Planowanie i zagospodarowanie turystyczne 1500-TR-G35PZT-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
Literatura uzupelniająca: | Włodarczyk B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, WUŁ, Łódź Bednarczyk M.,(red.), 2010: Przedsiębiorczość w turystyce. Zasady i praktyka, CeDeWu, Warszawa. Gołembski G. (red.) 2007: Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statystyczne i dynamiczne. PWE, Warszawa Kruczek Z., Walas B., 2010: Promocja i informacja w turystyce, Proksenia, Kraków. Panasiuk A. (red.), 2011: Ekonomika turystyki. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Pawlikowska-Piechotka A., 2013: Planowanie przestrzeni turystycznej. Wyd. Novae Res, Gdynia. Jezierska-Thöle A., Weitz A. (2018). Rola funkcji turystycznej w rozwoju lokalnym obszarów wiejskich strefy przygranicznej Polski z Niemcami, Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, Nr 23, 55-64 |
Metody dydaktyczne: | metody dyskusyjne metody problemowe wykład konwersatoryjny wykład monograficzny wykład w toku problemowym |
Literatura: |
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dn. 27 marca 2003r. ze zmianami Niewiadomski Z., 2001 Planowanie przestrzenne Wyd. Lexis Nexis Kowalczyk A., (red.) 2010, Turystyka zrównoważona, PWN Warszawa Kowalczyk A., Derek M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Panasiuk A. (red.), 2008: Gospodarka turystyczna. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Wykazy działalności gospodarczej: - Polska Klasyfikacja Działalności (PKD), - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Rodzajów Działalności (ISIC, International Standard Industrial Classification of all Economic Activities) - Statystyczna Klasyfikacja Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (NACE, Nomenclature statistique des Activités économiques dans la Communauté Européenne,); - Międzynarodowa Klasyfikacja Turystyczna (SICTA, Standard International Classification of Tourism Activities). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W01- student ma wiedzę z zakresu terminologii oraz podstawowych kategorii pojęciowych stosowanych w badaniach nad przestrzenią turystyczną oraz w planowaniu zagospodarowania turystycznego (K_W01) K_W02 - student ma wiedzę z zakresu podstawowych dokumentów prawnych oraz planistycznych dotyczących zagospodarowania przestrzeni turystycznej (K_W01) Umiejętności K_W03 - student rozumie dokumenty planistyczne oraz literaturę z zakresu badań nad przestrzenią turystyczną i planowania zagospodarowania turystycznego (K_W02) K_W04 – student charakteryzuje problemy zagospodarowania turystycznego według określonych kryteriów przestrzennych i funkcjonalnych (K_W04) K_U01 - student analizuje encyklopedie, atlasy, mapy, przewodniki, informatory, roczniki statystyczne oraz czasopisma turystyczne (K_U01) K_U02 - student wykonuje opracowania z zakresu zagospodarowania turystycznego pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_ U03) K_U03 - student charakteryzuje stan zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego miejscowości i regionów turystycznych (K_ U03) K_U04 - stosuje podstawowe metody statystyczne i informatyczne do analizy danych z zakresu turystyki i rekreacji (K_ U04) Kompetencje społeczne K_K01 - student rozumie potrzebę racjonalnego zagospodarowania przestrzeni turystycznej w zgodzie z ideałami rozwoju zrównoważonego oraz ładu przestrzennego (K_K03) K_K02 – student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji w dziedzinie planowania i zagospodarowania turystycznego (K_K01) K_K03 – student potrafi pracować w grupie zajmującej się planowaniem zagospodarowania na poziomie regionalnym i lokalnym (K_K02) Efekty modułowe (przedmiotowe): Wiedza K_W01 - posiada podstawową wiedzę z zakresu problematyki turystyki i rekreacji i jej związków ze środowiskiem przyrodniczym K_W02 - ma wiedzę pozwalającą na prawidłowe interpretowanie procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym