Dyrygowanie z czytaniem partytur 1600-EA11DZCP-SD
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Z pieśnią, zeszyt. III, IV opr. J. K. Lasocki (PWM) Bok J. – O pracy dyrygenta chóru, Warszawa 1982 Jaworski L. – Podstawy techniki dyrygowania, Lublin 2003 Krukowski S. – Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991 Lasocki J. K. – Chór – poradnik dla dyrygentów, Kraków 1968 Ordyk – Czyżewska E. – Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej, Lublin 2005 Szaliński A. – Muzykowanie zespołowe, Warszawa 1972 Zabłocki J. – O technice dyrygowania, Warszawa 1972 Wiechowicz S. – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych, Kraków 1951 |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | - podająca (wykład, objaśnienie, pogadanka) - eksponująca (pokaz) - problemowa (rozwijająca twórcze myślenie muzyczne) w kontaktach i w pracy ze studentami korzystałem z nowych technologii informatycznych, wykorzystując szkolenie Innowacyjny Dydaktyk. - nauczanie poprzez Platformę Microsoft Teams |
||
Literatura: |
K. Szymanowski – Pieśni kurpiowskie W. Kilar – Angelus K.M. Prosnak – Morze W.A. Mozart – Eine kleine Nachtmusik C. Orff – Odi et amo A. Bruckner – Ave Maria K.M. Prosnak – Kulig A. Dworzak - Stabat Mater (Cześć III - Eja Mater) - Te Deum |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K2_W04 Ma ugruntowaną znajomość repertuaru wokalnego/instrumentalnego poszczególnych epok pod kątem dyrygowania K2_W09 Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi a praktycznymi aspektami studiów UMIEJĘTNOŚĆI K2_U01 Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych - jako dyrygent zespołów muzycznych K2_U09 Potrafi w stopniu zaawansowanym identyfikować problemy emisji głosu/techniki instrumentalnej/dyrygenckiej/techniki ruchu oraz aplikować odpowiednie ćwiczenia z zakresu sztuki dyrygenckiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2_K04 Potrafi właściwie ocenić własne działania artystyczne w zakresie dyrygowania oraz działania pedagogiczne wyciągając wnioski do realizacji następnych projektów dyrygenckich |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- Dyrygowanie 2 utworami (chóralny, instrumentalny lub wokalno-instrumentalny),dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem obowiązkowym Jeden utwór powinien być dyrygowany przez studenta z pamięci. Znajomość wszystkich określeń zawartych w partyturach. Znajomość podstawowych informacji o fakturze utworów, epoce stylistyczno-historycznej oraz biogramu kompozytora i autora tekstu (w utworach wokalnych i wokalno-instrumentalnych) - wykazanie się znajomością cech epok i stylów wykonywanych utworów. Utwory obowiązkowe: K. Szymanowski - Pieśni Kurpiowskie (wybór), C. Orff - Odi et amo, K.M. Prosnak – Morze. |
||
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia tempa: - zmiany tempa nagłe i stopniowe w przebiegu jednego utworu w połączeniu z innymi elementami wykonawczymi. 2. Zagadnienia dynamiki: - dynamika jako jeden z elementów wyrazu emocjonalnego, - zmiany subito, 3. Sześciomiar jako metrum sześcio- i dwuruchowe. 4. Zagadnienia wykonawczo artystyczne: - rozplanowanie napięć w krótszych i dłuższych utworach, - kształtowanie wyrazowości artystycznej w formach muzyki dawnej, - realizacja ekspresyjna polskich pieśni historycznych. 5. Realizacja utworów na chóry mieszane z akompaniamentem organów 6. Technika prowadzenia utworów z towarzyszeniem instrumentów - kwintet w muzyce klasycznej, 7. Problemy techniczne i odtwórcze małych form wokalnych muzyki dawnej. 8. Regularne i nieregularne grupy rytmiczne. |
Grupy zajęciowe
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.