Literatura uzupelniająca: |
Гайдин, Б. Н.,"«Анти-Гамлет» у И. С. Тургенева и Т. Стоппарда", „Знание. Понимание. Умение” 2008, № 3, c. 231–235.
Гайдин, Б.Н., "Образ Гамлета на отечественном экране второй половины XX – начала XXI века", „Знание. Понимание. Умение” 2013, № 4, c. 170-182.
Герштейн, Э., "«Герой нашего времени» М. Ю. Лермонтова", Москва 1976.
Кемпбелл, Дж., Тысячеликий герой, Москва 1997.
"Словарь-указатель сюжетов и мотивов русской литературы", отв. ред. Е. К.Ромодановская, вып.2, Новосибирск: Издательство СО РАН, 2006, с. 22-33, 51-63.
Cтепанян, К.,"Благодаря «Идиоту» Достоевского мы видим весь трагизм", https://philologist.livejournal.com/676068.html
"Don Kichot i inni. Postaci mityczne w perspektywie komparatystycznej", pod red. L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2012, s. 197-321.
|
Literatura: |
Багно, В.Е., "Дон Кихот в России и русское донкихотство", Санкт-Петербург: „Наука”, РАН, Институт Русской литературы. Пушкинский дом, сс.222.
Луков, Вл. А., Н. В. Захаров, Б. Н. Гайдин, "Гамлет как вечный образ русской культуры", Москва: Издательство МГУ, 2010, сс.84.
Trojanowska, B., "Гамлет и гамлетизм а творчество Михаила Лермонтова и Александра Блока", „Исследовательский журнал русского языка и литературы”, Тегеран-Иран 2017, Vol. 10. 2017(2), c. 41-56.
Trojanowska, B., "Образ-символ «Дон-Кихота» в русской литературе и публицистике второй половины XIX века", [в:] ЯЗЫК, КУЛЬТУРА РОССИИ В XXI ВЕКЕ. ТЕOРИЯ И ПРАКТИКА, под ред. Казимежа Люциньского, Kielce 2011, s. 349-355.
|
Efekty uczenia się: |
- student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa rosyjskiego i zna omawiane zagadnienia na tle rosyjskiego procesu historycznoliterackiego XIX- XX w., którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować [ P7S_WG]
- zna w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą w języku rosyjskim dotyczącą tematyki wykładu [P7S_WG]
- ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa rosyjskiego, obejmującą metodologię oraz wybrane zjawiska i teorie dotyczące sposobu prezentacji omawianych postaci jako wzorców kulturowych- [P7S_WG]
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na koniec semestru 3 na podstawie:
80% pisemny test zaliczeniowy na moodlach
10% aktywność na platformie moodle w całym semestrze
10% rozwiązywanie testów i innych zadań jako materiałów utrwalających wiedzę;
2 ECTS: 60 godzin: w tym:
15 godzin wykładów+ 10 godz. aktywność na moodlach+10 godz. praca z materiałami utrwalającymi + 15 godz. zapoznanie się z lekturami omawianymi w ramach wykładu+10 godz. na przygotowanie się do testu pisemnego na zaliczenie
|
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka literackich prototypów Don Kichota i Hamleta w świecie przedstawionym ich twórców (M.de Cervantes "Don Kichot", W. Szekspir "Hamlet";
2.Śmieszność i tragizm obrazu Don Kichota w utworach A. Puszkina i M. Lermontowa;
3. Sposób rozumienia postaci Don Kichota i Hamleta w publicystyce I. Turgieniewa;
4. Bazarow - bohater powieści I. Turgieniewa "Ojcowie i dzieci" jako przykład rozdwojenia natury człowieka;
5. Dmitrij Rudin -"rycerz słowa" w kontekście europejskiej tradycji literackiej i nowatorskich rozwiązań I. Turgieniewa;
6. Leskowowski Don Kichot (Dorimedont Rogożyn z "Podupadłego rodu" i Iwan Flagin - rosyjski Don Kichot w "Wędrowcu urzeczonym" );
7. Obraz Don Kichota w prozie F. Dostojewskiego;
8. Obłomow jako nowy typ bohatera rosyjskiej literatury, próba określenia relacji obłomowszczyzna/donkichotyzm/hamletyzm ("Obłomow" I. Gonczarowa);
9. Modernistyczna wizja Don Kichotów (D. Merieżkowski "Don Kichot" i F. Sołogub "Mały bies", poezja A. Błoka) [ 2 zajęcia]
10. Rosyjscy twórcy jako Hamleci (A. Błok, W. Wysocki) - teatr i poezja;
11. Tragedia Don Kichota w powieści A. Płatonowa "Czewiengur";
12. B. Pasternak i hamletyzm w "Doktorze Żywago";
13.Sposoby artystycznej wizualizacji postaci Don Kichota i Hamleta i ich losów w literaturze i kulturze - podsumowanie
|