Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład specjalizacyjny z zakresu literaturoznawstwa 1000-F-R23WSL-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Гайдин, Б. Н.,"«Анти-Гамлет» у И. С. Тургенева и Т. Стоппарда", „Знание. Понимание. Умение” 2008, № 3, c. 231–235.
Гайдин, Б.Н., "Образ Гамлета на отечественном экране второй половины XX – начала XXI века", „Знание. Понимание. Умение” 2013, № 4, c. 170-182.
Герштейн, Э., "«Герой нашего времени» М. Ю. Лермонтова", Москва 1976.
Кемпбелл, Дж., Тысячеликий герой, Москва 1997.
"Словарь-указатель сюжетов и мотивов русской литературы", отв. ред. Е. К.Ромодановская, вып.2, Новосибирск: Издательство СО РАН, 2006, с. 22-33, 51-63.
Cтепанян, К.,"Благодаря «Идиоту» Достоевского мы видим весь трагизм", https://philologist.livejournal.com/676068.html

"Don Kichot i inni. Postaci mityczne w perspektywie komparatystycznej", pod red. L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2012, s. 197-321.

Metody dydaktyczne: metody problemowe
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: prezentacja mutimedialna i inne formy wynikające ze specyfiki pracy na platformie moodle UKW;
Literatura:

Багно, В.Е., "Дон Кихот в России и русское донкихотство", Санкт-Петербург: „Наука”, РАН, Институт Русской литературы. Пушкинский дом, сс.222.

Луков, Вл. А., Н. В. Захаров, Б. Н. Гайдин, "Гамлет как вечный образ русской культуры", Москва: Издательство МГУ, 2010, сс.84.

Trojanowska, B., "Гамлет и гамлетизм а творчество Михаила Лермонтова и Александра Блока", „Исследовательский журнал русского языка и литературы”, Тегеран-Иран 2017, Vol. 10. 2017(2), c. 41-56.

Trojanowska, B., "Образ-символ «Дон-Кихота» в русской литературе и публицистике второй половины XIX века", [в:] ЯЗЫК, КУЛЬТУРА РОССИИ В XXI ВЕКЕ. ТЕOРИЯ И ПРАКТИКА, под ред. Казимежа Люциньского, Kielce 2011, s. 349-355.

Efekty uczenia się:

- student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa rosyjskiego i zna omawiane zagadnienia na tle rosyjskiego procesu historycznoliterackiego XIX- XX w., którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować [ P7S_WG]

- zna w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą w języku rosyjskim dotyczącą tematyki wykładu [P7S_WG]

- ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa rosyjskiego, obejmującą metodologię oraz wybrane zjawiska i teorie dotyczące sposobu prezentacji omawianych postaci jako wzorców kulturowych- [P7S_WG]

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na koniec semestru 3 na podstawie:

80% pisemny test zaliczeniowy na moodlach

10% aktywność na platformie moodle w całym semestrze

10% rozwiązywanie testów i innych zadań jako materiałów utrwalających wiedzę;

2 ECTS: 60 godzin: w tym:

15 godzin wykładów+ 10 godz. aktywność na moodlach+10 godz. praca z materiałami utrwalającymi + 15 godz. zapoznanie się z lekturami omawianymi w ramach wykładu+10 godz. na przygotowanie się do testu pisemnego na zaliczenie

Zakres tematów:

1. Charakterystyka literackich prototypów Don Kichota i Hamleta w świecie przedstawionym ich twórców (M.de Cervantes "Don Kichot", W. Szekspir "Hamlet";

2.Śmieszność i tragizm obrazu Don Kichota w utworach A. Puszkina i M. Lermontowa;

3. Sposób rozumienia postaci Don Kichota i Hamleta w publicystyce I. Turgieniewa;

4. Bazarow - bohater powieści I. Turgieniewa "Ojcowie i dzieci" jako przykład rozdwojenia natury człowieka;

5. Dmitrij Rudin -"rycerz słowa" w kontekście europejskiej tradycji literackiej i nowatorskich rozwiązań I. Turgieniewa;

6. Leskowowski Don Kichot (Dorimedont Rogożyn z "Podupadłego rodu" i Iwan Flagin - rosyjski Don Kichot w "Wędrowcu urzeczonym" );

7. Obraz Don Kichota w prozie F. Dostojewskiego;

8. Obłomow jako nowy typ bohatera rosyjskiej literatury, próba określenia relacji obłomowszczyzna/donkichotyzm/hamletyzm ("Obłomow" I. Gonczarowa);

9. Modernistyczna wizja Don Kichotów (D. Merieżkowski "Don Kichot" i F. Sołogub "Mały bies", poezja A. Błoka) [ 2 zajęcia]

10. Rosyjscy twórcy jako Hamleci (A. Błok, W. Wysocki) - teatr i poezja;

11. Tragedia Don Kichota w powieści A. Płatonowa "Czewiengur";

12. B. Pasternak i hamletyzm w "Doktorze Żywago";

13.Sposoby artystycznej wizualizacji postaci Don Kichota i Hamleta i ich losów w literaturze i kulturze - podsumowanie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:45 - 12:30, (sala nieznana)
Beata Trojanowska 9/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)