Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instrument dodatkowy 1600-EA23ID-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Literatura teoretyczna:
Fortepian:
S. Bruhn – Przewodnik interpretacji pianistycznej, Katowice 1998
H. Neuhaus – Sztuka pianistyczna, Kraków 1970
M.Preushoff-Kaźmierczakowa, Fortepian dla najmłodszych – metodyka nauczania początkowego, Poznań 1994

Skrzypce/altówka:
Z.Feliński- Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej
Z.Feliński i H.Gaertner- Fizjologia gry skrzypcowej cz.I
C.Flesch - Sztuka gry skrzypcowej
F.A. Steinhausen- Fizjologia prowadzenia smyczka
T.Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej
A.Cofalik - Skrzypcowe ABC

Perkusja:
1. Włodzimierz Kotoński - "Leksykon współczesnej perkusji"
2. Adam Polachowski - "Szkoła gry na werblu"
3. Hubert Rutkowski - "Perkusja - ucz się samodzielnie"

Akordeon:
1. J. Dastych, S. Galas, J. Powroźniak, W. L. Puchnowski - „Akordeon od a do z”
2. E. Rosińska - „Panorama polskiej twórczości akordeonowej”

Kontrabas:
T. Pelczar – Kontrabas od A do Z
B. Schaefer – Dzieje Muzyki
B. Śmiechowski-Z muzyką przez wieki i kraje. Historia muzyki
A. Schmidt – Historia Jazzu
D. Terefenko – Teoria Jazzu


Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Zajęcia praktyczne obejmują różne elementy metod dydaktycznych
w zależności od problematyki zagadnienia, tj.: pokaz, prezentacja, objaśnienie, wykład, dyskusja, porównanie, samokrytyka wykonania, konfrontacja. Celowanie w metodę odbywa się na bieżąco w celu aktywizowania studenta do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków do dalszej pracy.
Utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego. Przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych, w tym nut i plików muzycznych, z wykorzystaniem technologii informatycznych.
Prowadzenie zajęć w trybie zdalnym z wykorzystaniem adekwatnych platform edukacyjnych.
Literatura:

Dobór repertuaru jest w sposób przemyślany dostosowany do stopnia zaawansowania danego studenta i jego aktualnych możliwości.

Fortepian:

