Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka piłki ręcznej 1500-WF36TMPR-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1.Bondarowicz M., 1994, Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych, S.i T, Warszawa
2.Bondarowicz M., 1995, Zabawy w grach sportowych, WSiP, Warszawa
3.Mielniczuk M., Staniszewski T., 1999, Stare i nowe gry drużynowe, Wydawnictwo TELBIT, Warszawa
4.Napierała M., 2001, Zbiór zabaw i gier ruchowych, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
5.Napierała M., 1997, Zabawy i gry ruchowe – wybrane zagadnienia, WSP Bydgoszcz.
6.Napierała M., 1997, Zabawy i gry ruchowe – dla każdego, UKW, Bydgoszcz 2012
7.Trześniowski R., 1995, Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa

Metody dydaktyczne: metody problemowe
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: Działalność praktyczna
Literatura:

1.Wegner Grage, Trening piłki ręcznej, Oficyna Wydawnicza MARSHAL, Wrocław, 2002

2.Paterka Stanisław, Piłka ręczna, cz.I i II, AWF, Poznań 1997.

3.Spieszny Michał, Walczyk Lidia, Piłka ręczna, Program Szkolenia Dzieci i Młodzieży, COS, Warszawa 2001

4.Spieszny Michał, Tabor Ryszard, Walczyk Lidia, Piłka ręczna w szkole, Biblioteka Trenera, Warszawa 2001,

5.Breguła Tadeusz, Piłka ręczna lata doświadczeń, Biblioteka Trenera, Warszawa 1996.

6.Dencikowska Alfreda, Piłka ręczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Rzeszów 1999

7.Nowiński Wojciech, Piłka ręczna wyszkolenie indywidualne, Biblioteka trenera, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 - posiada wiedzę na temat historii, uwarunkowań, czynników rozwoju, kierunków, głównych systemów oraz ogólnych problemów współczesnej kultury fizycznej; zna elementarną terminologię dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw nauk i dyscyplin stosowanych w wychowaniu fizycznym, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin

K_W11 - zna mechanizm działania różnych form aktywności ruchowych na kształtowanie poszczególnych komponentów sprawności fizycznej w tym o charakterze działalności sportowej

Umiejętności

K_U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży w oparciu o program, odpowiednie środki, metody, formy i nowoczesne technologie

K_U04 – posiada specyficzne umiejętności ruchowe związane z techniką, taktyką oraz wykonaniem ćwiczeń i elementów z wybranych dyscyplin sportowych i form aktywności fizycznej

K_U11 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej

Kompetencje

K_K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej oraz w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K11 - uwzględniając normy i przepisy prawa, realizuje zadania w sposób odpowiedzialny, zapewniający higienę i bezpieczeństwo własne oraz otoczenia

W01 – potrafi zaobserwować historyczne zmiany w systemach kultury fizycznej, przepisach gier sportowych, terminologii dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw w piłce ręcznej

W02 – studenci powinni znać mechanizmy działania różnorodnych ćwiczeń ruchowych i ich wpływu na poszczególne partie mięśniowe w tym o charakterze działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem piłki ręcznej

U1 - posiada umiejętności planowania, projektowania lekcji wychowania fizycznego jak i procesu treningowego z zakresu szkolenia sportowego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem najnowocześniejszych form i metod szkoleniowych

U2 – studenci powinni posiadać specyficzne umiejętności ruchowe związane z techniką, taktyką piłki ręcznej

U3 – wszyscy powinni potrafić posługiwać się nie tylko podstawowym sprzętem ale i nowoczesną aparaturą stosowaną w procesie nauczania gry w piłkę ręczną

K1- zdobytą wiedzę potrafi zweryfikować a umiejętności są podnoszone na wyższy poziom

K2 – wykorzystując wiedzę i uwzględniając przepisy prawa, realizuje zadania w sposób odpowiedzialny, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo własne oraz otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Studenci otrzymują pięć pytań otwartych, które są oceniana wg skali ocen:

0% - 60% ndst

61% - 70% dst

71% - 80% dst+

81% - 90% db

91% - 93% db+

94% - 100% bdb

db+

Zakres tematów:

Geneza piłki ręcznej w Polsce i na świecie.

Charakterystyka gry w piłkę ręczną.

Przepisy piłki ręcznej.

Rodzaje piłki ręcznej.

Struktura treningu piłkarzy ręcznych.

Struktura rzeczowa i czasowa.

Metodyka w nauczaniu techniki i taktyki gry w piłkę ręczną

Kontrola treningu sportowego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 7:30 - 9:00, (sala nieznana)
Krzysztof Kościański 49/51 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)