Literatura uzupelniająca: |
Хазагеров, Г. Г.," Риторический словарь", Москва: Издательство "Флинта", 2009.
"Русские поэты XX века". Учебное пособие, Москва 2009.
Минералова И.Г., "Анализ художественного произведения. Стиль и внутренняя форма." Учебное пособие", Москва: Издательство "Флинта", 2011.
Ingdahl, K., (Stockholm), "Andrej Platonov"s Revolutionary Utopia. A Gnostic Reading", Wiener Slawistischer almanach, Band 46, 2000. s. 17-43.
Trojanowska, B., "Об одной небесно-озерной метафоре в романе А. Платонова «Чевенгур»", „Slavia Orientalis”, LXIV, nr 4, 2015, s. 783-790.
|
Literatura: |
Абелюк, Е., К. Поливанов, "История русской литературы XX века". Книга вторая. После революций, Новое Литературное Обозрение, Москва 2009.
Белякова, Н. Н., О. П. Быкова, М. М. Глушкова, Н. В. Красильникова, "Русские писатели XX века", Москва 2008.
Буслакова, Т. П., "Литература русского зарубежья, курс лекций", Москва 2005, c. 88-107.
Давыдова, Т. Т., "Русский неореализм. Идеология, поэтика, творческая эволюция", Москва 2006.
Жолковский, А. К., "Новая и новейшая русская поэзия", Москва 2009, c. 83-112.
Жолковский, А. К., " Михаил Зощенко: поэтика недоверия", Москва 2007..
А. Генис, "Беседы о новой словесности", [в:]" Расследования – ДВА", Москва 2002, с. 45-53; 84-93; 94-105; 106-124.
Suchanek, Lucjan (red.), "Emigracja i Tamizdat ( Szkice o współczesnej prozie rosyjskiej)", Kraków 1993.
Kasack W., "Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku", przekład i opracowanie Bronisław Kodzis, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1996.
Л. С. Старикова, "«Лагерная проза» в контексте русской литературы XX века: понятие, границы, специфика", [в:]Вестник Кемерского государственного университета 2015, № 2 (62), т. 4, с. 169-174.
|
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawowa wiedzę ogólną o źródłach, miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa, jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zwłaszcza w tradycji rosyjskojęzycznej, oraz w powiązaniu z innymi dyscyplinami humanistycznymi specyfiki procesu rosyjskiego procesu historycznoliterackiego po roku 1917 [P6S_WG];
zna podstawową terminologię literaturoznawczą w języku rosyjskim dotyczącą literatury rosyjskiej I połowy XX wieku [P6S_WG];
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu literaturoznawstwa rosyjskiego, w tym podstawowa wiedzę o metodach analizy i interpretacji teksów kultury, właściwą dla wybranych tradycji, teorii lub szkól badawczych [P6S_WG]].
|
Zakres tematów: |
1. Główne etapy rozwoju literatury rosyjskiej XX wieku. Tradycje realizmu krytycznego, synteza romantyzmu i realizmu, modernizm, naturalizm.
2. Myśl I. Ilina i N. Bierdiajewa.
3. „Porewolucyjny” Maksym Gorki.
4. Aleksander Błok - twórczość po roku 1917.
5.W świecie poezji Siergieja Jesienina.
6. Tradycja gatunku antyutopii w rosyjskiej i europejskiej tradycji literackiej. 7. Antyutopia Jewgienija Zamiatina "My".
8. Proza Andrieja Płatonowa. Symbolizacja tekstu na przykładzie powieści
"Dżan" i "Czewiengur"
9. W świecie satyrycznych opowiadań Michaiła Zoszczenko.
10. Twórczość Izaaka Babla. Nowy typ postaci bohatera. Problem relacji inteligencja a rewolucja. Odessa w twórczości pisarza.
11. Temat obozowy” w twórczości Warłama Szałamowa i Aleksandra Sołżenicyna. Ewolucja tematu u późniejszych twórców: G. Władimowa, S. Dowłatowa, Wł. Maksimowa i L. Razgona. [ dwa wykłady}
12. Proza Aleksandra Sołżenicyna – na drodze ku „wartościom humanistycznym”.
13. Proza obozowa epoki postsowieckiej: przedstawiciele, tematyka utworów, nowy typ pisarza;
|