Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika 1000-FP-N12PE-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010
A. T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa 1994
J. Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 2012
J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2013 /cz. II/
T. Gadacz, O umiejętności życia, Kraków 2009
T. Gadacz, O ulotności życia, Warszawa 2008
S. R. Covey, 8. Nawyk, Warszawa 2009
J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, t.2, Kraków 2005
A. Wiłkomirska, Zawodowe i społeczno – polityczne orientacje nauczycieli, Warszawa 2002
D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012
T. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 2014
E. de Bono, Myślenie lateralne, Warszawa 2015
K. Davis, Tajemnice dynamicznej komunikacji, Lublin 2014
Wychowanie osobowe, [red. F. Adamski], Kraków 2011
J. Canfield, M. V. Hansen, Balsam dla duszy nauczyciela, Poznań 2010
M. Castels, Galaktyka Internetu, Poznań 2003
K. Kuźmicz, E-learning. Kultura studiowania w sieci, Sopot 2015.
Appelt K., Matejczuk J. (2014). Tutoring rówieśniczy – stara metoda na nowo odkrywana. "Psychologia w Szkole", 1 (42), 21-30.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Metody dydaktyczne - inne: Dyskusja, burza mózgów, prezentacja, analiza tekstów źródłowych.
Udostępnienie autorskich materiałów w sieci oraz przekazywanie wybranych treści z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Wykorzystanie w pracy ze studentami narzędzi tutorskich: kontrakt, siatka celów, pytania o wartości, 5 Why, SWOT.
Literatura:

Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006

Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003

Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998

J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013

B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998

B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015

G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000

K. Robinson, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 

G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010

M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004

S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012

T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012

Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004

G. Hornby, E. Hall, C. Hall, Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

I. Kawecki, Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003

M. Mendel, Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2002.

Janowski A. (2002). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: FRASZKA EDUKACYJNA.

Wiliński P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.), "Psychologiczne portrety człowieka.

Praktyczna psychologia rozwojowa" (s. 259-301). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2019

Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018

Efekty uczenia się:

K_W06 -Posiada wiedze na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, historycznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw

K_W18 Posiada wiedze na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów nich zachodzących, w tym na temat roli nauczyciela wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowania dzieci/uczniów.

K_U01. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i bezpieczeństwa oraz higieny pracy do obserwacji, analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji (np. wymagających udzielenia pierwszej pomocy) i zdarzeń pedagogicznych a także motywów i wzorów zachowana uczestników tych sytuacji w celu generowania rozwiązań zaobserwowanych problemów

K_U02 - Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczna z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania , analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także dobierania strategii realizowania działań praktycznych na podstawowym etapie edukacyjnym (tj. kl. Iv-VIII szkół podstawowych)

K_K01 - ma świadomość swojej wiedzy ( w zakresie merytorycznego pedagogicznego przygotowania) i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w celu rozwiązania problemów poznawczych i praktycznych, dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych( dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia jest wykładnią następujących zadań:

Przygotowanie mapy myśli wybranego tematu.

Przygotowanie prezentacji na wybrane temat

Przygotowanie eseju (500-700 słów) dotyczącego wybranego cytatu:

1): J.J. Rosseau napisał „Nie udzielaj nigdy uczniowi nauk słownych: powinien on otrzymywać je wyłącznie z doświadczenia; nie karz go, bo nie wie, co znaczy być winnym; nie zmuszaj go nigdy do przepraszania, bo nie umiałby obrazić cię. Jako pozbawiony wszelkiej moralności nie może zrobić nic, co by było moralnie złe i zasługiwało na karę lub naganę.”;

2) Janusz Korczak „Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.”

3) Paulo Coelho „Gdy uczeń osiąga coś dzięki nauczycielowi, nauczyciel również czegoś się uczy”

4) Konfucjusz „Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez przerwy zdobywa, ten może być nauczycielem innych”.

Aktywność na zajęciach jest premiowana za zgoda studentów zwolnieniem z jednej lub dwóch części zaliczenia z oceną.

Zakres tematów:

1. Mapowanie myśli, zasady, projekty, efekty uczenia się,

2. Niepowodzenia szkolne

3. Zmienność wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków. Wybrane epoki

4. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne (Pedagogika kultury, personalistyczna, egzystencjalna, religii, Pedagogika Nowego Wychowania, Pedagogika Waldorfoska, Pedagogika Marii Montessori, Pedagogika krytyczna, Pedagogika negatywna

5. Szkoła wspomagająca rozwój

6. Nauczanie i uczenie się w klasie

7. Kompetencje nauczyciela

8. Edukacja a stratyfikacja społeczna

9. Systemy edukacyjne na świecie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:30 - 16:15, (sala nieznana)
Aldona Molesztak 7/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)