Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (śródroczna) 1100-POP11PPP-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Gordon T. (2012). Wychowanie bez porażek w praktyce. Instytut Wydawniczy PAX. rozdz. III, IV,V.
Faber A., Mazlish E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. rozdz. 1, 2, 3, 4.
Juul J. (2013). Agresja - nowe tabu? : dlaczego jest potrzebna nam i naszym dzieciom? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
https://www.youtube.com/watch?v=H5pVaQi21gQ
https://www.youtube.com/watch?v=Yqi93pOJDsA
https://www.youtube.com/watch?v=fONkFtEnw40
https://www.youtube.com/watch?v=3g5UlOsq6qA
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: obserwacja zajęć, pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej


Literatura:

Akty prawne:

Statut i regulamin placówki w której student odbywa praktykę.

Ustawa Prawo oświatowe (w szczególności art. 98 ust. 1 pkt 25, art. 103 ust. 1 pkt 3, art. 105 – tworzenie świetlicy)

Rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649) – § 7 – liczebność grup dzieci w świetlicy

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy – przepisy o władzy rodzicielskiej (od art. 92 ); Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – szczególnie art. 427; Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawa o ruchu drogowym – art. 43; Statut szkoły podstawowej (zespołu); odbieranie dzieci ze świetlicy

Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.) – bezpieczeństwo w świetlicy

Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646) – § 9 – dokumentacja zajęć świetlicy

Rozporządzenia MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – § 10; Rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – § 6 ust. 2, § 16 ust. 1 – godziny zajęć w świetlicy

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych; Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – tzw. RODO – od 25 maja 2018 r.- ochrona danych osobowych

Prawo oświatowe – art. 105; Statut szkoły podstawowej lub zespołu w której będą prowadzone zajęcia; Regulamin świetlicy w której będą prowadzone zajęcia

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę na temat podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych wychowawczych i opiekuńczych [K_W06]

W02 - posiada wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań opiekuńczo-wychowawczych i zadań z zakresu profilaktyki uzależnień -norm, procedur i dobrych praktyk w obszarze działalności pedagogicznej do której się przygotowuje w szkole podstawowej, zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych [K_W11]

W3. Student zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności pedagoga [K_W12]

U1. Student posiada umiejętności umożliwiające obserwowanie sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie z wykorzystywaniem wiedzy pedagogicznej-psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemów [K_U02]

K1 W trakcie praktyki student wykazuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne [KK_08]

K2 Student potrafi współpracować w zespole z nauczycielami i innymi pracownikami placówki w której odbywa praktykę [KK_10].

Metody i kryteria oceniania:

W obszarze psychologicznym:

Student przeprowadza obserwację uczestniczącą dziecka i opisuje wnioski z tej obserwacji w czterech obszarach: 1) Poziom aktualnego rozwoju z uwzględnieniem kluczowych obszarów rozwoju (proponowana struktura: opis funkcjonowania dziecka w obszarze czynności życia codziennego, rozwój psychoruchowy, poznawczy, emocjonalny, społeczny) w kontekście społecznych teorii rozwoju; 2) Specyfika oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w środowisku życia dziecka, z uwzględnieniem środowiska rodzinnego i szkolnego; 3) Wskazania do ewentualnych oddziaływań psychostymulacyjnych lub/i psychokorekcyjnych ukierunkowanych na dziecko lub/i jego środowisko edukacyjno-wychowawcze; 4) Samoobserwacja i refleksje własne studenta w trakcie realizacji zadania (obszary własnych zasobów i ewentualnych trudności ze wskazaniami do dalszego samorozwoju).

Forma realizacji zadania: 2-3 stronicowy opis - syntetyczna próbę spojrzenia na dziecko z perspektywy kluczowych obszarów funkcjonowania z uwzględnieniem roli kontekstu środowiskowego.

W obszarze pedagogicznym:

Student sporządza notatkę zawierającą:

1. Wykaz dokumentacji z którą zapoznał się w trakcie praktyki (która organizuje pracę szkoły – statut, program wychowawczo-profilaktyczny, zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią, funkcjonowaniem świetlicy) [K_W06].

2. Przykłady zadań opiekuńczo-wychowawczych i zadań z zakresu profilaktyki uzależnień -norm, procedur i dobrych praktyk w obszarze działalności pedagogicznej, które poznał w trakcie praktyki [K_W11].

3. Prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności pedagoga (na podstawie dokumentacji z którą się zapoznał oraz osobistej rozmowy z pedagogiem w placówce w której odbywa praktykę) [K_W12].

Student sporządza raport z obserwacji i podejmowanych działań na terenie placówki [K_U02]

1. Student prowadzi obserwację pracy wychowawczej w klasie, świetlicy szkolnej, integrowania działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli.

2. W miarę możliwości uczestniczy i obserwuje przebieg rady pedagogicznej lub spotkania zespołu działającego na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych .

3. Obserwuje pracę i pomaga (w wyznaczonym przez opiekuna w placówce zakresie) nauczycielom, pedagogom w trakcie zajęć oraz dyżurów w czasie przerw, pracy w świetlicy (w tym odrabiania przez dzieci lekcji), wyjść grup uczniowskich.

Raport określa datę, charakterystykę obserwacji (działań), wnioski i spostrzeżenia (w tym własne proponowane inne możliwości rozwiązania problemów).

Na podstawie opinii opiekuna praktyk w placówce ocenione zostaną następujące kompetencje:

K1 W trakcie praktyki student wykazuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne [KK_08]

K2 Student potrafi współpracować w zespole z nauczycielami i innymi pracownikami placówki w której odbywa praktykę [KK_10]

Weryfikacji podlegają wszystkie wskazane efekty uczenia się, czyli zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie więcej niż 50% pkt przewidzianych dla danego efektu uczenia się).

Suma łącznie uzyskanych punktów zostanie przełożona na ocenę według wzoru: 51% - 60% - ocena dostateczna, 61% - 65% - cena dostateczna plus, 65% - 75% - ocena dobra, 75% - 80% - ocena dobra plus, 80% - 100% - ocena bardzo dobra.

Zakres tematów:

1. Poznanie podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji w której student odbywa praktykę.

2. Poznanie metodyki wykonywania zadań opiekuńczo-wychowawczych i zadań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz dobrych praktyk w obszarze działalności pedagogicznej.

3. Poznanie prawnych i etycznych uwarunkowań pracy pedagoga

4. Nabywanie umiejętności umożliwiających obserwowanie sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, ich analizowanie z wykorzystaniem wiedzy pedagogicznej i psychologicznej oraz proponowanie rozwiązań.

5. Nabywanie ważnych w pracy pedagoga kompetencji społecznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:30 - 19:00, sala 17
Szymon Borsich 18/17 szczegóły
2 każda środa, 19:15 - 20:45, sala 17
Szymon Borsich 8/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)