J. Garścia - Abecadło

M. Grzebalska - Krasnoludki grają na fortepianie

M. Preuschoff-Kaźmierczakowa - Fortepian dla najmłodszych

H. Lachertowa , G. Stempniowa - Nuta, dźwięk, klawisz

B. Bartók – Pierwsze chwile przy fortepianie

H. Gnesina – Elementarz muzyczny

S. Majkapar – Pierwsze kroki. Zbiór utworów na 4 ręce

A. Różycki – ABC na fortepian

W. Markiewiczówna – „Do, re, mi…”

E. Altberg – Wybór utworów z XVII i XVIII wieku

J. Hofmann, A. Rieger – Dawne tańce i melodie cz. I, II , III

Z. Śliwiński – Z dawnych wieków

J. S. Bach – Łatwe utwory, Drobne utwory

J.S. Bach – Inwencje dwugłosowe

J.S. Bach – Małe preludia

D. Cimarosa – Sonaty (wybór)

J. Hoffman, A. Rieger – Wybrane sonatiny

S. Raube – Sonatiny na fortepian 1, 2

F. Kuhlau – Sonatiny

J. Duvernoy – Etiudy elementarne op. 7

H. Gnesina – 23 małe etiudy dla początkujących

L. Schytte – 25 łatwych etiud op.108

L. Schytte – Etiudy op.106

D. Wiłkomirska – Etiudy dla początkujących

A. Różycki – Wybór etiud op.7, op.12

D. Wiłkomirska – Etiudy dla początkujących

W. Sawicka, G. Stempniowa – Etiudy na fortepiano 1,2,3,4,5,6

J. B. Cramer – Etiudy (wybór)

S. Heller – Etiudy op. 45, 46 i 47

C. Czerny – Pierwszy nauczyciel op.599

W. Lutosławski – Melodie ludowe

S. Prokofiew – Muzyka dziecięca op.65

A. Cwojdziński – Obrazki wyczarowane dźwiękami

G. Miśkiewicz – Zbiorek utworów dziecięcych na fortepian

F. Rybicki – Zaczynam grać, Już gram

E. Altberg – Czytanki muzyczne na fortepian 1,2,3

S. Majkapar – Biriulki op.28

T. Kassern – Słodki kramik

R. Schumann – Album dla młodzieży op. 68

P. Czajkowski - Album dla młodzieży op. 39.

M. Magin – Kółko graniaste

B. Bartók – Mikrokosmos

J. Garścia – Miniatury op.5

J. Garścia – Igraszki zimowe

D. Kabalewski – Łatwe utwory op.39

Skrzypce/Altówka

Feliński- Szkoła gry na skrzypcach cz.I i II

Gonet- Gamy i pasaże

Mazas - Etiudy

Kaiser- Etiudy

Teleman- Fantazje

Bach - Suity wiolonczelowe

Vivaldi- Koncerty

Benda - Koncert G dur

Rieding- Koncert G dur

Dancla- Mała szkoła melodii

Mozart- Duety na skrzypce i altówkę

Komarowski- Koncert

Accolay- Koncert

Flet:


E. Towarnicki- Szkoła na flet- PWM, Kraków 2009, część I
N. Płatonow- Elementarnaja szkoła- Moskwa 1985
Etiudy na flet (do wyboru):
F. Tomaszewski- Etiudy na flet, PWM, Kraków 1981, zeszyt I
G. Garibaldi- 20 petites etiudes pour la flute, A. Leduc Paris, 1985 N. Platonow- Etiudy na flet, Moskwa 1990
Utwory z akompaniamentem:
A. Corelli- Preludium
A. Corelli- Gawot
A. Corelli- Gigue
A. Corelli- Sarabanda
A. Corelli- Corrente
J.S. Bach- Sarabanda
F. Schubert- Kołysanka
E. Grieg- Walc
J.J. Quantz- Arioso i Presto
F. Mendelssohn- Bartholdy- Pieśń bez słów
W. A. Mozart- Menuet
J. S. Bach- Polonez z Suity h- moll
J. Haydn- Menuet Rococo A. Vivaldi- Largo
A. Vivaldi- Larghetto
J. F. Haendel- Largo
Ch. W. Gluck- Melodia z opery „Orfeusz i Eurydyka”
J. S. Bach- Aria na strunie G
T. Albinoni- Adagio na smyczki i organy
R. Schumann- Marzenie
J. Ph. Rameau- Tamburyn
ww. utwory pochodzą ze zbiorów: Wydawnictwo Editio MusicaBudapest 1982 oraz 1984

Klarnet:


Jack Snavely - Clarinet Method Studies for the beginning student (Leblanc, 1966)
Tadeusz Hejda - Szkoła na Klarnet (PWM, 2005)
Bedrich Zakostelecky - Klarinetteschule (Editio Supraphon)
My First Klosé for the Developing Student (Carl Fischer, 2000)
Zehn Leichte Stucke nach Liedern von Johannes Brahms (Simrock, Berlin, 1919)
F. Demnitz: Elementarschule für Klarinette, (C. F. Peters, Frankfurt, Leipzig, London, New York) Ignacy Wyczyński Zbiór łatwych utworów na klarnet i fortepian (PWM 1982)

Mark Levine - Jazz Theory Book (Sher Music Co., 1995)
David Baker - How to Play Bebop (Alfred Publishing, 1988)
Franciszek Wesołowski - Zasady Muzyki (PWM, 1986)
Janusz Ekiert - Mała Encyklopedia Muzyczna (Muza, 2006)
Mieczysław Drobner - Instrumentoznawstwo i akustyka (PWM, 2004)
Barrie Nettles, Richard Graf - The Chord / Scale Theory (Advance Music, 1997)

