Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka polskiego 1000-K12KJP-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., Kultura języka polskiego, t. 1: Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa 1986;
2. Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., Kultura języka polskiego, t. 2: Zagadnienia poprawności leksykalnej (słownictwo rodzime), Warszawa 1987.
3. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
4. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
5. Poradniki poprawności językowej (J. Miodek, A. Markowski, S. Reczek, K. Kłosińska, J. Bralczyk, E. Kołodziejek, J. Podracki, inni autorzy) - wybór dowolny (ok. 50 wydawnictw po roku 1970).
6. Internetowe poradnie językowe (PWN, UŚ, UWr, UG, UZ, UAM, UwB, KUL, UJK, UŁ, UW, UH-PJD, USz, AJP Gorzów Wlkp. PWSZ Chełm, PWSZ Elbląg).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
Literatura:

Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2006.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.

Język polski. Encyklopedia w tabelach, red. W. Mizerski, Warszawa 2000 lub 2005, s. 135-213.

Słownik ortograficzny języka polskiego, Wyd. PWN.

Efekty uczenia się:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zasadami poprawnego i sprawnego posługiwania się współczesną polszczyzną oraz kształcenie umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie.

EFEKTY KSZTAŁĆENIA

Wiedza

Student utrwala wiedzę z zakresu poprawności ortograficzno-interpunkcyjnej.

W_01

Student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury języka; wymienia podstawowe dla kultury języka pojęcia, definiuje je; opisuje tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie.

W_02

Student zna typologię błędów językowych.

W_03

Umiejętności

Student wyjaśnia mechanizmy powstawania błędów językowych; analizuje je; zauważa, rozpoznaje, charakteryzuje i poprawia błędy językowe.

U_01

Student analizuje bogaty materiał językowy; wpisuje odpowiednie, tj. poprawne (wzorcowe) formy podanych wyrazów (na konkretnym materiale językowym).

U_02

Student krytycznie ocenia innowacje językowe, odwołując się do powszechnie stosowanych kryteriów poprawnościowych.

U_03

Kompetencje społeczne

Student uznaje język za wartość samą w sobie, o którą należy dbać, tj. posługuje się polszczyzną w sposób świadomy i sprawny, uzależniając dobór środków językowych od sytuacji komunikacyjnej.

K_01

Student docenia wartość posługiwania się poprawną polszczyzną w budowaniu relacji społecznych

K_02

Metody i kryteria oceniania:

Dyktando ortograficzno-interpunkcyjne (w przypadku zajęć zdalnych redakcja dyktanda); kolokwium (w przypadku zajęć zdalnych odpowiedź ustna na platformie MT):

na ocenę dostateczną: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka; zna zasady pisowni polskiej

na ocenę dobrą: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka; zna zasady pisowni polskiej, stosuje je; rozpoznaje błędy językowe; omawia ich mechanizmy

na ocenę bardzo dobrą: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka; zna zasady pisowni polskiej, stosuje je; rozpoznaje błędy językowe; omawia ich mechanizmy; zna i stosuje zasady poprawnościowe na różnych poziomach języka; sprawnie posługuje się pojęciami z zakresu teorii kultury języka.

Zakres tematów:

1. Zagadnienia poprawności ortograficznej:

a) 4 zasady polskiej ortografii,

b) zasady użycia liter i oraz j,

c) zasady pisowni wielką i małą literą,

d) pisownia łączna i rozdzielna,

e) użycie łącznika.

2. Zagadnienia poprawności interpunkcyjnej:

a) znaki interpunkcyjne i ich funkcje,

b) znaki oddzielające (kropka, średnik, przecinek) oraz zasady ich użycia,

c) znaki prozodyczne, emotywne, opuszczenia oraz wyodrębniające; zasady ich użycia,

d) ćwiczenia z zakresu poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.

3. Dyktando ortograficzno-interpunkcyjne (w przypadku zajęć zdalnych zredagowanie tekstu na dowolny temat z wykorzystaniem podanych ortogramów oraz omówienie ich pisowni).

4. Teoria kultury języka:

a) język i jego funkcje; język jako wartość; język w kontekście kultury,

b) zakres pojęcia „kultura języka” (rozumienie terminu, składniki kultury języka),

c) omówienie podstawowych pojęć z zakresu kultury języka (norma, system, uzus, tekst),

d) norma językowa (poziomy i typy normy współczesnej polszczyzny; warianty w normie i ich typy),

e) innowacja językowa a błąd językowy; kryteria oceny innowacji,

f) rodzaje błędów językowych,

g) świadomość językowa współczesnych Polaków (postawy wobec języka).

5. Zagadnienia poprawnościowe w obrębie fleksji, słowotwórstwa, leksyki i składni (wybrane zagadnienia) - ćwiczenia:

a) odmiana nazw pospolitych (fleksja rzeczowników męskich),

b) odmiana nazw własnych,

c) tworzenie przymiotników od nazw miejscowych,

d) poprawność w zakresie związków składniowych,

e) użycie imiesłowowych równoważników zdań,

f) wyrazy modne, szablon wyrazowy, neosemantyzmy.

6. Kolokwium (w przypadku zajęć zdalnych - zaliczenie ustne na platformie MT).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:15 - 10:45, sala 25
Anna Paluszak-Bronka 8/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)