Pedagogika 1000-FP-N12PE-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, Sopot 2010 A. T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa 1994 J. Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 2012 J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2013 /cz. II/ T. Gadacz, O umiejętności życia, Kraków 2009 T. Gadacz, O ulotności życia, Warszawa 2008 S. R. Covey, 8. Nawyk, Warszawa 2009 J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, t.2, Kraków 2005 A. Wiłkomirska, Zawodowe i społeczno – polityczne orientacje nauczycieli, Warszawa 2002 D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012 T. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 2014 E. de Bono, Myślenie lateralne, Warszawa 2015 K. Davis, Tajemnice dynamicznej komunikacji, Lublin 2014 Wychowanie osobowe, [red. F. Adamski], Kraków 2011 J. Canfield, M. V. Hansen, Balsam dla duszy nauczyciela, Poznań 2010 M. Castels, Galaktyka Internetu, Poznań 2003 K. Kuźmicz, E-learning. Kultura studiowania w sieci, Sopot 2015. Appelt K., Matejczuk J. (2014). Tutoring rówieśniczy – stara metoda na nowo odkrywana. "Psychologia w Szkole", 1 (42), 21-30. |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe |
Metody dydaktyczne - inne: | Dyskusja, burza mózgów, prezentacja, analiza tekstów źródłowych. Udostępnienie autorskich materiałów w sieci oraz przekazywanie wybranych treści z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. Wykorzystanie w pracy ze studentami narzędzi tutorskich: kontrakt, siatka celów, pytania o wartości, 5 Why, SWOT. |
Literatura: |
Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003 Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002 A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998 J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2013 B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 B. Śliwerski, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków 2015 G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000 K. Robinson, Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015 G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010 M. Budajczak, Edukacja domowa, Gdańsk 2004 S. R. Covey, 3. Rozwiązanie, Poznań 2012 T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012 Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole, A. Radziwiłł, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie z K. Romanowską, Warszawa 2004 G. Hornby, E. Hall, C. Hall, Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 I. Kawecki, Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003 M. Mendel, Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2002. Janowski A. (2002). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: FRASZKA EDUKACYJNA. Wiliński P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.), "Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa" (s. 259-301). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pedagogika. Podręcznik akademicki. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2019 Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 -Posiada wiedze na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, historycznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw K_W18 Posiada wiedze na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów nich zachodzących, w tym na temat roli nauczyciela wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowania dzieci/uczniów. K_U01. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i bezpieczeństwa oraz higieny pracy do obserwacji, analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji (np. wymagających udzielenia pierwszej pomocy) i zdarzeń pedagogicznych a także motywów i wzorów zachowana uczestników tych sytuacji w celu generowania rozwiązań zaobserwowanych problemów K_U02 - Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczna z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania , analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także dobierania strategii realizowania działań praktycznych na podstawowym etapie edukacyjnym (tj. kl. Iv-VIII szkół podstawowych) K_K01 - ma świadomość swojej wiedzy ( w zakresie merytorycznego pedagogicznego przygotowania) i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w celu rozwiązania problemów poznawczych i praktycznych, dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych( dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia jest wykładnią następujących zadań: Przygotowanie mapy myśli wybranego tematu. Przygotowanie prezentacji na wybrane temat Przygotowanie eseju (500-700 słów) dotyczącego wybranego cytatu: 1): J.J. Rosseau napisał „Nie udzielaj nigdy uczniowi nauk słownych: powinien on otrzymywać je wyłącznie z doświadczenia; nie karz go, bo nie wie, co znaczy być winnym; nie zmuszaj go nigdy do przepraszania, bo nie umiałby obrazić cię. Jako pozbawiony wszelkiej moralności nie może zrobić nic, co by było moralnie złe i zasługiwało na karę lub naganę.”; 2) Janusz Korczak „Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.” 3) Paulo Coelho „Gdy uczeń osiąga coś dzięki nauczycielowi, nauczyciel również czegoś się uczy” 4) Konfucjusz „Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez przerwy zdobywa, ten może być nauczycielem innych”. Aktywność na zajęciach jest premiowana za zgoda studentów zwolnieniem z jednej lub dwóch części zaliczenia z oceną. |
Zakres tematów: |
1. Mapowanie myśli, zasady, projekty, efekty uczenia się, 2. Niepowodzenia szkolne 3. Zmienność wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków. Wybrane epoki 4. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne (Pedagogika kultury, personalistyczna, egzystencjalna, religii, Pedagogika Nowego Wychowania, Pedagogika Waldorfoska, Pedagogika Marii Montessori, Pedagogika krytyczna, Pedagogika negatywna 5. Szkoła wspomagająca rozwój 6. Nauczanie i uczenie się w klasie 7. Kompetencje nauczyciela 8. Edukacja a stratyfikacja społeczna 9. Systemy edukacyjne na świecie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 15:30 - 16:15,
(sala nieznana)
|
Aldona Molesztak | 7/17 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.