Saksofon:


David Pitch - Saksofon od A do Z (PWM, 2000)
Guy Lacour - 50 etudes vol. 1 (Billaudot, 2000)
Oliver Nelson - Patterns for saxophone (Paul C. Arends Verlag, 1966)
Joseph Viola - Technique of the Saxophone, vol. 1/2/3. (Berklee Press, 1965) Marin Marais - Le Basque (opr. J. Libront, 2004)
Clay Smith - Friends (Rubank, 1931)
A. J. Dervaux - Petite Suite en Saxe (Billaudot, 1970)
Marcel Boucard - Complainte de Amor (Billaudot, 1971)
Jean Bouvard - Petite Chanson (Billaudot, 1982)
Zequinha Abreu - Samba Tico-Tico (Sowiecki Kompozitor, rok nieznany) Eugene Bozza - Aria; Chanson a Bercer (Alphonse Leduc, 1964)
Mark Levine - Jazz Theory Book (Sher Music Co., 1995)
David Baker - How to Play Bebop (Alfred Publishing, 1988)
Franciszek Wesołowski - Zasady Muzyki (PWM, 1986)
Janusz Ekiert - Mała Encyklopedia Muzyczna (Muza, 2006)
Mieczysław Drobner - Instrumentoznawstwo i akustyka (PWM, 2004)
Barrie Nettles, Richard Graf - The Chord / Scale Theory (Advance Music, 1997)

Flet prosty:

Ladislav Daniel, Flauto Dolce - škola hry na sopránovou zobcovou flétnu (Pantonu 1972)

Walter Van Have, the Modern Recorder Player (Schott 1984)

Dagnija Tuca, Blokflautas Spele Iesacejem, (Musica Baltica 1999)

Michael Preston, Music from Around the World for Recordrers (AWSNA 2005)

W.A. Mozart, 12 Recorder Duos (Heinrischshofen (data publikacji nieznana)

Steve Rosenberg, The Recorder Consort (Price Milburn Music Limited 1978)

Trąbka

St. Dünser „Szkoła gry na trąbce”

S. Hering „Zbiór etiud”

J. B. Arban „Szkoła gry na trąbce” , zbiór utworów na trąbkę „Złota trąbka”

H. A. VanderCook „Progresive studies for trumpet”.

Gitara

Instrument dodatkowy - gitara

T. Stachak „Gitara pierwsza klasa”, T. Stachak „Gitara ekstraklasa”,

T. Stachak „ Gitara ekstraklasa”

K. Sosiński „Nauka gry na gitarze”,

J. Powroźniak „Materiały do nauki gry na gitarze”,

B. Kliszewski „Gamy i trójdźwięki na gitarę klasyczną”

M. Drożdżowski „Cały rok z gitarą”

Akordeon

W. Kulpowicz – Szkoła na akordeon

J. Mądrawski – Utwory pedagogiczne i koncertowe

J. Orzechowski – Szkoła na akordeon cz. 1 i cz. 2

J. Fedyczkowski – Elementarz akordeonisty zeszyt 1 i 2

J. Orzechowski – Łatwe utwory: na akordeon / J. S. Bach

W. Kulpowicz – Wybór etiud na akordeon

J. Orzechowski – Wybór etiud na akordeon

J. Orzechowski – Wybrane sonatiny na akordeon

J. Powroźniak – Skarbczyk akordeonisty

B. Dowlasz – Zbiór utworów polifonicznych na akordeon

J. Mart – Dawne tańce i melodie

J. S. Bach – Wybrane utwory

J. S. Bach – Łatwe utwory

B. Dowlasz – Zbiór utworów pedagogicznych

B. K. Przybylski – Accordion Collection – zeszyt 1-4

Ł. Woś – Suita dziecięca

K. Olczak – Rząpielnik

K. Olczak – Letnia suita

K. Olczak – Zimowa suita

B. Dowlasz – Opus sectile

B. K. Przybylski – Pory roku

B. K. Przybylski – Trzy utwory

B. K. Przybylski – Mikroświatek

B. K. Przybylski – Bajki

Wł. L. Puchnowski – Szkoła miechowania i artykulacji

Perkusja

Żivković J., Funny vibraphone, Gretel Verlag, [b.r]

