Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna 1600-EA-PZA24PIHP-SD
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Materiały edukacyjne Jamey Aebersold
Wojciech Kazimierz Olszewski - "Sztuka improwizacji jazzowej"
Jarosław Ignaszak - "Podstawy improwizacji - skale"
Andrzej Schmidt - „Historia Jazzu”

Metody dydaktyczne: wykład monograficzny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Ćwiczenia praktyczne - praca przy instrumencie
Literatura:

Adam Wolański – "Słownik terminów muzyki rozrywkowej"

Ryszard Wolański - "Leksykon polskiej muzyki rozrywkowej"

Dionizy Piątkowski – "Encyklopedia muzyki popularnej Jazz"

Wacław Panek – "Encyklopedia muzyki rozrywkowej"

Efekty uczenia się:

1. Poznanie symboli akordów używanych w nomenklaturze rozrywkowej i jazzowej oraz umiejętność ich budowania.

2. Nabycie teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej podstawowych skal muzycznych wykorzystywanych w improwizacji jazzowej.

3. Poznanie przebiegów harmonicznych w podstawowych formach muzyki jazzowej i rozrywkowej.

4. Umiejętność zagrania tematu jazzowego oraz zagrania improwizacji na wybranym instrumencie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Poziom osiągnięcia zakładanych efektów nauczania zostanie zweryfikowany przez testy wiedzy (prace pisemne) dotyczące: a) budowania akordów i skal, b) przebiegów harmonicznych typowych dla muzyki jazzowej i rozrywkowej, c) znajomości symboli akordów.

2. Subiektywna ocena poziomu gry/improwizowania - praktyczna prezentacja tematu oraz improwizacji w oparciu o przebieg harmoniczny utworu na wybranym instrumencie (odpowiednie i świadome zastosowanie poznanych skal muzycznych w odpowiednim stylu).

3. Obecność i aktywność na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Symbole akordów używanych w nomenklaturze rozrywkowej i jazzowej oraz umiejętność ich budowania:

a) akordy durowe i molowe

b) akordy z septymą małą i wielką

c) akordy z kwintą podwyższoną i obniżoną

d) akordy półzmniejszone i zmniejszone

2. Podstawowe skale muzyczne wykorzystywane w improwizacji:

a) jońska

b) eolska

c) bluesowa

d) pentatonika durowa i molowa

e) dorycka

3. Podstawowe style muzyki rozrywkowej i jazzowej: blues, swing, funk, shuffle, rock&roll.

4. Przebiegi harmoniczne w formach: blues tradycyjny, blues jazzowy.

5. II V I - w tonacji durowej oraz molowej.

6. Praktyczna nauka improwizacji - gra na wybranym instrumencie tematów jazzowych oraz improwizacja z towarzyszeniem podkładów muzycznych (m.in. Jamey Aebersold'a)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każda środa, 12:00 - 12:45, (sala nieznana)
Piotr Dąbrowski 10/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.