Literatura uzupelniająca: |
Babiński Z., 1990, Charakterystyka równiny zalewowej dolnej Wisły, Przegląd Geograficzny, 62, 1-2, s.159-192.
Babiński Z., 1991, Wpływ regulacji na zmiany hydromorfologiczne dolnej Wisły, Gospodarka Wodna, 4, s.89-94.
Babiński Z., 1992, Współczesne procesy korytowe dolnej Wisły, Prace geograficzne IGiPZ PAN, 157.
Babiński Z., 2005, Renaturyzacja dna doliny dolnej Wisły metodami hydrotechnicznymi, Przegląd Geograficzny, 77, 1, s.15-31.
Babiński Z., Habel M., 2013, Hydromorphological conditions of the Lower Vistula in the development of navigation and hydropower, Acta Energetica, 2/15.
Babiński Z., Habel M., Szatten D., 2018, Transport wodny na dolnej Wiśle a problem siedlisk ptaków, Gospodarka Wodna, 11, s.331-336.
Szatten D., Habel M., Babiński Z., 2017, Czynniki warunkujące żeglugę na Wiśle, Gospodarka Wodna, 11, s.352-354.
Babiński Z., Habel M., Szatten D., 2017, Skutki ekologiczne wariantowej rewitalizacji dna doliny dolnej Wisły (MDW E40), Gospodarka Wodna, 11, s.355-359.
Habel M., Babiński Z., Szatten D., 2017, Problem odnowy rumowiska wleczonego poniżej zapór. Ocena możliwości sztucznego uzupełniania rumowiska poniżej stopnia wodnego we Włocławku, Gospodarka Wodna, 11, s.360-363.
Avakian A. B., Soltankin V. P., Szarapov V. A., 1987, Vodochraniliszcza Mysl, Moskwa.
Internet.
Literatura naukowa (pozycje książkowe, podręczniki, skrypty, artykuły z zakresu hydrologii i gospodarki wodnej), operaty i ekspertyzy z zakresu rewitalizacji dróg wodnych.
|
Literatura: |
Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., 1999, Hydrologia ogólna, Wyd. PWN, Warszawa.
Babiński Z., 2002, Wpływ zapór na procesy korytowe rzek aluwialnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia wodnego Włocławek, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
|
Efekty uczenia się: |
W01 – student zna pojęcia związane z rewitalizacją dróg wodnych [K_W01];
W02 – student posiada wiedzę o sposobach rewitalizacji rzek z wykorzystaniem infrastruktury hydrotechnicznej [K_W03];
W03 – student rozumie znaczenie rewitalizacji rzek dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki [K_W09];
U01 – student potrafi pozyskiwać informacje o rewitalizacji dróg wodnych oraz wyciągać wnioski i formułować opinię [K_U01];
U02 - student potrafi samodzielnie ocenić wpływ czynników przyrodniczych i gospodarczych na funkcjonowanie dróg wodnych [K_U04];
K01 – student pogłębia wiedzę i umiejętności organizując proces uczenia się [K_K01].
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (w formie testu)
Zasady oceniania:
Procent prawidłowych odpowiedzi – Ocena
0-70% - niedostateczny (2)
71-77% - dostateczny (3)
78-82% - dostateczny plus (3,5)
83-88% - dobry (4)
89-94% - dobry plus (4,5)
95-100% - bardzo dobry (5)
|
Zakres tematów: |
Pojęcie rewitalizacji dróg wodnych na tle innych określeń.
Procesy korytowe rzek.
Historia rozwoju koryt rzecznych, wpływ człowieka.
Rewitalizacja poprzez budowę infrastruktury hydrotechnicznej (wały przeciwpowodziowe, regulacja, budowa zapór).
Rewitalizacja w obrębie miast.
Rewitalizacja a problemy energetyczne, turystyki i rekreacji, transportu wodnego.
Rewitalizacja a problemy środowiska przyrodniczego.
Rewitalizacja dróg wodnych na przykładach rzek: Nil, Loara, Rodan, Kolorado, Ren, Wołga, itd.
Rewitalizacja MDW E40 i MDW E70.
Perspektywy rozwoju Dolnej Wisły.
|