Liczba godzin: |
10
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Kameduła E. (2008). Niedoskonałości procesu ewaluacji w polskiej szkole. W: J. Grzesiak (red.). Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja w dialogu – dialog w ewaluacji. Kalisz-Konin, s. 219-226.
Mazurkiewicz G. (2011). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Sterna D. (2008). Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład w toku problemowym zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykłady realizowane w trybie zdalnym z wykorzystaniem narzędzi MS Teams
|
Literatura: |
Mazurkiewicz G. (red.) (2011). Jak być jeszcze lepszym. Ewaluacja w edukacji. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Nowotnik J. (2019). Ewaluacja edukacyjna. Społeczne światy ewaluatorów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, rozdz. I - III.
Tołwińska-Królikowska E. (red.) (2010). Autoewaluacja w szkole. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Zwiernik J. (2019). Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny. W: M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.) Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania-perspektywy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 47-61.
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
H.W1. teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym odpowiednio u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji;
H.W5. zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia nastąpi poprzez:
egzamin w formie pisemnej lub ustnej
|
Zakres tematów: |
Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Specyficzne potrzeby edukacyjne i ich diagnoza
Ewaluacja jako narzędzie zmiany - istota, regulacje prawne
Etapy procesu ewaluacyjnego i ich charakterystyka
Ewaluacja jako badanie w działaniu
Od kontroli do oceny - formułowanie sądów i podejmowanie decyzji
Praktyka oceniania kształtującego
|