Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Bobik B., Profesja pedagoga szkolnego : metodologiczne podstawy badań diagnostyczno-weryfikacyjnych. "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika" (T. 27, nr 2 (2018), s. 103-116), DOI: 10.16926/p.2018,27-42.
2. Bobik, B. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego, Journal of Modern Science" Vol. 44, iss. 1 (2020), s. 43-62 http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754.
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Instytut Wydawniczy PAX 2016.
4. http://www.dydaktyka.info
5. Wybrane przez prowadzącego artykuły z czasopism naukowych oraz dostępne w zasobach elektronicznych Biblioteki UKW (m.in. „EBSCO”, „SPRINGER” , „WEB OF SCIENCE”), a także w Kujawsko-Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, jak również na portalach „open access” związanych z problematyką przedmiotu.
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Metoda obserwacji uczestniczącej.
Przewiduje się również wykorzystywanie narzędzi informatycznych do komunikacji ze studentami i przesyłania materiałów zajęciowych oraz wykonywanych zadań przez studentów.
|
Literatura: |
1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.
2. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu się, Poznań 1999 .
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995.
4. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
5. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997.
6. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
|
Efekty uczenia się: |
W01- student poznaje w sposób uporządkowany wiedzę psychologiczno-pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju młodych ludzi, wychowania, nauczania i uczenia się oraz porządkuje wiedzę na temat szkoły na poziomie ponadpodstawowym związaną z pracą dydaktyczną, wychowawczo – opiekuńczą, bezpieczeństwem i z zakresu komunikacji interpersonalnej niezbędnej w pracy nauczyciela matematyki i działalności pedagogicznej oraz kompleksowej analizy rzeczywistości szkolnej.(K_W09, K_W13, K_W14)
U01 – student potrafi dokonać obserwacji sytuacji i zdarzeń zachodzących w środowisku szkolnym oraz analizy i interpretacji zachowań uczestników tych zdarzeń, uczy się dialogowo rozwiązywać konflikty i tworzyć dobrą atmosferę w klasie (K_U16)
K01 – rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego, zna znaczenie pracy zespołowej w realizacji projektów o charakterze długofalowym oraz świadomie dokonuje analizy własnych kompetencji ze wskazaniem obszarów wymagających pewnych modyfikacji (K_K03)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania uwzględniają wykonywanie przez studentów zadań i prac indywidualnych z zakresu problematyki realizowanej na zajęciach, aktywność i zaangażowanie studenta w realizację wyznaczonych mu zadań podczas trwania praktyki, przygotowanie sprawozdań zawierających krytyczną analizę aspektów dotyczących zagadnień w ramach przedmiotu zajęć. W związku z tym przewiduje się zastosowanie ocen opisowych , których podstawę stanowią określone przez prowadzącego wymagania i system oceniania w kontekście efektów kształcenia.
|
Zakres tematów: |
1. Student zapoznaje się z kryteriami i procedurami funkcjonowania szkoły: a) w oparciu o ustawę o systemie oświaty, Kartę Nauczyciela oraz własne rozporządzenia szkoły, b) z dokumentami wydanymi przez ministra edukacji m.in. podstawa programowa czy standardy wymagań egzaminacyjnych.
2. Student zapoznaje się z dokumentacją szkoły m. in. statutem szkoły, z programem rozwoju szkoły, programem wychowawczo -profilaktycznym, przedmiotowymi zasadami oceniania oraz przepisami dotyczącymi BHP i specjalnymi szkoleniami w tym zakresie.
3. Student poznaje regulaminy szkolne m. in.: rady szkoły, rady rodziców, samorządu szkolnego, wycieczek i imprez szkolnych.
4. Student zapoznaje się z zadaniami wychowawcy klasy a także z zakresem praw i obowiązków nauczyciela w szkole i odpowiedzialności za ucznia.
5. Student zapoznaje się z pracą pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego, poznaje różne problemy wychowawcze występujące wśród uczniów i sposoby oraz metody wykorzystywane przez tych specjalistów do ich rozwiązywania.
6. Student zapoznaje się z funkcjonowaniem innych miejsc w przestrzeni szkoły jak świetlica, biblioteka szkolna oraz z zadaniami jakie pełni w życiu szkoły.
7. Student zapoznaje się z różnymi wymiarami życia szkoły, jak np. dyżur na przerwie, spotkanie z samorządem szkolnym, imprezy szkolne czy sposoby i zakres kontaktowania się z rodzicami uczniów oraz ze znaczeniem tego typu działań w prawidłowym funkcjonowaniu szkoły.
|