Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny VIII [do wyboru] 1000-D35WMVIII-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: • Ratajczak Z. (1990), Style kierowania a wiarygodność przełożonego. W: Z. Ratajczak, W. Wosińska (red.), Zaufanie i niesprawiedliwość a społeczne funkcjonowanie człowieka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Kostera M., Rosiak A. (2008) Nauczyciel akademicki, Gdańsk, GWP.
• L. (2015). Przestrzeń kulturowa w społeczeństwie konceptualnym. W: H. Batorowska (red.). Kultura informacyjna w ujęciu
interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, tom 1. Kraków.
• Morbitzer J. (2020) EKSPERTYZA dotycząca zmian w sposobie uczenia się pokolenie C, pokolenie homo mediens, z uwzględnieniem
rekomendacji dotyczących dostosowania metod i treści nauczania, w szczególności e-podręczników, do potrzeb i sposobu uczenia się
współczesnych uczniów oraz wyzwań wynikających z rozwoju technologii informacyjnych. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/
204/12e0_AAA401.pdf?v2.8, dn. 29.01.2020.
• Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K., Aktywność uczących się w przestrzeni Internetu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika, Toruń 2014.
• Wrońska Marta (2012) Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
wykład monograficzny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: metody kształcenia zdalnego
Literatura:

• Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych, Warszawa 2009.

• Cantelmi, T. (2015). Technopłynność. Człowiek w epoce Internetu. Technopłynny umysł. Kraków.

• Carr, N. (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice.

• Small, G. i Vorgan, G. (2011). iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań.

• Morbitzer J. (2015) O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie, LABOR et EDUCATIO nr 3/2015.

Temat 2

• Olbrycht K. (1998) Współczesne pytanie wokół relacji „mistrz-uczeń”, Miesięcznik Uniwersytetu śląskiego w Katowicach, nr 2 (58) XI, s.

1-7 http://gazeta.us.edu.pl/node/194851.

• Olbrycht K. (2014) O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

• Morbitzer, J. (2016). Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością. Zeszyty Naukowe Wyższej

Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13

• Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.) (2016), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach. Łódź: Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego.

Efekty uczenia się:

W01 – Student zna skutki oddziaływania nowych mediów na zmieniające się procesy uczenia się i nauczania.

W02- Student posiada wiedzę na temat potrzeb edukacyjnych dorosłych w świecie hybdrydowym.

W03 – Student zna różnice między pojęciami wzoru, przykładu, autorytetu, a mistrza.

W04– Student rozumie znaczenie nowych mediów dla budowania wizerunku mistrza w procesie edukacyjnym i dalszym rozwoju

zawodowym.

U01 – Student potrafi opisać cykl rozwoju człowieka dorosłego w kontekście zmian fizycznych i psychospołecznych.

U02- Student potrafi zastosować nabytą wiedzę w rozwiazywaniu problemów osobistych, społecznych i zawodowych.

U03 – posiada umiejętności ocenienia rodzaju wiarygodności mistrza w oparciu o klasyfikację własnych oczekiwań wobec niego.

K01 – Student współpracuje w grupie, przyjmując różne role.

K01 – Student ma świadomość odpowiedzialności za swoje zachowania w hybrydowym świecie

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć, wykonanie zadań w ramach pracy własnej np. mapa myśli z określonego zakresu treści lub wypełnienie testu na style uczenia się dorosłych lub kolokwium.

Zakres tematów:

Tematyka 1: Hybrydowy świat edukujących się dorosłych

• Człowiek dorosły jako podmiot procesów edukacyjnych w teorii

M. S. Knowlesa.

• Cykl rozwoju człowieka dorosłego w kontekście zmian fizycznych

i psychospołecznych.

• Homo mediens jako uczeń dorosły. Cyfrowa demencja.

• Świat hybrydowy jako konwergencja świata realnego i wirtualnego.

• Specyfika potrzeb edukacyjnych współczesnych uczestników edukacji

dorosłych w świecie hybrydowym.

• Aktywność uczących się w świecie hybrydowym.

Tematyka 2: Mistrz i uczeń w hybrydowym świecie.

• Mistrz – współczesna rzeczywistość czy zacna tradycja?

• Konotacje językowe pojęcia osoby znaczącej w życiu człowieka, wzoru,

przykładu, autorytetu.

• Rodzaje oczekiwań wobec mistrza, a klasyfikacja jego wiarygodności.

• Relacje z mistrzem w świecie hybrydowym.

• Oddziaływanie nowych mediów na wizerunek mistrza w świecie

hybrydowym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:15 - 10:45, sala 1.45a
Anna Pawiak 45/45 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Biblioteka Główna UKW
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)