Bartz J., Rytmy na perkusję, COK 1977

Dahlgren M., Fine E., 4-Way Coordination, Henry Adler Inc., 1963

Fink S., Studien fur Kleine Trommel Heft 1, N. Simrock, 1968

Keune E., Kleine Trommel., VEB Deutscher Verlag fur Musik, 1974

Igoe T., Groove Essentials 1, Hudson Music, 2005

Źivkovic J., My First Book for Xylophon., Gretel Verlag Dinklage, 1992

Fink S., Studien fur Kleine Trommel Heft 2, N. Simrock, 1968

Joplin S., Let's Rag, Noetzel edition, 1990

Dahlgren M., Fine E., 4-Way Coordination, Henry Adler Inc., 1963

Fink S., Studien fur Kleine Trommel Heft 1,2,3, N. Simrock, 1968

Stojko J., Szkoła na instrumenty perkusyjne, PWM, 1960

Igoe T., Groove Essentials 1, Hudson Music, 2005

Maroni J., 50 elementary duets for snare drum, Southern music company, 1991

Stone G.S., Accents and Rebounds for the Snare Drum, George B. Stone & Son Inc., 1961

Źivkovic J., My First Book for Xylophon., Gretel Verlag Dinklage, 1992

Freytag J., The rudimental cookbook, Row-Loff Productions, 1993

Bellson L., Modern Reading text in 4/4, Belwin-mills Publishing Corp., 1985

Joplin S., Let's Rag, Noetzel edition, 1990

Kontrabas/Gitara basowa:

SZKOŁY, ĆWICZENIA, ETIUDY

(do wyboru)

W. Gadziński - Gamy i pasaże na kontrabas

J. Eichstadt: Szkoła na kontrabas

R. Kusek – Etiudowe oczko

W. Gadziński: Wybór etiud na kontrabas, zeszyty 1- 4

Własne opracowania etiud i ćwiczeń uwzględniających różne problemy techniki gry na instrumencie

UTWORY Z TOWARZYSZENIEM FORTEPIANU LUB SOLO

(do wyboru)

J. S. Bukalski: Drobiazgi kontrabasowe

R. Kusek – W dawnym stylu

W. Gadziński – Miniatury na kontrabas i fortepian

J. Marczyński – zbiór utworów na kontrabas i fortepian. Młody kontrabasista

T. Pelczar – Suity wiolonczelowe J. S. Bacha w opracowaniu na kontrabas

F. Carlo Belisi – Sonaty

H. Eccles – Sonata in g

G. F. Haendel – Sonata in g

E. Storch – Konzerstuck fur Kontrabass

B. Marcello - Sonaty

Własne transkrypcje, opracowania, aranżacje popularnych utworów klasycznych, rozrywkowych, standardów jazzowych uwzględniających różne problemy techniki interpretacji gry na instrumencie

Efekty uczenia się:

K1_W06 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze muzycznej oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób. (W01 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze danego instrumentu oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób, W02- zna wybrany podstawowy repertuar danego instrumentu z poszczególnych epok wykonawczych).

K1_W11 - Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu podstawowym. (W03 - Zna podstawowe sposoby artykulacji, realizacji figuracji i ornamentyki związane z wybrana stylistyką).

K1_U05 -Potrafi przygotować i wykonać utwory wokalne/wokalno-instrumentalne/instrumentalne reprezentujące różne style muzyczne. (U01 -

Potrafi poprawnie wykonać przygotowane wcześniej utwory w oparciu o obowiązujące tradycje wykonawcze, U02 - potrafi analizować podstawowe problemy techniczne i wynajdować rozwiązania danego zagadnienia wykonawczego, U03 - potrafi tworzyć własne ćwiczenia i wprawki bazujące na wykonywanym repertuarze).

