Dyrygowanie z czytaniem partytur 1600-EA24DZCP-SP
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | E. Bury – Podstawy techniki dyrygowania, J. K. Lasocki – Chór – poradnik dla dyrygentów, J. K. Lasocki – Dyrygent i dyrygowanie amatorskim zespołem muzycznym, T. Czudowski – Kształcenie i organizacja zespołów śpiewaczych, W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych, A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe, A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej, J. Zabłocki – Wybrane zagadnienia pracy dyrygenta chóru, J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru, J. Zabłocki – O technice dyrygowania, S. Wiechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych, A. Bubicz – Mojsa – Głos ludzki jako żywy instrument, B.Mendlik – Wykonawstwo form wokalnych i wokalno-instrumentalnych muzyki religijnej w kontekście budowy formalnej oraz treści utworów, M. Szczepankiewicz – Cantate Domino – Szkice o kulturze muzycznej Kościoła, S. Dobek – Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku. A. Kaczyński – Ave Maria w polskiej muzyce chóralnej dawnej i współczesnej K. Thomas, Alexander Wagner - Kompendium dyrygentury chóralnej L. Maierhofer - 4 voices Strony internetowe: www.polmic.pl www.pwm.pl www.europacantat.com www.musica-mundi.com www.cpdl.org |
||
Metody dydaktyczne: | metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | - podająca (wykład, objaśnienie, pogadanka) - eksponująca (pokaz) - problemowa (rozwijająca twórcze myślenie muzyczne) w kontaktach i w pracy ze studentami korzystałem z nowych technologii informatycznych, wykorzystując szkolenie Innowacyjny Dydaktyk. - nauczanie poprzez Platformę Microsoft Teams |
||
Literatura: |
Antologia muzyki chóralnej renesansu – opr. St. Wiechowicz (PWM 1965), - L. Marenzio - Se la vostra partita, - Amatemi ben mio. (pozostałe do wyboru), Utwory ze zbioru „Z pieśnią” na chór a cappella” cz. I i II opr. J. K. Lasocki - Nie wyskakuj ptaszku, - Krakowiak, - Gaude Mater Polonia 4-gł. opr. Klonowski , Utwory ze zbioru „Chór w szkole” opr. K. Stankowska (WSiP ’88) - Breve regnum – opr. T. Maklakiewicz, , A. Bock - Requiem in A - Kyrie i Sanctus, H. Laszlo – Jubilate Deo (chór mieszany), J. S. Bach – chorał Jesu meine freude BWV 227, Anonim - Pieśń o królach polskich, F. Nowowiejski - Nasz Bałtyk opr. na 4-głos, J. Maklakiewicz – Kołysanka, Utwory ze zbioru „W moim ogródeczku”, 9 pieśni ludowych na 3 głosy mieszane (PWM ’68), W moim ogródeczku, opr. T. Szeligowski, Eugen Suchoń - Aka si mi krasna, W. Żeleński – Morze, F. Nowowiejski - Do ojczyzny 4-gł męski, Utwory podstawowe S. Moniuszko - Złota rybka 3-gł żeńskie opr. J. Pffeifer, F. Nowowiejski – Parce Domine, Mikołaj z Krakowa – Aleć nade mną Wenus, Oprac. J.K. Lasocki – Czegoś taki smutny E. Głowski – Ziemio ojczysta A. Tucapsky – Pater mei |
||
Efekty uczenia się: |
Antologia muzyki chóralnej renesansu – opr. St. Wiechowicz (PWM 1965), - L. Marenzio - Se la vostra partita, - Amatemi ben mio. (pozostałe do wyboru), Utwory ze zbioru „Z pieśnią” na chór a cappella” cz. I i II opr. J. K. Lasocki - Nie wyskakuj ptaszku, - Krakowiak, - Gaude Mater Polonia 4-gł. opr. Klonowski , Utwory ze zbioru „Chór w szkole” opr. K. Stankowska (WSiP ’88) - Breve regnum – opr. T. Maklakiewicz, , A. Bock - Requiem in A - Kyrie i Sanctus, H. Laszlo – Jubilate Deo (chór mieszany), J. S. Bach – chorał Jesu meine freude BWV 227, Anonim - Pieśń o królach polskich, F. Nowowiejski - Nasz Bałtyk opr. na 4-głos, J. Maklakiewicz – Kołysanka, Utwory ze zbioru „W moim ogródeczku”, 9 pieśni ludowych na 3 głosy mieszane (PWM ’68), W moim ogródeczku, opr. T. Szeligowski, Eugen Suchoń - Aka si mi krasna, W. Żeleński – Morze, F. Nowowiejski - Do ojczyzny 4-gł męski, Utwory podstawowe S. Moniuszko - Złota rybka 3-gł żeńskie opr. J. Pffeifer, F. Nowowiejski – Parce Domine, Mikołaj z Krakowa – Aleć nade mną Wenus, Oprac. J.K. Lasocki – Czegoś taki smutny E. Głowski – Ziemio ojczysta A. Tucapsky – Pater mei |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr IV zaliczenie z oceną na podstawie opracowanego materiału: - dyrygowanie z pamięci 2 – 3 utworami, - dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem obowiązkowym, - znajomość tekstów słownych wykonywanych pieśni, - znajomość znaków i określeń zawartych w partyturach dyrygowanych utworów. Utwory obowiązkowe: E. Głowski - Ziemia ojczysta, P. Łukaszewski - Bóg-Człowiek, M. Gomółka - Psalmy (wybór), J. Maklakiewicz - Kołysanka. |
||
Zakres tematów: |
Problemy techniki dyrygowania: 1. Utrwalenie i pogłębienie wszystkich zagadnień poznanych na I roku. 2. Zagadnienia tempa: - zmiany tempa nagłe i stopniowe w przebiegu jednego utworu w połączeniu z innymi elementami wykonawczymi. 3. Zagadnienia dynamiki: - dynamika jako jeden z elementów wyrazu emocjonalnego, - zmiany subito, 4. Sześciomiar jako metrum sześcio- i dwuruchowe. 5. Zagadnienia wykonawczo artystyczne: - rozplanowanie napięć w krótszych i dłuższych utworach, - kształtowanie wyrazowości artystycznej w formach muzyki dawnej, - realizacja ekspresyjna polskich pieśni historycznych. 6. Realizacja utworów na chóry mieszane z akompaniamentem organów. 7. Czytanie partytur utworów chóralnych a ‘ cappella |
Grupy zajęciowe
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.