Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
1. В.А. Маслова, Введение в когнитивную лингвистику, Москва 2011.
Publikacje naukowe z zakresu językoznawstwa z zasobów internetowych.
|
Metody dydaktyczne: |
metody pracy ze źródłami metody problemowe wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia zdalnego – materiały dostępne na platformie Moodle.
|
Literatura: |
1. Ю.А. Левицкий, Общее языкознание, Москва 2007.
2. Л.П. Иванова, Курс лекций по общему языкознанию, Киев 2010.
3. Jerzy Apanowicz,: Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
4. J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1991.
5. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, cz. III – Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa. Warszawa 2007.
|
Efekty uczenia się: |
K_W01 student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa rosyjskiego, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować,
K_W04 zna w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą w języku rosyjskim,
K_W06 ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa rosyjskiego, obejmującą metodologię oraz wybrane zjawiska i teorie,
K_W10 ma ugruntowaną wiedzę o zaawansowanych metodach analizy i interpretacji tekstów, właściwą dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa rosyjskiego,
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii rosyjskiej w języku polskim i języku rosyjskim, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
K_K03 potrafi inicjować kontakty ze specjalistami w celu zasięgnięcia ich opinii i rozwiązania trudności merytorycznych i językowych,
K_K06 dzięki zdobytym kompetencjom językowym jest gotowy do podjęcia pracy w przedsiębiorstwach międzynarodowych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z testu egzaminacyjnego stanowić będzie 80% oceny końcowej z kursu „Metodologia badań językoznawczych”. Pozostałe 20% to ocena ogólnej aktywności i systematyczności studenta w korzystaniu z materiałów zamieszczonych na platformie Moodle.
Skala ocen i kryteria oceniania:
5 − znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne,
4,5 − opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w stopniu bardzo dobrym,
4 − wysoki stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, ale z pewnymi nieprawidłowościami,
3,5 − zadowalający stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, ale ze znaczącymi niedociągnięciami,
3 − wystarczający stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, z licznymi błędami,
2 − niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do metodologii badań (metoda, metodologia).
2. Metodologiczne podstawy badań językoznawczych.
3. Przedmiot i typy badań językoznawczych.
4. Charakterystyka badań językoznawczych ze względu na zakres i aspekt badawczy.
5. Wybrane metody badań językoznawczych: opisowa, historyczno-porównawcza, funkcjonalna, matematyczna,
6. Wybrane aktualne kierunki badań językoznawczych: językoznawstwo kognitywne, lingwistyka kulturowa, socjolingwistyka, etnolingwistyka, lingwistyka tekstu itp.
7. Podstawowe informacje na temat przebiegu procesu badawczego.
8. Wskazówki dotyczące koncepcji pracy naukowej: ustalenie celu i obiektu badań, zebranie literatury, ustalenie korpusu, informacja o stanie badań, ustalenie metody opisu, innowacyjność metodologiczna, sformułowanie tez, nowe informacje w pracy.
|