K1_U14 - Potrafi doskonalić własny warsztat wokalny/ instrumentalny/ dyrygencki/ ruchowy poprzez samodzielna pracę. (U04 - Potrafi efektywnie ćwiczyć i podnosić własne umiejętności instrumentalne, U05 - potrafi skoncentrować się na problematycznych technicznie i interpretacyjnie fragmentach utworów).

K1_U16 - Gra na II instrumencie, potrafiąc zrealizować podstawowy repertuar wybranego instrumentu. (U06 - Potrafi zagrać podstawowy repertuar na wybranym (grupach wybranych) instrumencie(tów) dodatkowym(ch)).

K1_K17 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ich doskonalenia. (K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności instrumentalnych oraz potrzeby ich doskonalenia).

K1_K18 - Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. (K02 - Rozumie potrzebę ciągłego ćwiczenia i doskonalenia umiejętności technicznych oraz warsztatu artystycznego).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena semestralna jest wypadkową różnych elementów i działań studenta:

- Prezentacja przygotowanego repertuaru w formie przesłuchania (poprawne wykonanie trzech utworów zróżnicowanych stylistycznie, w tym dwóch z pamięci)

- Frekwencja na zajęciach.

- Aktywność i zaangażowanie podczas ćwiczeń na zajęciach.

- Przygotowanie do zajęć tzn. słyszalne efekty pracy domowej przedstawiane przed wykładowcą.

Zakres tematów:

1. Pogłębianie techniki, obejmującej precyzyjne niuanse pianistyczne, utrwalanie prawidłowej postawy i ustawianie aparatu wykonawczego.

2. Ćwiczenie umiejętności swobodnego odczytywania tekstu nutowego z uwzględnieniem artykulacji, rytmiki, dynamiki i frazowania.

3. Kształtowanie percepcji muzycznej i umiejętności efektywnego ćwiczenia.

4. Poszerzanie repertuaru muzycznego w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych.

5. Rozwijanie wrażliwości na jakość i walory sonorystyczne dźwięku.

6. Wypracowanie umiejętności doskonalenia warsztatu instrumentalnego poprzez samodzielną pracę.

7. Kształtowanie wyobraźni muzycznej i koncepcji odtwórczej.

8. Poszerzanie wiedzy z zakresu nomenklatury i terminologii muzycznej.

9. Pogłębianie wiedzy na temat możliwości manualnych oraz psychicznych: predyspozycji pianistycznych i problematyki opanowania estradowego w stopniu średnio zaawansowanym.

10.Nauczanie świadomej samooceny dotyczącej poziomu wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie potrzeby stałego ich doskonalenia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 10:15 - 11:00, Budynek główny, sala 203
Halina Zalejska, Krzysztof Sypek 2/2 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 16:15 - 17:00, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
3 każdy czwartek, 8:00 - 8:45, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
4 każdy wtorek, 14:15 - 15:00, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
5 każda środa, 10:00 - 10:45, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
6 każdy poniedziałek, 15:30 - 16:15, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
7 każdy wtorek, 12:15 - 13:00, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
8 każdy poniedziałek, 17:00 - 17:45, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
9 każda środa, 10:45 - 11:30, Budynek główny, sala 227
Witold Kawalec 2/2 szczegóły
10 każdy poniedziałek, 10:00 - 10:45, Budynek główny, sala 203
Szymon Łukowski, Halina Zalejska 1/2 szczegóły
11 każdy czwartek, 11:30 - 12:15, Budynek główny, sala 201
Halina Zalejska, Szymon Łukowski 1/2 szczegóły
12 każdy czwartek, 12:15 - 13:00, Budynek główny, sala 249
Jacek Szczepański 1/2 szczegóły
13 każdy czwartek, 7:45 - 8:30, Budynek główny, sala 201
Agnieszka Czupryńska, Halina Zalejska 1/2 szczegóły
14 każdy czwartek, 11:00 - 11:45, Budynek główny, sala 226
Halina Zalejska 1/2 szczegóły
15 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
1/2 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)