1. Piśmiennictwo literackie współczesne (jego uwikłania) a perspektywy edytorskie (cenzura, autocenzura, obiegi komunikacyjne, „język ezopowy”, wydania poprawione, archiwa etc.).
2. „Dzieła na wydaniu”. Dyskusja o stanie obecnego edytorstwa (nie tylko naukowego – zob. m.in. „Znak” 2012, nr 689; „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4) – analiza głosów w dyskusji.
3. Wokół „tekstu integralnego” („tekst kanoniczny”; „wola autora”; intencje autora”; „ostatnie wydanie” etc.):
4. Przykład Kwiatów polskich Juliana Tuwima (publikacje pierwszych fragmentów poematu na łamach prasy; „odautorskie przypisy”; Modlitwa w tużpowojennej prasie polskiej; pierwsze wydanie Kwiatów polskich (1949); kolejne wydania – „poprawiane”; Warianty tekstu; edycja krytyczna Kwiatów).
5. Przykład twórczości wierszowanej T. Różewicza (analiza wybranych utworów zamieszczanych na łamach „Twórczości” i w kolejnych wydawnictwach książkowych – z wykorzystaniem: T. Różewicz, Wiersze i poematy z „Twórczości” (1946-2005). Zebrał, wstępem i notą opatrzył oraz bibliografię opracował Janusz Drzewucki, Wrocław 2017).
6. Przykład autorskiego „wyboru wierszy” (analiza 89 wierszy Zbigniewa Herberta);
7. Tekstologia i edytorstwo wobec współczesnych zasobów piśmiennictwa intymistycznego (m.in. z wykorzystaniem wybranych numerów i artykułów z: „Sztuka Edycji. Studia tekstologiczne i edytorskie” 2018, nr 1; 2019, nr2; .
8. „Książki, które zniknęły”; „książki, które trzeba wykreować” (maszynopisy; archiwa(lia); niewydane zasoby wydawnictw etc. – z wykorzystaniem: W. Gardocki, Cenzura wobec literatury polskiej w latach osiemdziesiątych XX w., Warszawa 2019).
9. „Archiwa domowe” jako wyzwanie edytorskie.
6. Wstępna ocena tekstów - wewnętrzna recenzja, selekcja, umowa (aplikacje).
7. Redaktor (prowadzący, merytoryczny, językowy, techniczny) i jego zadania (m.in. dbałość o kompozycję i logikę wywodu, narracyjność, styl - rodzaj i gatunek literacki, język).
8. Rodzaje korekty. Adiustacja.
9. Skład i oprawa graficzna.
Semestr letni
Zagadnienia:
1. Opracowanie edytorskie tekstów dawnych i współczesnych.
2. Edycja źródłowa (proza, liryka, dramat - wybrane gatunki literackie).
3. Komentarz edytorski - krytyka tekstu.
3. Antologie / utwory "zebrane" czy "wybrane" - zadania i wątpliwości edytora.
|