W obszarze psychologicznym:
Student przeprowadza obserwację uczestniczącą dziecka i opisuje wnioski z tej obserwacji w czterech obszarach: 1) Poziom aktualnego rozwoju z uwzględnieniem kluczowych obszarów rozwoju (proponowana struktura: opis funkcjonowania dziecka w obszarze czynności życia codziennego, rozwój psychoruchowy, poznawczy, emocjonalny, społeczny) w kontekście społecznych teorii rozwoju; 2) Specyfika oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w środowisku życia dziecka, z uwzględnieniem środowiska rodzinnego i szkolnego; 3) Wskazania do ewentualnych oddziaływań psychostymulacyjnych lub/i psychokorekcyjnych ukierunkowanych na dziecko lub/i jego środowisko edukacyjno-wychowawcze; 4) Samoobserwacja i refleksje własne studenta w trakcie realizacji zadania (obszary własnych zasobów i ewentualnych trudności ze wskazaniami do dalszego samorozwoju).
Forma realizacji zadania: 2-3 stronicowy opis - syntetyczna próbę spojrzenia na dziecko z perspektywy kluczowych obszarów funkcjonowania z uwzględnieniem roli kontekstu środowiskowego.
W obszarze pedagogicznym:
Student sporządza notatkę zawierającą:
1. Wykaz dokumentacji z którą zapoznał się w trakcie praktyki (która organizuje pracę szkoły – statut, program wychowawczo-profilaktyczny, zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią, funkcjonowaniem świetlicy) [K_W06].
2. Przykłady zadań opiekuńczo-wychowawczych i zadań z zakresu profilaktyki uzależnień -norm, procedur i dobrych praktyk w obszarze działalności pedagogicznej, które poznał w trakcie praktyki [K_W11].
3. Prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności pedagoga (na podstawie dokumentacji z którą się zapoznał oraz osobistej rozmowy z pedagogiem w placówce w której odbywa praktykę) [K_W12].
Student sporządza raport z obserwacji i podejmowanych działań na terenie placówki [K_U02]
1. Student prowadzi obserwację pracy wychowawczej w klasie, świetlicy szkolnej, integrowania działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli.
2. W miarę możliwości uczestniczy i obserwuje przebieg rady pedagogicznej lub spotkania zespołu działającego na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych .
3. Obserwuje pracę i pomaga (w wyznaczonym przez opiekuna w placówce zakresie) nauczycielom, pedagogom w trakcie zajęć oraz dyżurów w czasie przerw, pracy w świetlicy (w tym odrabiania przez dzieci lekcji), wyjść grup uczniowskich.
Raport określa datę, charakterystykę obserwacji (działań), wnioski i spostrzeżenia (w tym własne proponowane inne możliwości rozwiązania problemów).
Na podstawie opinii opiekuna praktyk w placówce ocenione zostaną następujące kompetencje:
K1 W trakcie praktyki student wykazuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne [KK_08]
K2 Student potrafi współpracować w zespole z nauczycielami i innymi pracownikami placówki w której odbywa praktykę [KK_10]
Weryfikacji podlegają wszystkie wskazane efekty uczenia się, czyli zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie więcej niż 50% pkt przewidzianych dla danego efektu uczenia się).
Suma łącznie uzyskanych punktów zostanie przełożona na ocenę według wzoru: 51% - 60% - ocena dostateczna, 61% - 65% - cena dostateczna plus, 65% - 75% - ocena dobra, 75% - 80% - ocena dobra plus, 80% - 100% - ocena bardzo dobra.
|