Historia administracji 1400-A11HA-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | http://prawoiadministracja.ukw.edu.pl | ||
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | Janicka D., Ustrój administracji w nowożytnej Europie; Malec D., Malec J., Historia administracji nowożytnej; |
||
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny wykład kursowy wykład monograficzny wykład w toku problemowym |
||
Literatura: |
Maciejewski T., Historia administracji (różne wydania) Izdebski H., Historia administracji (różne wydania) |
||
Efekty uczenia się: |
W1 – rozumie pojęcie administracji, dokonuje prawidłowej klasyfikacji organów administracji (K_W01) W2 – zna główne kierunki ewolucji i rozwoju organów administracji publicznej, opisuje relacje zachodzące w procesie historycznym między państwem, a innymi podmiotami (K_W04) W3 – zna i rozumie istotę rozwoju państw (K_W05) W4 - ma elementarną wiedzę o historii administracji w wybranych państwach Europy i świata (w tym Polski), wskazuje genezę wybranych instytucji (K_W11) U1 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności (K_U01) K1 – ma świadomość ewolucji i znaczenia norm prawnych i etycznych dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa (K_K06) K2 - kształtuje się jego postawa obywatelskiego zaangażowania, wrażliwość na losy regionu i państwa (K_K12) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin na ocenę praca pisemna. Student udziela odpowiedzi na pięć zadanych pytań skala ocen: pięć poprawnych odpowiedzi - ocena Bardzo dobry; cztery - dobry; trzy - dostateczny; dwa i mniej - niedostateczny Student może otrzymać z egzaminu ocenę bardzo dobry bez konieczności zdawania pisemnego egzaminu jeżeli: jest aktywny podczas wykładów (uczestniczy w dyskusji, wskazuje problemy) oraz przygotuje i zaprezentuje podczas wykładu prezentację na zadany temat. |
||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie administracji, administracja państwowa i prywatna. Administracja na szczeblu centralnym i lokalnym: 2. Starożytność- funkcjonowanie administracji: - w monarchii despotycznej na przykładzie Egiptu; - w demokracji ateńskiej; - w Rzymie królewskim, republikańskim i cesarskim. 3. Średniowiecze- monarchia patrymonialna i stanowa. 4. Monarchia absolutna na przykładzie Francji; samodzierżawie w Rosji. 5. Absolutyzm oświecony na przykładzie Prus i Monarchii Habsburgów. 6. Państwa Europy Zachodniej na drodze do kapitalizmu a kształt administracji 7. Powstanie USA – system prezydencki- administracja państwa. 8. Narodziny administracji samorządowej w XIX wieku 9. Administracja w okresie międzywojennym. Systemy totalitarne a budowa administracji 10. Tradycja i nowoczesność - administracja w państwach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny. Europejska Wspólnota Gospodarcza 11. System administracji w tzw. państwach demokracji ludowej 12. Administracja w Polsce- monarchia feudalna- patrymonialna; monarchia stanowa – demokracja szlachecka, oligarchia magnacka; reformy sejmu wielkiego, ziemie polskie pod zaborami ze szczególnym podkreśleniem funkcjonowania administracji w Księstwie Warszawskim, Królestwie Polskim, Wielkim Księstwie Poznańskim, Wolnym Mieście Krakowie; administracja w II RP, w czasie II wojny światowej- rząd polski na emigracji i Polskie Państwo Podziemne, specyfika administracji w PRL. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 16:15 - 17:45,
(sala nieznana)
|
Sławomir Kamosiński | 54/65 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.