Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-H35DPETKSZ-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
3 rok, 5 sem., historia, spec. nauczycielska [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Puls | |
Prowadzący grup: | Ewa Puls | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA – student: W01 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi (K_W03) W02 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04) W03 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04) W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04) W05 wymienia rodzaje badań dydaktycznych (K_W16) W06 charakteryzuje wybrane narzędzia wykorzystywane w badaniach z zakresu dydaktyki historii (K_W16) UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej (K_U01) U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05) U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06) U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09) U05 opracowuje referat na temat wybranej grupy niekonwencjonalnych metod nauczania- uczenia się historii (K_U11) U06 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12) U07 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16) U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17) KOMPETENCJE SPOŁECZNE student: K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01) K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02) K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03) K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03) K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05) K06 jest zdolny do twórczej adaptacji dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii (K_K05) K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07) K08 włącza się w działania bydgoskich instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K08) K09 aktywnie uczestniczy w pracach małych grup i zespołów tworzonych w celu wykonania ściśle określonego zadania; pełni w nich różne role (K_K09) K10 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej i popularyzatora wiedzy historycznej (K_K10) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Pedagogika dla II etapu kształcenia Psychologia dla II etapu kształcenia Emisja głosu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Puls | |
Prowadzący grup: | Ewa Puls | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA – student: W01 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi (K_W03) W02 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04) W03 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04) W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04) W05 wymienia rodzaje badań dydaktycznych (K_W16) W06 charakteryzuje wybrane narzędzia wykorzystywane w badaniach z zakresu dydaktyki historii (K_W16) UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej (K_U01) U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05) U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06) U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09) U05 opracowuje referat na temat wybranej grupy niekonwencjonalnych metod kontroli i oceny pracy ucznia na lekcjach historii II etapu edukacji (K_U11) U06 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12) U07 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16) U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17) KOMPETENCJE SPOŁECZNE student: K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01) K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02) K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03) K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03) K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05) K06 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05) K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Regionalizm w edukacji historycznej i współczesnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szczutkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szczutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA – student: W01 - zna powiązania dydaktyki historii z innymi dyscyplinami czy subdyscyplinami naukowymi, jak: metodologia historii, socjologia, nauki polityczne (K_W03); W02 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, problemy, metody dydaktyki historii (K_W04); W03 - zna metody, techniki, strategie i środki dydaktyczne w nauczaniu historii na II etapie edukacji (K_W16). UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 - pozyskuje wiedzę i rozwija umiejętności historyczno-dydaktyczne pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01); U02 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego(K_U05); U03 - formułuje opinie dotyczące ważnych zagadnień z zakresu współczesnej dydaktyki historii w sposób krytyczny i obiektywny (K_U08); U04 - potrafi identyfikować wzajemne relacje pomiędzy różnymi kierunkami badań podejmowanych przez historyka (K_U09); U05 – przygotowuje konspekt lekcji historii zgodnie z przyjętymi kanonami (K_U11); U06 – posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wybrany temat (K_U12); U07 - korzysta z zasobów Internetu i odpowiednio dobranych materiałów z nośników tradycyjnych do realizacji podstawy programowej z przedmiotu historia na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16); U08 - wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczących edukacji historycznej w szkole w innych państwach (K_U17). KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student: K01 - jest przekonany o konieczności aktualizacji wiedzy historycznej, w tym w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01, K_K05); K02 - ocenia szkolne podręczniki historii i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach historycznych zasadą obiektywizmu (K_K02); K03 - dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03); K04 - ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03); K05 - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej historyka, w tym również jako nauczyciela historii i potępia nieuczciwe zachowanie w kwestiach naruszania cudzej własności intelektualnej (K_K04, K_K10); K06 - zna oferty instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających wiedzę historyczną i z nich korzysta (K_K07); K07 - jest przygotowany do propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym (K_K08); K08 - potrafi pracować w zespole (K_K09). