Wykład monograficzny 1000-ISP-35WM-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | 1. Biały F (2019), Używać, ale sprawdzać: o zadaniach nauk społecznych i humanistyki w epoce sztucznej inteligencji i Big Data, "Niezbędnik Akademicki", nr 3. 2. Biały F. (2013), Politologia Internetu? Teoria władzy w świecie nowych mediów, w: M. Musiał-Karg (red.), Demokracja w obliczu nowych mediów, Toruń. 3. Boden M.A. (2018), Artificial Intelligence: A Very Short Introduction, Oxford. 4. Castrounis A. (2020), AI dla ludzi i firmy. Potencjał sztucznej inteligencji w biznesie, Gliwice. 4. Clegg B. (2017), Big Data. How the Information Revolution is Transforming Our Lives, London. 5. de Miranda L. (2019), 30 sekund O sztucznej inteligencji i robotyce, Warszawa. 6. Kaplan J. (2019), Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Warszawa. 7. Russell S. (2019), Human Compatibile: Artificial Intelligence and the Problem of Control, 8. Smith B. (2019), Tools and Weapons: The Promise and the Peril of the Digital Age, Penguin Press. 9. Wołk K. (2018), Zabawa ze sztuczną inteligencją, Konin. Kursy internetowe: 1. Elements of AI, https://www.elementsofai.com/ 2. AI for Everyone, https://www.coursera.org/learn/ai-for-everyone |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe wykład konwersatoryjny wykład monograficzny wykład w toku problemowym zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Wykład prowadzony zdalnie, za pośrednictwem platformy Microsoft Teams - zespół o nazwie "Wykład monograficzny - Innowacyjność i zarządzanie sferą publiczną, III rok, studia I stopnia, stacjonarne". |
||
Literatura: |
1. Tegmark M. (2019), Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Warszawa. 2. Forster E.M., Maszyna staje. 3. Bostrom N. (2016), Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Gliwice. 4. Brockman J. (red.) (2020), Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja - 25 punktów widzenia, Gliwice. 5. Polityka rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce (2020). 6. www.sztucznainteligencja.org.pl 7. Ex Machina (2014), reż. Alex Garland. Wymagane materiały udostępniane są na platformie Microsoft Teams. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W01 - Ma podstawową wiedzę o zjawiskach innowacyjności oraz o charakterze nauk o zarządzaniu, ich usytuowaniu w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz relacjach z innymi dyscyplinami nauki. Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz znaczenia badań nad zjawiskami innowacyjności, w tym polityki innowacyjności oraz zarządzania sferą publiczną. K_U01 - Potrafi prawidłowo wyszukiwać informacje, analizować i wyjaśniać zjawiska kulturowe wpływające na innowacyjne zachowania człowieka i grup społecznych. Potrafi analizować je przy zastosowaniu metod badawczych wykorzystywanych w badaniach innowacyjności i zarządzania sferą publiczną. K_U07 - Posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk politycznych i kulturowych w kontekście problemów innowacyjności i zarządzania sferą publiczną, a także umie rozwijać w tym względzie umiejętności badawcze. K_U08 - Potrafi rozpoznawać zjawiska generujące potencjał innowacyjności oraz dokonać ich krytycznej analizy i interpretacji w celu określenia ich implikacji, oddziaływania społecznego i umiejscowienia w procesie rozwojowym. W tym kontekście potrafi także odpowiednio i merytorycznie uargumentować projekty innowacyjności. K_K01 - Rozumie potrzebę nieustannego uczenia się i aktualizowania swojej wiedzy. Wie, że społeczeństwo nieustanie rozwija się, a w konsekwencji wytwory organizacji mają ograniczoną ważność. Dostrzega potrzebę innowacyjnego rozwoju i nowoczesnego zarządzania sferą publiczną. K_K03 - Rozumie znaczenie priorytetów i hierarchii problemów w działaniach na rzecz rozwoju dla przyszłości. Potrafi wskazać priorytety. K_K04 - Dostrzega i identyfikuje problemy moralne oraz dylematy etyczne związane z wykonywaną pracą oraz rozwojem dla przyszłości. Potrafi wskazywać optymalne rozwiązania, zgodne z prawem, zasadą gospodarności i kodeksem etyki zawodowej. Dostrzega sprzeczności występujące pomiędzy rozwojem a moralnością i potrafi racjonalnie je rozwiązywać. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu są: 1. aktywny i merytoryczny udział w dyskusji na czacie na platformie Microsoft Teams po każdych zajęciach, 2. przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć prezentacji na wskazany temat lub (do wyboru) rozmowa zaliczeniowa (na platformie Microsoft Teams) na temat literatury obowiązkowej i dodatkowej, a także wybranego problemu, związanego z rozwojem i upowszechnieniem technik sztucznej inteligencji. Integralnym elementem zajęć jest praca własna studentki lub studenta, polegająca na lekturze wskazanych treści literaturowych, udziale w czacie, a także przygotowaniu do krótkiej prezentacji na zajęciach lub indywidualnej rozmowy zaliczeniowej. Szacunkowy czas pracy własnej wynosi 35 godzin. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: sztuczna inteligencja jako wyzwanie 2. Reprezentacje sztucznej inteligencji w sztuce i kulturze popularnej 3. Kamienie milowe w historii badań nad sztuczną inteligencją 4. Społeczne implikacje upowszechnienia technik sztucznej inteligencji 5. Etyka sztucznej inteligencji i problem dopasowania do wartości 6. Sztuczna inteligencja w polityce 7. Rządzenie sztuczną inteligencją w polityce i biznesie 8. Sztuczna inteligencja: szansa na udoskonalenie człowieka czy ryzyko egzystencjalne? |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:00 - 12:30,
(sala nieznana)
|
Filip Biały | 23/23 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.