Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. 2004. Praca zbiorowa pod red. S. Mercika. Wyd. SGGW, Warszawa.
2. Dojlido J.R., 1995, Chemia wód powierzchniowych, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.
3. Migaszewski Z. M., Gałuszka A., 2007 (lub nowsze wydanie), Podstawy geochemii środowiska, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
4. Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 1982, Wybrane zagadnienia z chemizmu epigeosfery, Wyd. PWN, Warszawa
5. van Loon, G.W., Duffy, S.J., 2010. Chemia środowiska. OUP Oxford.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia laboratoryjne metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
W przypadku utrzymania stanu pandemii, tryb prowadzenia zajęć i zaliczenia / egzaminu, zgodny z aktualnym zarządzeniem JM Rektora
|
Literatura: |
1. Kolago C., 1962, Graficzne sposoby przedstawiania składu chemicznego wód podziemnych, Przegląd Geogr., 1.
2. Krawczyk E., 1999, Hydrochemia. Ćwiczenia laboratoryjne dla III roku geografii, Wyd. UŚ, Katowice.
3. Metody hydrochemiczne w geomorfologii dynamicznej. Wybrane problemy, 1992, Kostrzewski A., Pulina M (red.), UŚ, UAM, Katowice,
4. Przewodnik do ćwiczeń z uprawy roli i nawożenia roślin ogrodniczych. 2007. Praca zbiorowa pod red. J. Rydzewskiej. Wyd. SGGW, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
W01 – studentka ma podstawową wiedzę z zakresu geochemii środowiska, w szczególności w odniesieniu do pomiarów i interpretacji związanych z jakością wody [K_W02]
W02 – student zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium chemicznym [K_W06]
U01 – studentka stosuje podstawowe techniki laboratoryjne i narzędzia badawcze, właściwe dla geochemicznego monitoringu stanu środowiska [K_U01]
U02 – student potrafi przeprowadzać obserwacje, wnioskować oraz wykonywać proste pomiary chemiczne zgodnie z obowiązującymi standardami dla wód i gleb - jako podstawa do oceny stanu aktualnego i prognozowania zmian środowiska [K_U04]
K01 – studentka rozumie potrzebę i ma świadomość uzupełniania wiedzy i umiejętności laboratoryjnych w całym okresie swojej aktywności zawodowej i potrafi dobierać odpowiednie źródła wiedzy dla siebie i dla innych [K_K01]
K02 – student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [K_K02]
|
Metody i kryteria oceniania: |
• Ćwiczenia cząstkowe - raporty z wykonanych pomiarów (45% oceny końcowej)
• Kolokwium zaliczeniowe (45% oceny końcowej)
• Aktywność na zajęciach (10% oceny końcowej)
Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność na zajęciach. Wszystkie nieobecności należy odrobić (tj. wykonać brakujące ćwiczenia).
|
Zakres tematów: |
1. Jak korzystać z laboratorium chemicznego? Zasady bezpieczeństwa i dobrej praktyki laboratoryjnej. Szkło laboratoryjne.
2. Pobieranie próbek wody i gleb do badań laboratoryjnych. Przygotowywanie ekstraktów z próbek gleb.
3. Podstawowe właściwości roztworów wodnych, wód naturalnych i gleb. Pomiar pH i przewodnictwa elektrycznego właściwego (PEW). Obliczanie mineralizacji ogólnej wody na podstawie PEW.
4. Sporządzanie roztworów, jednostki stężeń i obliczenia z tym związane.
5. Oznaczanie właściwości chemicznych roztworów wodnych i/lub gleb metodą miareczkową i kolorymetryczną. Pojęcie krzywej kalibracyjnej i wskaźnika chemicznego.
6. Twardość wody, jej znaczenie technologiczne i geomorfologiczne. Procesy krasowe.
7. Właściwości gleby wskazujące na jej stan agroekologiczny w kontekście problemu degradacji gleb.
8. Skład jonowy wód, przedstawienia graficzne i klasyfikacje w kontekście jakości wody i roli składników wody jako markerów geochemicznych.
|