Problemy granic w XX i XXI wieku 1000-SM11PG-SD
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Z badań nad problematyką narodowościową państw Europy Środkowej i Wschodniej, pod red. J. Albina, J. M. Kupczaka, Wrocław 1998 Granice na pograniczach, pod red. J. Kurczewskiej i H. Bojar, Warszawa 2005 J. Ślusarczyk, Granice Polski w XX wieku, Toruń 1994 H. Dominiczak, Dzieje kresów i granicy państwa polskiego na wschodzie: od czasów najdawniejszych do roku 1945, Toruń 2018 J. Tyranowski, Integralność terytorialna, nienaruszalność granic i samostanowienie w prawie międzynarodowym, Poznań 1990 Granice i pogranicza, pod red. P. Guzowskiego, M. Liedke, W. Walczaka, Białystok 2019 |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne |
||
Metody dydaktyczne - inne: | dyskusja, przygotowanie referatu |
||
Literatura: |
P. Eberhardt, Polska i jej granice: z historii polskiej geografii politycznej E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2005 Ewolucja instytucji granicy we współczesnej Europie, pod red. S. M. Grochalskiego, Opole 2010 Granice państwa jako granice jurysdykcji w Unii Europejskiej, pod red. S. M. Grochalskiego, Dąbrowa Górnicza 2012 M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000 J. Ślusarczyk, Obszar i granice Polski (od X do XX wieku), Toruń 1997 |
||
Efekty uczenia się: |
K_W04 - student ma zaawansowaną wiedzę szczegółową na temat pojęcia granicy, jej funkcji i czynników wpływających na kształtowanie się granic K_W06 - student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę o roli granic w stosunków międzynarodowych, metodach i technikach badawczych w zakresie problematyki granic w XX i XXI w. K_U05 - student właściwie dobiera metody i narzędzia pracy w celu poznania i opisania problemów granic i ich funkcji, określa związki przyczynowo-skutkowe wpływające na kształtowanie się granic i ich charakter. Potrafi formułować tezy i wnioski w zakresie wpływu różnych czynników wpływających na funkcjonowanie granic K_U08 - student potrafi praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę, formułować krytyczne opinie na temat granic i ich roli w stosunkach międzynarodowych K_K06 - student ma poczucie potrzeby ochrony własności intelektualnej i jej przestrzega, wskazując na autorskie ujęcie problematyki granic w XX i XXI w. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji, przygotowany referat 5,0 > 91% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty 4,5 = 81-90% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 4,0 = 71-80% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 3,5 = 61-70% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 3,0 = 51-60% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 2,0 < 50% - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia |
||
Zakres tematów: |
1. Granica państwa jako kategoria geograficzna, prawna polityczna i społeczna 2. Terytorium państwa a status granic 3. Ewolucja funkcji granic a przyszłość państwa narodowego 4. Konsekwencje podziału świata według granic 5. Historia granic 7. Kształtowanie się granic w XX w. 8. Zmiana charakteru granic na przełomie XX i XXI w. – zaliczenie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 11:00 - 13:30,
sala 12 |
Helena Głogowska | 10/12 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Poniatowskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.