dla potrzeb rozwoju turystyki i rekreacji K_W04 posiada wiedzę w zakresie technik i narzędzi badawczych umożliwiających planowanie i przeprowadzanie badań związanych z turystyką i rekreacją oraz ich opisywanie i interpretowanie Umiejętności K_U01 - stosuje podstawowe narzędzia i metody badawcze w realizacji badań w zakresie turystyki i rekreacji K_ U03 - planuje i wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego K_ U04 - stosuje podstawowe metody statystyczne i informatyczne do analizy danych z zakresu turystyki i rekreacji K_ U07 potrafi samodzielnie przygotować opracowanie dotyczące problematyki turystyki i rekreacji Kompetencje społeczne K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji i kwalifikacji niezbędnych w gospodarce turystycznej i sektorze usług sportowo-rekreacyjnych K_ K02 - potrafi pracować w grupie, pełniąc różne stanowiska związane z branżą turystyczną i sportowo-rekreacyjną K_ K03 - postępuje etycznie i odpowiedzialnie, dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z wykonywanym zawodem |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie 10 pytań Ocena bardzo dobra - efekty kształcenia zostały osiągnięte dla W01, W02, W03, W04, U01, U02, U03, U04, K01, K02, K03 dobra - efekty kształcenia zostały osiągnięte dla W01, W02, W03, U01, U02, U03, K01, dostateczna- efekty kształcenia zostały osiągnięte dla W01, U01, U03, K01, K03 |
Zakres tematów: |
1. Elementy planowania turystycznego - podstawowe pojęcia: planowanie turystyczne, przestrzeń turystyczna, zagospodarowanie turystyczne, pojemność i chłonność w turystyce. 2. Elementy zagospodarowania turystycznego – infrastruktura turystyczna, baza noclegowa i gastronomiczna. Transport i dostępność komunikacyjna w turystyce. Baza towarzysząca, infrastruktura paraturystyczna (szlaki turystyczne, wyciągi narciarskie, usługi turystyczne, obiekty informacyjne, obiekty i urządzenia kulturalno-rozrywkowe, obiekty i urządzenia sportowo-rekreacyjne, itp.). 3. Podstawy planowania przestrzennego w turystyce. Zasady planowania turystycznego (jedności i zgodności wewnętrznej, racjonalnego gospodarowania, zgodności celów i środków realizacji, elastyczności, ciągłości, norm progresywnych.) Proces planowania w turystyce. Miejsce i rola rozwoju turystyki w planowaniu przestrzennym na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. ▪ Rodzaje planów ▪ Czasowy zakres planowania ▪ Przestrzenne poziomy planowania ▪ Sugerowana literatura: Kowalczyk A., Derek M., Zagospodarowanie turystyczne. WN PWN, Warszawa, 2010, s. 148-152. 1. O 4. Rodzaje planów. Przestrzenne poziomy planowania. Czasowy zakres planowania. Projekt planu szczegółowego.. Podstawowe akty prawne (ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. U. z 2012 r., poz. 647, z późn. zm.) Prawne aspekty planowania turystycznego. Zasady planowania zagospodarowania turystycznego 5. Planowanie rozwoju turystyki w świetle koncepcji teoretycznych - koncepcja turystyki zrównoważonej - koncepcja regionu turystycznego - koncepcja cyklu ewolucji miejscowości turystycznej – koncepcja strefowania przestrzennego koncepcja krajobrazu turystycznego - Koncepcja terytorialnych systemów rekreacyjnych - koncepcja granic dopuszczalnych zmian - Koncepcja chłonności turystycznej. 6. Koncepcja przestrzeni turystycznej - przestrzeń eksploracji, penetracji, asymilacji, kolonizacji i urbanizacji 7. Stan zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego w wybranych jednostkach przestrzennych - Planowanie i zagospodarowanie na potrzeby turystyki terenów leśnych - cennych przyrodniczo, tereny miejskie, miejscowości turystyczne. 8. Ekonomiczne znaczenie turystyki w rozwoju gospodarki światowej - turystyka w erze globalizacji - masowa turystyka i jej znaczenie. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 11:00 - 12:30,
(sala nieznana)
|
Aleksandra Jezierska-Thöle | 46/47 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.