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Pedagogika dla II etapu kształcenia Psychologia dla II etapu kształcenia Emisja głosu Podstawy dydaktyki Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szczutkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szczutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA – student: W01 - zna powiązania dydaktyki historii z innymi dyscyplinami czy subdyscyplinami naukowymi, jak: metodologia historii, historia wizualna, psychologia, kulturoznawstwo (K_W03); W02 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, problemy, metody dydaktyki historii (K_W04); W03 - zna metody, techniki, strategie i środki dydaktyczne w nauczaniu historii na II etapie edukacji (K_W16). UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 - pozyskuje wiedzę i rozwija umiejętności historyczno-dydaktyczne pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01); U02 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego(K_U05); U03 - formułuje opinie dotyczące ważnych zagadnień z zakresu współczesnej dydaktyki historii w sposób krytyczny i obiektywny (K_U08); U04 - potrafi identyfikować wzajemne relacje pomiędzy różnymi kierunkami badań podejmowanych przez historyka (K_U09); U05 – przygotowuje konspekt lekcji historii zgodnie z przyjętymi kanonami (K_U11); U06 – posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wybrany temat (K_U12); U07 - korzysta z zasobów Internetu i odpowiednio dobranych materiałów z nośników tradycyjnych do realizacji podstawy programowej z przedmiotu historia na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16); U08 - wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczących edukacji historycznej w szkole w innych państwach (K_U17). KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student: K01 - jest przekonany o konieczności aktualizacji wiedzy historycznej, w tym w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01, K_K05); K02 - ocenia szkolne podręczniki historii i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach historycznych zasadą obiektywizmu (K_K02); K03 - dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03); K04 - ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03); K05 - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej historyka, w tym również jako nauczyciela historii i potępia nieuczciwe zachowanie w kwestiach naruszania cudzej własności intelektualnej (K_K04, K_K10); K06 - zna oferty instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających wiedzę historyczną i z nich korzysta (K_K07); K07 - jest przygotowany do propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym (K_K08); K08 - potrafi pracować w zespole (K_K09). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Pedagogika dla II etapu kształcenia Psychologia dla II etapu kształcenia Emisja głosu Podstawy dydaktyki Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów) |
|
Bilans pracy studenta: | 45 godzin konwersatorium + 15 godzin konsultacji = 60 godzin kontaktowych. Praca własna studenta - 40 godzin. Praca własna studenta obejmuje przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie referatu oraz planu (konspektu) lekcji, przygotowanie do kolokwium pisemnego Razem 100 godzin = 4 punkty ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szczutkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szczutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA – student: W01 - zna i rozumie zadania i zakres współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyki historii (K_W05); W02 - zna i rozumie klasyczne zasady nauczania (K_W02); W03 - zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej (K_W010); W04- zna aktualną podstawę programową z przedmiotu historia dla szkoły podstawowej w klasach IV-VIII (K_W010); W05 - zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania historii oraz sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej (środki dydaktyczne) (K_W010); W06 - zna i rozumie rolę kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela historii a także sposoby konstruowania testów i innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów na lekcji historii w szkole podstawowej (K_W05); W07 - zna dobre praktyki stosowane w działalności nauczyciela historii w szkole podstawowej (K_W09). UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 - potrafi projektować i realizować lekcję historii w szkole podstawowej (K_U01); U02 - potrafi podejmować pracę z uczniami w szkole podstawowej, rozbudzać ich zainteresowania historią, właściwie dobierając zadania i formy pracy (K_U05); U03 - potrafi poprawnie i adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią historyczną (K_U06); U04 - potrafi wiązać treści historyczne z treściami nauczania innych przedmiotów (K_U07); U05 - potrafi aktywizować uczniów i kreować sytuacje sprzyjające rozwojowi zainteresowań historycznych uczniów w szkole podstawowej (K_U08, K_U09); U06 - potrafi wybrać model lekcji historii i zaproponować jej strukturę (K_U010). KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student: K01 - współdziała z nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej (K_K02, K_K06); K02 - jest gotów do rozwijania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów szkół podstawowych (K_K03); K03 - jest gotów do pracy w zespole (K_K04); K04 - jest gotów do autorefleksji dotyczącej rozwoju wiedzy dydaktycznej oraz umiejętności zawodowych (K_K05). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Pedagogika dla II etapu kształcenia Psychologia dla II etapu kształcenia Emisja głosu Podstawy dydaktyki Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów) |
|
Bilans pracy studenta: | 2 + 0,5 pkt. ECTS 45 godz. kontaktowych (udział w zajęciach) + 15 godz. pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie referatu oraz lekcji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.