Warsztat metodyczny nauczyciela historii 1000-H24WARMET-SD
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | - D. Bernacka, Od słowa do działania, Warszawa 2001; - M. Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007; - P. Black, Ch. Harrison, C. Lee, B. Marshall, D. Wiliam, Jak oceniać aby uczyć?, Warszawa 2006; - R. Fisher, Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999; - H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1998; - M. Harmin, Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2004; - W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski, Kompetencje nauczyciela współczesnej szkoły, Poznań 2000; - M. Taraszkiewicz, C. Rose, Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli, cz. 1, Warszawa 2006; - „Wiadomości Historyczne” (artykuły dotyczące dobrych praktyk). - Centrum Edukacji Obywatelskiej www.ceo.org.pl - Instytut Badań Edukacyjnych www.ibe.edu.pl - Centralna Komisja Egzaminacyjna https://cke.gov.pl/ |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami warsztaty zajęcia realizowane innymi metodami |
Metody dydaktyczne - inne: | • Analiza dokumentów • Obserwacja • Pokaz • Dyskusja • Symulacja W warunkach pandemicznych - możliwość zajęć zdalnych na MS Teams lub moodle |
Literatura: |
- E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008; - J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993; - B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002; - M. Pomianowska, M. Sielatycki, E. Tołwińska-Królikowska, Awans zawodowy nauczyciela, Warszawa 2008;. - J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny – wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003; - M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji?, Kraków 1998. - Ministerstwo Edukacji Narodowej www.men.gov.pl - Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl - Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy http://moen.edu.bydgoszcz.pl/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student: W01 wyjaśnia specyfikę historii jako przedmiotu nauczania w szkołach ponadpodstawowych (SPP) – (K_W02) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W2.) W02 wymienia rodzaje badań dydaktycznych i zna ich wyniki w zakresie potrzeb edukacyjnych uczniów (K_W06; K_W07) – (N_W1.1.3.; N_W1.1.6.) W03 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi, prawidłowo posługuje się terminami historycznymi (K_W05) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W3.; N_D.1/E.1.W7.; N_D.1/E.1.W13.; N_D.1/E.1.W14.; N_D.1/E.1.W15.) W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania tego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych (K_W08) – (N_W1.1.15.; N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W3.; N_D.1/E.1.W5.; N_D.1/E.1.W8. N_D.1/E.1.W14.) W05 opisuje założenia i etapy realizacji reformy edukacji (K_W02) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W6.; N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W10.; N_D.1/E.1.W11.; N_D.1/E.1.W12.) W06 wymienia stopnie awansu zawodowego i charakteryzuje związane z nimi wymagania (K_W08) – (N_D.1/E.1.W6.; N_D.1/E.1.W14.) W07 tłumaczy wpływ rozwoju technologii informacyjnej i komunikacyjnej na warsztat pracy współczesnego nauczyciela historii w szkole (K_W09; K_W10) – (N_W1.1.14; N_D.1/E.1.W4.; N_D.1/E.1.W8.; N_D.1/E.1.W9.) UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole (K_U05) – (N_D.1./E.1.U3.) U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole (K_U09) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.3.; N_U1.2.4.; N_D.1./E.1.U4.) U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania-uczenia się historii pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.4.; N_D.1./E.1.U7.) U04 analizuje rozkład materiału oraz projektuje lekcje historii w szkole uwzględniając wyniki badań dotyczących m.in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzicami (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.3.; N_U1.2.4.; N_U1.2.8.; N_D.1./E.1.U2.; N_D.1./E.1.U5.; N_D.1./E.1.U6.) U05 opracowuje merytorycznie zagadnienia do tematu lekcji (K_U06; K_U08) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.4.; N_U1.2.8.) U06 opanował umiejętność rzetelnej oceny pracy uczniów oraz diagnozować przyczyny niepowodzeń(K_W06) – (N_D.1./E.1.U8.; N_D.1./E.1.U9.; N_D.1./E.1.U10.) U07 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U09) – (N_U1.2.15; N_U2.2.d.; N_U2.2.n.) U08 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii oraz w celu osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U05; K_U08) – (N_U1.2.4.) U09 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania-uczenia się historii w innych krajach w Europie i na świecie, czyta literaturę metodyczną w językach obcych (K_U10) – (N_U1.2.2.; N_U1.2.9.; N_U1.2.10.) