Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny V [do wyboru]* 1000-D23WMV-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aazIQ7KZEUFZw4qFRKJ9nvAPnCGuIg8RTmsmSR9Cqhfc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=00d67c52-885f-43ea-b2a1-ee7ea8c028b5&tenantId=3ccf64f7-0df2-4de7-8098-91edb59693e4
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Blok tematyczny I i II:
Przedmiotowe i podmiotowe pozycje bibliograficzne udostępnione podczas kursu (artykuły, fragmenty książek, publikacje cyfrowe, linki skierowujące do projektów i zasobów cyfrowych).



Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
metody problemowe
wykład monograficzny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Zgodnie z Zarządzeniem Nr 91/2020/2021 Rektora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego z dnia 9 września 2021 r. w sprawie organizacji kształcenia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia realizowane są w formie zdalnej za pomocą systemu MS Teams. Poszczególne jednostki zajęciowe odbywają się w czasie rzeczywistym (kontakt synchroniczny) zgodnie z kalendarzem zajęć.


Literatura:

Blok tematyczny I:

1) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej, K. Nadany-Sokołowskiej, A. Mrozik, K. Szczuki, K. Czeczot, B. Smoleń, A. Nasiłowskiej, E. Serafin, A. Wróbel, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014.

2) Gender - konteksty, pod red. M. Radkiewicz, Kraków 2004.

3) Gender w kinie europejskim i w mediach, pod red. E. Ostrowskiej, Kraków 2001.

4) I. Iwasiów, Gender dla średniozaawansowanych. Wykłady szczecińskie, Warszawa 2004.

5) J. Butler, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008.

6) S. de Beauvoir, Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa 2014.

Blok tematyczny II:

1) Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, pod. red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008.

2) Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, pod red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011.

3) Od liberatury do e-literatury, pod red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.

4) E. Aarseth, Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, tł. Mariusz Pisarski, Paweł Schreiber, Dorota Sikora, Michał Tabaczyński, wprow. Michał Tabaczyński, Korporacja Ha!art, Kraków 2014.

5) U. Pawlicka, Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego, WN Katedra, Gdańsk 2017.

6) J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przekł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia kulturoznawcze, medioznawcze i literaturoznawcze, w tym szczególnie te odnoszące się do teorii i praktyk kulturowych płci (gender) lub teorii i praktyk komunikacyjnych literatury cyfrowej.

U01. Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K01. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną w trybie stacjonarnym (lub zdalnym, w zależności od sytuacji epidemicznej i wydawanych aktów prawa zewnętrznego i wewnętrznego Uczelni) za pomocą testu mieszanego (pytania otwarte, zamknięte). Pod uwagę brana będzie również obecność na zajęciach zdalnych.

Elementy oceny końcowej:

1) Test zaliczeniowy w formie mieszanej (pytania zamknięte i otwarte): 70%

2) Obecność podczas wykładu: 30%

Zakres tematów:

Bloki tematyczne do wyboru:

Blok tematyczny I: PŁEĆ W KULTURZE - UJĘCIE SYNTETYCZNE

1) Trzy fale feminizmu/narodziny pojęcia płci społeczno-kulturowej (gender).

2) Płeć kulturowa w badaniach nad mediami i kulturą popularną (obszary, teorie, telewizja, reklama, czasopisma, internet).

3) Płeć kulturowa w filmie i literaturze (kino, literatura, język).

4) Płeć kulturowa w sztuce (twórczość kobiet, sztuka feministyczna, konstrukcje płci, seksualności i cielesności w sztuce).

5) Studia nad płcią (gender studies, menˈs studies, queer studies).

Blok tematyczny II: LITERATURA CYFROWA - UJĘCIE PRZEGLĄDOWE

1) Zagadnienie literatury cyfrowej (definicje literatury elektronicznej, poezja a nowe media).

2) Trzy fale literatury elektronicznej (aspekt historyczny).

3) Teorie literatury cyfrowej (cyfrowa poezja konkretna, cybersemiotyka, hiperfikcje; wyznaczniki literackości).

4) Wspólnotowość w literaturze cyfrowej (profesjonalizacja).

5) Literatura cyfrowa jako zasób sieciowy (projekty i kolekcje literatury cyfrowej – przegląd).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 12:30 - 14:00, sala 12
Anetta Kuś 28/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Ogińskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)