2.i.; N_U2.2.k.)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE student:

K01 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03) – (N_K2.3.d.; N_K2.3.e.)

K02 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03) – (N_KO1.6; N_K2.3.d.; N_K2.3.e.)

K03 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07; K_K08) – (N_K2.3.a.; N_K2.3.b.)

K04 włącza się w działania bydgoskich instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K07; K_K08) – (N_K2.3.b.; N_K2.3.g.)

K05 aktywnie uczestniczy w pracy zespołu; stosuje się do wskazówek kierownika zespołu (K_K09) – (N_KO1.7; N_K2.3.b.; N_K2.3.g.)

K06 wywiązuje się przydzielonych zadań oraz obowiązków wynikających z pełnionej w zespole roli (K_K09) – (N_KO1.7)

K07 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej i popularyzatora wiedzy historycznej (K_K10) – (N_KO1.6; N_KO1.7; N_K2.3.d.; N_K2.3.g.)

Metody i kryteria oceniania:

• ćwiczenia praktyczne – wypełnienie 3 arkuszy obserwacji lekcji koleżeńskich

• lekcja pokazowa

Ocenie podlega:

- sformułowanie tematu

- konspekt lekcji

- merytoryczne przygotowanie lekcji

- dobór metod oraz sposób wykorzystania środków dydaktycznych

- umiejętność aktywizacji i oceniania uczniów

- kultura osobista nauczyciela

- rozmowa pohospitacyjna

W sytuacji trudnej studenta - braku możliwości udziału w zajęciach w trybie stacjonarnym, możliwość zdalnego zaliczenia zadań

Zakres tematów:

1. Obserwacja lekcji koleżeńskich na lekcji Historii w szkole ponadpodstawowej

2. Wypełnienie arkuszy obserwacyjnych.

3. Konstruktywne omówienie walorów i wad lekcji koleżeńskich.

4. Opracowanie koncepcji lekcji na zadany temat: opracowanie konspektu / scenariusza lekcji.

5. Symulacja lekcji (ćwiczenia w grupie zajęciowej)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:00 - 17:45, (sala nieznana)
Teresa Maresz 9/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)