Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkolne zespoły muzyczne w szkolnictwie ponadpodstawowym 1600-EA11SZMWSZPP-SD
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Z. Konaszkiewicz-Funkcje wychowawcze dziecięcych i młodzieżowych zespołów muzycznych.
Redakcja Helena Danel-Bobrzyk-Z problematyki kształcenia w zakresie wychowania muzycznego
W. Jankowski-Polskie szkolnictwo muzyczne Geneza i ewolucja systemu
B. Śmiechowski-Z muzyką przez wieki i kraje. Historia muzyki
D. Terefenko-Teoria jazzu
Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej. Zeszyt nr 4. red. mery. dr A. Nogaj
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Prowadzone są ćwiczenia i zajęcia warsztatowe angażujące studentów do przygotowania małych zespołów składających się ze studentów, opracowania materiału nutowego, przygotowania i realizacji koncertu. Dodatkowo w ramach ćwiczeń odbywają się zajęcia warsztatowe wykorzystujące multimedialne narzędzia służące promocji wydarzeń muzycznych, koncertów zespołów, opracowania materiału nutowego.
Zadania techniczne i muzyczne zostały uszeregowane w myśl zasady stopniowania trudności i rozplanowane na cały etap edukacyjny. Studenci wybitnie uzdolnieni mogą jednakże realizować niektóre zadania wykraczające poza program nauczania dla danego kierunku i specjalności.
W procesie dydaktycznym rozbudzana jest motywacja do samodoskonalenia, poprawy warsztatu pracy jako instrumentalista oraz do zdobywania wiedzy z zakresu wychowawczych i psychologicznych aspektów działalności artystycznej.
Duże znaczenie dla rozwoju, a także uatrakcyjnienia procesu nauczania, ma muzykowanie zespołowe, dlatego podczas ćwiczeń studenci mają możliwość uczestnictwa w różnych formach muzykowania zespołowego. Poza muzykowaniem prowadzone są ćwiczenia z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych służących do opracowania materiału nutowego, materiałów promocyjnych wydarzeń muzycznych.

Literatura:

Maria Przychodzińska-Kaciczak - Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego tradycje-współczesność

T. Krystyniak-Szkolne zespoły muzyczne

Jan Prosnak - Polihymnia Ucząca Wychowanie muzyczne w Polsce od średniowiecza do dni dzisiejszych

Efekty uczenia się:

K1_W02 - Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych. (W01 - Zna wybrany repertuar danego instrumentu z poszczególnych epok wykonawczych).

K1_W06 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze muzycznej oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób. (W02 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze danego instrumentu oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób).

K1_W11 - Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu podstawowym. (W03 - Zna podstawowe sposoby artykulacji, realizacji figuracji i ornamentyki związane z wybrana stylistyką).

K1_U05 - Potrafi przygotować i wykonać utwory wokalne/wokalno-instrumentalne/instrumentalne reprezentujące różne style muzyczne. (U01 - Potrafi poprawnie wykonać przygotowane wcześniej utwory w oparciu o obowiązujące tradycje wykonawcze).

K1_U10 - Posiada znajomość i umiejętność wykonania reprezentatywnego repertuaru związanego z kierunkiem studiów. (U02 - Umie zróżnicować i zrealizować podstawowe elementy dzieła muzycznego w podstawowym repertuarze danego instrumentu).

K1_U13 - Potrafi identyfikować problemy emisji głosu/techniki instrumentalnej/dyrygenckiej/techniki ruchu oraz aplikować odpowiednie ćwiczenia. (U03 -Potrafi analizować problemy techniczne i wynajdować rozwiązania danego zagadnienia wykonawczego, U04 - potrafi tworzyć własne ćwiczenia bazujące na wykonywanym repertuarze).

K1_U14 - Potrafi doskonalić własny warsztat wokalny/instrumentalny/dyrygencki/ruchowy poprzez samodzielna pracę. (U05 - Potrafi efektywnie ćwiczyć i podnosić własne umiejętności instrumentalne, U06 -potrafi skoncentrować się na problematycznych technicznie i interpretacyjnie fragmentach utworów.)

K1_K17 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ich doskonalenia. (K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności instrumentalnych oraz potrzeby ich doskonalenia).

K1_K18 - Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. (K02 - Rozumie potrzebę ciągłego ćwiczenia i doskonalenia umiejętności technicznych oraz warsztatu artystycznego).

