Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Čolović I., Polityka symboli : eseje o antropologii politycznej, Kraków 2001.
Elsässer J., Jak dżihad przybył do Europy : wojownicy Boga i tajne służby na Bałkanach, Warszawa 2007.
Gołembski F., Stosunki kulturalne na Bałkanach, Warszawa 2001.
Jelavich B., Historia Bałkanów. T. 2, Wiek XX, Kraków 2005.
Jezernik B., Dzika Europa : Bałkany w oczach zachodnich podróżników, Kraków 2007.
Tanty M., Bałkany w XX wieku : dzieje polityczne, Warszawa 2003.
Zieliński B. (red.), Wokół Macedonii : siła kultury - kultura siły, Poznań 2002.
Kolekcja Bałkańska w Bibliotece Głównej UKW (ok. 150 pozycji)
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne zajęcia realizowane innymi metodami
|
Literatura: |
Bałkany zachodnie w kontekście rywalizacji Chin, Rosji, Turcji i UE, https://warsawinstitute.org/wp-content/uploads/2018/11/balkany-zachodnie-ue-turcja-rosja-chiny-raport-specjalny-warsaw-institue.pdf
Baurski J., Bałkany Zachodnie na drodze ku zjednoczonej Europie, Warszawa 2002.
Nowak-Far A. (red.), Integracja Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską, Warszawa 20012.
Ramet S.P. (red.), Polityka Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej po 1989 roku, Warszawa 2012.
Wojna hybrydowa Rosji na Bałkanach Zachodnich, https://warsawinstitute.org/wp-content/uploads/2019/03/Wojna-hybrydowa-Rosji-na-Ba%C5%82kanach-Zachodnich-Raport-Specjalny-Warsaw-Institute.pdf
Zacharias M.J. Komunizm, federacja, nacjonalizmy, Warszawa 2010.
https://warsawinstitute.org
https://www.stratfor.com/
geopolityka.org
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01 - Wie, jakie znaczenie w historii oraz współcześnie mają państwa bałkańskie. Zna przyczyny z zakresu różnych nauk, które to powodują. Wie, jakie wydarzenia i procesy ukształtowały region, determinanty, które sprawiają, że Bałkany leżą w kręgu zainteresowania mocarstw światowych.
W02 - Wie, dlaczego sytuację na półwyspie określa się mianem "kotła". Potrafi zinterpretować bardziej skomplikowane czynniki mające na to wpływ, określić różnice w rozwoju ekonomicznym, zróżnicowanie religijne, społeczne dzisiejszych państw bałkańskich i jego wpływ na współczesną politykę państw.
Umiejętności:
U01 - Potrafi zinterpretować znaczenie i perspektywy, ale i zagrożenia, jakie stoją przed państwami półwyspu. Także dotrzeć do różnej proweniencji źródeł o charakterze bardziej eksperckim.
U02 - Potrafi sklasyfikować i określić interesy państw bałkańskich, ich dążenie i drogę do UE, w tym odpowiedzieć na pytanie, dlaczego poszczególne państwa są na różnym poziomie integracji. Potrafi poprzeć argumentami, kiedy będzie możliwe wstąpienie poszczególnych państw do Wspólnoty. Także, określić interesy innych mocarstw, w tym Chin i Rosji.
Kompetencje:
K01 - Jest w stanie na podstawie zdobytej wiedzy identyfikować problemy poszczególnych państw bałkańskich na podstawie informacji z różnych stron, jednocześnie będąc świadomym, że niektóre ośrodki informacyjne są nośnikami wiedzy tendencyjnej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Referat
bdb - student prezentuje informacje tylko wspierając się notatkami (posiada jedynie plan wystąpienia), omawia temat "z pamięci". Wywód logiczny i spójny. W prezentacji odpowiednia ilość informacji, slajdy przejrzyste
db - student w dużym zakresie wspiera się notatkami, prezentacja nie jest do końca czytelna, umiarkowany kontakt ze słuchaczami
dst - student prawie wyłącznie opiera się na notatkach, prezentacja jest nieprzejrzysta, brak kontaktu ze słuchaczami
|
Zakres tematów: |
1. Bałkański kocioł – religie, mniejszości, zaszłości
2. Geopolityczny wymiar Bałkanów współcześnie
3. Wojny w byłej Jugosławii i ich wpływ na stosunki międzynarodowe w regionie
4. Casus Kosowa
5. Bałkany Zachodnie
6. UE a Bałkany, proces integracji państw bałkańskich z UE
7. Interesy mocarstw na Bałkanach – USA, Chiny, Rosja, Turcja, Arabia Saudyjska
8. Przyszłość Bałkanów
|