Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zróżnicowanie roślinnych krajobrazów młodoglacjalnych Polski Północnej i Środkowej 1200-B36aZRKMPPS-SP
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1713).
Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia terenowe
metody dyskusyjne
warsztaty
wykład w toku problemowym
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (pandemia Covid-19).
Literatura:

Piotrowska H., Żukowski W., Jackowiak B. 1997. Rośliny naczyniowe Słowińskiego Parku Narodowego. Prace Zakładu Taksonomii Roślin UAM w Poznaniu. Bogucki Wyd. Nauk., Poznań, ss.216.

Ratyńska H., Wojterska M., Brzeg A. 2010. Multimedialna Encyklopedia zbiorowisk roślinnych Polski vol.1. Instytut Edukacyjnych Technologii Informatycznych

Efekty uczenia się:

U01 Rozpoznaje podstawowe jednostki syntaksonomiczne związane z określonymi typami siedlisk (K_U03, K_U05)

U02 Potrafi wskazać powiązania szaty roślinnej z rzeźbą terenu, warunkami hydrobiologicznymi i typami gleb (KU03, K_U05)

U03 Potrafi korzystać z map (m. in. potencjalnej roślinności naturalnej – wersja elektroniczna), atlasów (m. in. Atlasu rozmieszczenia roślin naczyniowych w Polsce) czy baz danych (np. Lista roślin naczyniowych Polski – wersja elektroniczna) (K_U07)

K01 Pogłębia wiedzę z zakresu bioróżnorodności świata roślinnego (K_U02)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, ocena znajomości zagadnień omawianych podczas zajęć (odpowiedzi ustne).

Kryteria oceniania:

50% do 60% – dst

> 60% do 70% – dst+

> 70% do 80% – db

> 80% do 90% – db+

> 90% – bdb

Zakres tematów:

Laboratoria realizowane są w formie zajęć terenowych. Kilkudniowy wyjazd obejmuje: murawy kserotermiczne na krawędzi doliny Wisły, Bory Tucholskie, Rezerwat Cisów Staropolskich w Wierzchlesie oraz Słowiński Park Narodowy.

Poznanie różnych typów krajobrazów naturalnych i antropogenicznych, chronione typy siedlisk, chronione i zagrożone gatunki roślin powiązane z typami krajobrazów.

Rozpoznanie podstawowych jednostek syntaksonomicznych.

Charakterystyka jezior lobeliowych, strefowość roślinności zbiornika eutroficznego (Jezioro Łąckie).

Szata roślinna torfowisk wysokich, przejściowych i niskich.

Zonacja roślinności na różnych typach wybrzeża morskiego.

Powiązania szaty roślinnej z rzeźbą terenu, warunkami hydrobiologicznymi i typami gleb.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 18:30, (sala nieznana)
Ewa Wachowiak-Świtała, Renata Hoffmann 5/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)