Metody i kryteria oceniania:

W ciągu roku akademickiego student bierze udział w ćwiczeniach i wykładach podczas których prezentuje sposoby pracy z małymi zespołami muzycznymi, sposoby opracowania materiałów muzycznych, przygotowania i realizacji koncertów. Prowadząc zajęcia dokonuje oceny na podstawie pracy na zajęciach oraz pracy własnej studenta obejmującej przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych po jednej na semestr, które obejmują wybór dowolnego utworu, jego opracowanie na dowolny zespół muzyczny oraz realizacja tego utworu z wybranymi studentami z uczelni lub opcjonalnie z młodzieżą spoza uczelni.

Ocena dokonywana jest w ustnej formie opisowej, a w przypadku przesłuchań i egzaminów – wyrażana również w postaci ocen, wg następującej skali:

5 – bardzo dobry,

4 – dobry,

3 – dostateczny,

2 – niedostateczny.

Opis skali:

• ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania dla danego semestru, podczas pracy z zespołem gra z poprawną intonacją, bezbłędnie tekstowo i technicznie oraz interesująco od strony muzycznej, prezentuje w pracy z grupą właściwą, stylową interpretację, wykazuje bardzo dobre opanowanie umiejętności interpersonalnych opartych na aspektach wychowawczych, psychologicznych, warsztatowych związanych z prowadzeniem zespołu muzycznego, bardzo dobrze opracował oraz poprowadził próbę/występ z wybranym przez siebie utworem;

• ocenę dobrą otrzymuje student, który opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania dla danego semestru, podczas pracy z zespołem gra z poprawną intonacją, z niewielkimi błędami oraz interesująco od strony muzycznej, prezentuje w pracy z grupą właściwą, stylową interpretację, wykazuje dobre opanowanie umiejętności interpersonalnych opartych na aspektach wychowawczych, psychologicznych, warsztatowych związanych z prowadzeniem zespołu muzycznego, dobrze opracował oraz poprowadził próbę/występ z wybranym przez siebie utworem;

• ocenę dostateczną otrzymuje student, który opanował podstawowy zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania dla danego semestru, podczas pracy z zespołem gra z dostateczną intonacją, ze znaczącymi błędami, prezentuje w pracy z grupą dostateczne opanowanie umiejętności interpersonalnych opartych na aspektach wychowawczych, psychologicznych, warsztatowych związanych z prowadzeniem zespołu muzycznego; pracuje w domu niesystematycznie, niewystarczająco lub niezgodnie ze wskazówkami prowadzącego zajęcia, dostatecznie opracował oraz poprowadził próbę/występ z wybranym przez siebie utworem;

• ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie opanował niezbędnego minimum umiejętności przewidzianego w programie nauczania, ma problem z przygotowaniem podstawowego materiału dla zespołu muzycznego i nie potrafi prowadzić pracy z zespołem muzycznym, nie opracował oraz nie poprowadził próbę/występ z wybranym przez siebie utworem.

Zakres tematów:

1. Rys historyczny koncepcji wychowania muzycznego w Europie i na świecie.

2. Przygotowanie zespołu do pracy-stanowisko pracy, wyposażenie zespołu, ocena stopnia zaawansowania umiejętności muzycznych, każdego z członków zespołu.

3. Podstawy organizacyjne szkolnych oraz amatorskich zespołów muzycznych w Polsce.

4. Podstawy instrumentacji na szkolne zespoły muzycznych.

5. Wybór i sposoby opracowania repertuaru dla szkolnych zespołów muzycznych.

6. Wykorzystanie multimedialnych narzędzi do opracowania materiałów dla szkolnych zespołów muzycznych.

7. Organizacja zespołu w warunkach szkolnictwa powszechnego i sposoby jego finansowania.

8. Funkcje wychowawcze młodzieżowych zespołów muzycznych.

9. Przygotowanie i realizacja koncertu szkolnego zespołu muzycznego.

10. Działania promocyjne, wizerunkowe w działalności szkolnego zespołu muzycznego. Wykorzystanie narzędzi multimedialnych i mediów społecznościowych.

11. Samokształcenie instruktora zespołu muzycznego.

12. Rola konkursów i przeglądów w toku prowadzenia szkolnych zespołów muzycznych.

13. Sposoby motywacji członków zespołu oraz rola kształtowania wizerunku przed procesem rekrutacji do zespołu.

14. Sposoby ewaluacji pracy w szklonym zespole muzycznym ze szczególnym uwzględnieniem informacji zwrotnej.

15. Aspekty psychologiczne występów scenicznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 10:30, sala 220
Krzysztof Sypek 16/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)