Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Pamięć zbiorowa i kulturowa, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, Kraków 2009
2. M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008
3. Pamięć i pytania o tożsamość, pod red. T. Horbowskiego i P. Kosiewskiego, Warszawa 2013
4. Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: popkulturowe [re]interpretacje, pod red. A. Gromadzkiej-Melasik, Z. Melasika, 2012
5. Pamięć – przestrzeń – tożsamość, pod red. S. Kapralskiego, Warszawa 2010
6. M. Pollack, Topografia pamięci, Wołowiec 2017
7. Pejzaże tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej, pod red. E. Litak, R. Furman, H. Bożka, Kraków 2011
8. Konstrukcje i destrukcje tożsamości, t. III, Narracja i pamięć, pod red. E. Golachowskiej i A. Zielińskiej, Warszawa 2014
9. Pamięć zbiorowa i tożsamość w Europie Środkowo-Wschodniej: kontynuacja, konflikt, zmiana, pod red. E. Jurczyńskiej-McCluskey, P. Bałdys, K. Piątek, Bielsko-Biała 2012
10. (Kon)teksty pamięci. Antologia, pod red. K. Kończal, Warszawa 2014
11.Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, pod red. R. Sendyki, T. Sapoty, R. Nycza, Warszawa 2016
12. M. Stiepanowa, Pamięci pamięci, Warszawa 2020
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład
|
Literatura: |
1. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, R. Traby, Warszawa 2014
2. A. Assman, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013
3. Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Kraków 2007
|
Efekty uczenia się: |
Student:
K_W01 - ma podstawową wiedzę, dotyczącą pojęć: pamięć indywidualna (autobiograficzna, lokalna, zbiorowa, kulturowa, historyczna, tożsamość oraz ich wzajemnych relacji
K_W02 - zna podstawową literaturę przedmiotu, dotyczącą pamięci i tożsamości oraz podejście interdyscyplinarne do tych problemów
K_W04 - ma podstawową wiedzę o mechanizmach kształtujących pamięć i tożsamość w Europie
K_W14 - ma ogólną wiedzę w zakresie dynamiki zjawisk związanych z problemami pamięci i tożsamości w Europie, z ich uwarunkowaniami politycznymi, kulturowymi oraz społecznymi w aspekcie przyczynowo-skutkowym
K_U03 - rozpoznaje, identyfikuje, klasyfikuje, porównuje i wyjaśnia problemy pamięci i tożsamości w Europie
K_U06 - potrafi właściwie analizować politykę historyczną i jej wpływ na interakcje w środowisku europejskim
K_K07 - ma świadomość zróżnicowanej pamięci (niepamięci) w Europie i jej wpływu na kreowanie tożsamości
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium składające się z 3 problemów do rozwiązania: Jak pamięć rodzinna, pamięć lokalna i pamięć narodowa wpływają na tożsamość
5,0 > 91% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty
4,5 = 81-90% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
4,0 = 71-80% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
3,5 = 61-70% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
3,0 = 51-60% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
2,0 < 50% - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia
|
Zakres tematów: |
1. Pamięć i tożsamość jako kategorie poznawcze. Pojęcia, metodologia badań
2. Pamięć jako kategoria rzeczywistości społeczno-kulturowej
3. Pamięć jako fenomen kulturowy.
4. Kultura pamięci i pamięć kulturowa
5. Pamięć zbiorowa: rodzinna, lokalna, narodowa
6. Pamięć miejsca (topografia pamięci) i miejsca pamięci
7. Przestrzenie pamięci
8. Muzealizacja pamięci
9. Kategorie tożsamości
10. Konstruowanie tożsamości
11. Tożsamość regionalna i narodowa
12. Tożsamość w warunkach globalizacji
13. Tożsamość Europy i tożsamość europejska
14. Płynna tożsamość
15. Pamięć i tożsamość – wzajemne zależności – zaliczenie
|