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student: K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej, zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole ponadpodstawowej (K_K03) – (N_D.1./E.1.K8.; N_B.2.K3.) K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K04; K_K05) – (N_K1.3.4.; N_D.1./E.1.K1.) K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K05) – (N_D.1./E.1.K8.; N_K2.3.e.) K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K05) – (N_D.1./E.1.K2.; N_D.1./E.1.K3.) K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej (K_K03; KK04.) – (N_D.1./E.1.K8.) K06 jest zdolny do twórczej adaptacji dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii (K_K03; K_K05) – (N_K1.3.6.; N_K1.3.7.; N_D.1./E.1.K5.) K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K03) – (N_K1.3.6.; N_K1.3.7.) K08 włącza się w działania instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K04) – (N_K1.3.6.; N_D.1./E.1.K6.; N_D.1./E.1.K5. K09 aktywnie uczestniczy w pracach małych grup i zespołów tworzonych w celu wykonania ściśle określonego zadania; pełni w nich różne role (K_K04) – (N_K1.3.6.; N_K2.3.b.; N_K2.3.g.) K10 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej popularyzatora wiedzy historycznej (K_K06) – (N_D.1./E.1.K5.; N_D.1./E.1.K8.) UMIEJĘTNOŚCI – student: U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole (K_U01) – (N_U2.2.d.) U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole ponadpodstawowej (K_U05) – (N_UO1.3; N_U2.2.c.) U03 projektuje lekcje historii w szkole uwzględniając wyniki badań dotyczących myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09) – (N_UO1.3; N_U2.2.c.; N_U2.2.e.) U04 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12) – (N_UO1.4; N_U2.2.c.) U05 inicjuje aktywność uczniów, wspiera ich samodzielność i kreatywność (K_U15) – (N_U2.2.e.; N_U2.2.g.; N_U2.2.h. ) U06 kontroluje pracę uczniów w zespołach zadaniowych (K_U15) – (N_U2.2.e.; N_U2.2.i.; N_U2.2.k.) KOMPETENCJE SPOŁECZNE student: K01 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03) – (N_K2.3.d.; N_K2.3.e.) K02 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03) – (N_KO1.6; N_K2.3.d.; N_K2.3.e.) K03 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07; K_K08) – (N_K2.3.a.; N_K2.3.b.) K04 włącza się w działania bydgoskich instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K07; K_K08) – (N_K2.3.b.; N_K2.3.g.) K05 aktywnie uczestniczy w pracy zespołu; stosuje się do wskazówek kierownika zespołu (K_K09) – (N_KO1.7; N_K2.3.b.; N_K2.3.g.) K06 wywiązuje się przydzielonych zadań oraz obowiązków wynikających z pełnionej w zespole roli (K_K09) – (N_KO1.7) K07 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej i popularyzatora wiedzy historycznej (K_K10) – (N_KO1.6; N_KO1.7; N_K2.3.d.; N_K2.3.g.) |
Metody i kryteria oceniania: |
• ćwiczenia praktyczne – wypełnienie 3 arkuszy obserwacji lekcji koleżeńskich • lekcja pokazowa Ocenie podlega: - sformułowanie tematu - konspekt lekcji - merytoryczne przygotowanie lekcji - dobór metod oraz sposób wykorzystania środków dydaktycznych - umiejętność aktywizacji i oceniania uczniów - kultura osobista nauczyciela - rozmowa pohospitacyjna W sytuacji trudnej studenta - braku możliwości udziału w zajęciach w trybie stacjonarnym, możliwość zdalnego zaliczenia zadań |
Zakres tematów: |
1. Obserwacja lekcji koleżeńskich na lekcji Historii w szkole ponadpodstawowej 2. Wypełnienie arkuszy obserwacyjnych. 3. Konstruktywne omówienie walorów i wad lekcji koleżeńskich. 4. Opracowanie koncepcji lekcji na zadany temat: opracowanie konspektu / scenariusza lekcji. 5. Symulacja lekcji (ćwiczenia w grupie zajęciowej) |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 17:00 - 17:45,
(sala nieznana)
|
Teresa Maresz | 9/9 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.