Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Malinowski A. Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, wyd. II, 1999 Łódź. Wyd. wcześniejsze również
2.Wolański N. Ekologia człowieka. Tom1,2.PWN, 2008
3.Malinowski A., Janiszewska R., Nowak S., Tuzinek S., Sokołowski M. Antropologia – podstawy teoretyczne. Wyd. Naukowe Silva Rerum Poznań 2019
4. Malinowski A., Janiszewska R., Nowak S., Tuzinek S., Sokołowski M. Antropologia i antropomotoryka – wybór zagadnień. Wyd. Naukowe Silva Rerum Poznań 2020
Charzewski J. Antropologia. AWF Warszawa, 2011
paleoantropologia https://www.youtube.com/watch?v=9G8zXj9f2bw
Denisowianie, neandertalczycy, ludzkie krzyżówki i populacje widmo
https://www.youtube.com/watch?v=28OnS3JhnY8
Neandertalczycy: kim byli, jak żyli, co po sobie pozostawili?
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Literatura: |
1. Łaska-Mierzejewska T., /2002/ Antropologia w sporcie i
wychowaniu fizycznym. Wydawnictwo COS, Warszawa.
2. Charzewski J., (red.) /2004/ Antropologia – podręcznik,
Wydawnictwo AWF, Warszawa.
3. Drozdowski Z., /1996/ Antropologia a kultura fizyczna.
Wydawnictwo AWF, Poznań.
|
Efekty uczenia się: |
W01: student umie wyjaśnić podstawowe teorie, definicje w zakresie pochodzenia człowieka, jego ewolucyjnych przemian. (K_W01)
W02: zna podstawowe uwarunkowania wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i behawioralnych na rozwój osobniczy. (K_W02)
U01: student umie korzystać z zestawu narzędzi antropometrycznych służących do obmierzaniu ludzkiego ciała oraz jest w stanie wykorzystać wyniki pomiarów do wspomagania osobniczego w realizacji celów wysiłkowych, zdrowotnych i innych. (K_U11)
K01: student jest wrażliwy na niesprawiedliwość społeczną, jest etyczny, ,pragmatyczny, tolerancyjny a jednocześnie konsekwentny i zdeterminowany w zmierzaniu do obranych celów życiowych. (K_K02)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Test wyboru. Ocena dostateczna za co najmniej 31% prawidłowo udzielonych odpowiedzi.
|
Zakres tematów: |
Przedmiot i zakres antropologii, definicje, cele i zadania antropologii sportu, znaczenie antropologii dla nauk o kulturze fizycznej.
Stanowisko człowieka wśród naczelnych.
Czynniki rozwoju osobniczego (genetyczne i środowiskowe).
Współczesna koncepcja odmian, proces rasogenezy (mechanizmy) główne
ugrupowania rasowe współczesnej ludności.
Wpływ aktywności ruchowej na budowę ciała i procesy rozwoju biologicznego.
Antropologiczne aspekty współzawodnictwa sportowego osobników różnych ras.
|