Literatura uzupelniająca: |
Herzberg, M. (2015). Diagnozowanie postaw uczniów wobec zachowań agresywnych. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 152-167.
Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. (Część I, r. 3, Część III, r. 5). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Krajewska, K., Franczyk, A. (2005). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami a zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls, s. 54-58, 84-88, 119-124, 154-160 (arkusze obserwacyjne dzieci w wieku przedszkolnym).
Zabłocka M. (2009). Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości. W: Deptuła M. (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA, s. 149-166 – pytania do rozmowy z rodzicem.
|
Literatura: |
Czub M. (2014). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. (red). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. Rozdziały: 1,2,4,5,6.
Deptuła M., Misiuk A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: PWN. Rozdziały: 3, 5.
Deptuła, M. (2015). Poznawanie społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach IV-VI. Studia Edukacyjne, nr 37, s. 61-76.
Geller S. Król M. (2005). Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostyczym. W : Szustrowa, T. (red.), Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Aneks
Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. (rozdz. 2, s. 29-48, r. 3, s. 51-76, rozdz. 10, s. 314-321). Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Mielcarek M., Ratajczak A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. W: A. I. Brzezińska (red), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
Misiuk, A. (2015). Porównanie procedur analizy wyników uzyskanych za pomocą klasycznej techniki Moreno. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 234-248.
Potorska A. (2016). Przegląd narzędzi do badania kontekstu rozwoju dzieci do lat trzech. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, tom 19, nr 4(76), s. 115-135.
Suchańska A. (2007) Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Warszawa: WAiP, Część III: rozdziały 2,3,4.
Szustrowa, T. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Rozdziały 1,2,4.
|
Efekty uczenia się: |
W-2: Student/ka zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego i przykładowe narzędzia badawcze możliwe do zastosowania w diagnozie warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym, w klasach I-III i IV-VIII. [K_W12]
W-3: Student/ka zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]
K-2: Student/ka przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]
|
Zakres tematów: |
1.Zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych
2.Charakterystyka zadań rozwojowych przypadających na okres przedszkolny i szkoły podstawowej i warunków sprzyjających ich realizacji w rodzinie, przedszkolu i szkole – podstawowe wskaźniki świadczące o tym, że dorośli tworzą dziecku warunki niespecyficzne i specyficzne, a dziecko rozwija kompetencje istotne dla danego okresu rozwojowego.
3.Obserwacja jako sposób poznawania kompetencji społecznych dzieci oraz warunków rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i w klasach IV-VI – wyłanianie zmiennych i określanie wskaźników do scheduły obserwacyjnej, arkusza do obserwacji pośredniej. 4.Wywiad, jako sposób poznawania warunków rozwoju dziecka w rodzinie, przedszkolu, szkole, w tym zwłaszcza stylów wychowania preferowanych przez dorosłych w tych środowiskach.
5.Techniki socjometryczne w poznawaniu kompetencji społecznych dzieci i szans ich rozwoju w grupie rówieśniczej.
6. Ankieta – przykłady zastosowania w poznawaniu postrzegania nauczyciela przez dzieci i własnych z nim relacji.
7. Projektowanie postępowania diagnostycznego, opracowywanie jego wyników i formułowanie wniosków dotyczących działań opiekuńczych i wychowawczo-profilaktycznych.
|