1. Prolegomena do muzyki XX i XXI wieku – terminologia, historiografia
2. Od impresjonizmu do sonoryzmu. Rola kolorystyki w muzyce. Impresjonizm a symbolizm. Twórcy: Claude Debussy, Maurice Ravel, Paul Dukas, Manuel de Falla, Ottorino Respighi, Karol Szymanowski.
3. Inspiracje tradycją – neoklasycyzm. Twórcy: Igor Strawiński, Sergiusz Prokofiew, Bela Bartok, Paul Hindemith, Grupa Sześciu.
4. Od Gesualdo da Venosy do ekspresjonizmu przełomu XIX i XX wieku. Ekspresjonizm jako postawa twórcza. Twórcy: Richard Wagner, Richard Strauss, Gustav Mahler, Aleksandr Skriabin, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern.
5. Matematyczna i geometryczna struktura muzyki – od dodekafonii Arnolda Schönberga do muzyki stochastycznej Iannisa Xenakisa. Twórcy: Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis.
6. Muzyka polska przełomu XIX i XX wieku oraz I połowy XX wieku – Młoda Polska, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski.
LISTA DZIEŁ MUZYCZNYCH DO WYSŁUCHANIA:
C. Debussy – Popołudnie fauna; Preludia (tom I: nr 1 Tancerki delfickie, nr 2 Żagle, nr 7 Co powiedział zachodni wiatr, nr 8 Dziewczyna o włosach jak len, nr 10 Zatopiona katedra, tom II: nr 12 Sztuczne ognie); Nokturny; Światło księżyca (III część Suite bergamasque);
M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur; Bolero; Kwartet smyczkowy F-dur;
M. Karłowicz – Stanisław i Anna Oświecimowie; Odwieczne pieśni; Koncert skrzypcowy A-dur; pieśni (Pamiętam ciche jasne, złote dnie; Zasmuconej; Zaczarowana królewna; Skąd pierwsze gwiazdy);
I.J. Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll; Krakowiak fantastyczny; Menuet G-dur;
K. Szymanowski – I Koncert skrzypcowy; Źródło Aretuzy z cyklu Mity; Stabat Mater; Mazurki op. 50 (nr 4, 18, 19); Etiuda b-moll op. 4; III Symfonia Pieśń o nocy; IV Symfonia koncertująca; Harnasie (nr 3 Marsz zbójnicki, nr 8 Napad Harnasiów. Taniec.);
A. Skriabin – Prometeusz — poemat ognia na orkiestrę, chór i fortepiano op. 60.
I. Strawiński – Le sacre du printemps; Petrushka (Premier tableau; Deuxième tableau); Symfonia psalmów (III część); L'Histoire du soldat (Marche du soldat, Danse du diable); Koncert hebanowy;
S. Prokofiew – Symfonia klasyczna D-dur; Romeo i Julia (suita nr 1); I Koncert fortepianowy Des-dur;
B. Bartók – Koncert na orkiestrę; Allegro barbaro; Muzyka na smyczki, perkusję i czelestę;
P. Hindemith – Kammermusik No. 1;
A. Honegger – Pacific 231;
A. Schönberg – Pierrot lunaire; Fünf Klavierstücke,
A. Berg – Trzy utwory na orkiestrę op. 6; Wozzeck (akt 1, scena 4; akt 3, scena 5); Koncert skrzypcowy.
A. Webern – Wariacje fortepianowe op. 27, Symfonia na małą orkiestrę op. 21;
E. Varèse – Ionisation;
|