Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-H35DPETKSZ-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia
Jednostka: Kolegium I
Grupy: 3 rok, 5 sem., historia, spec. nauczycielska [SP]
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Puls
Prowadzący grup: Ewa Puls
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi (K_W03)

W02 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04)

W03 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04)

W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04)

W05 wymienia rodzaje badań dydaktycznych (K_W16)

W06 charakteryzuje wybrane narzędzia wykorzystywane w badaniach z zakresu dydaktyki historii (K_W16)


UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09)

U05 opracowuje referat na temat wybranej grupy niekonwencjonalnych metod nauczania- uczenia się historii (K_U11)

U06 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12)

U07 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17)


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

K06 jest zdolny do twórczej adaptacji dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii (K_K05)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07)

K08 włącza się w działania bydgoskich instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K08)

K09 aktywnie uczestniczy w pracach małych grup i zespołów tworzonych w celu wykonania ściśle określonego zadania; pełni w nich różne role (K_K09)

K10 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej i popularyzatora wiedzy historycznej (K_K10)



Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Pedagogika dla II etapu kształcenia

Psychologia dla II etapu kształcenia

Emisja głosu


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Puls
Prowadzący grup: Ewa Puls
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi (K_W03)

W02 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04)

W03 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04)

W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04)

W05 wymienia rodzaje badań dydaktycznych (K_W16)

W06 charakteryzuje wybrane narzędzia wykorzystywane w badaniach z zakresu dydaktyki historii (K_W16)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U06)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09)

U05 opracowuje referat na temat wybranej grupy niekonwencjonalnych metod kontroli i oceny pracy ucznia na lekcjach historii II etapu edukacji (K_U11)

U06 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12)

U07 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03)

K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05)

K06 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07)



Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Regionalizm w edukacji historycznej i współczesnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szczutkowska
Prowadzący grup: Joanna Szczutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:


W01 - zna powiązania dydaktyki historii z innymi dyscyplinami czy subdyscyplinami naukowymi, jak: metodologia historii, socjologia, nauki polityczne (K_W03);

W02 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, problemy, metody dydaktyki historii (K_W04);

W03 - zna metody, techniki, strategie i środki dydaktyczne w nauczaniu historii na II etapie edukacji (K_W16).


UMIEJĘTNOŚCI - student:


U01 - pozyskuje wiedzę i rozwija umiejętności historyczno-dydaktyczne pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01);

U02 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego(K_U05);

U03 - formułuje opinie dotyczące ważnych zagadnień z zakresu współczesnej dydaktyki historii w sposób krytyczny i obiektywny (K_U08);

U04 - potrafi identyfikować wzajemne relacje pomiędzy różnymi kierunkami badań podejmowanych przez historyka (K_U09);

U05 – przygotowuje konspekt lekcji historii zgodnie z przyjętymi kanonami (K_U11);

U06 – posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wybrany temat (K_U12);

U07 - korzysta z zasobów Internetu i odpowiednio dobranych materiałów z nośników tradycyjnych do realizacji podstawy programowej z przedmiotu historia na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16);

U08 - wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczących edukacji historycznej w szkole w innych państwach (K_U17).


KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:


K01 - jest przekonany o konieczności aktualizacji wiedzy historycznej, w tym w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01, K_K05);

K02 - ocenia szkolne podręczniki historii i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach historycznych zasadą obiektywizmu (K_K02);

K03 - dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03);

K04 - ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03);

K05 - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej historyka, w tym również jako nauczyciela historii i potępia nieuczciwe zachowanie w kwestiach naruszania cudzej własności intelektualnej (K_K04, K_K10);

K06 - zna oferty instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających wiedzę historyczną i z nich korzysta (K_K07);

K07 - jest przygotowany do propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym (K_K08);

K08 - potrafi pracować w zespole (K_K09).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Pedagogika dla II etapu kształcenia

Psychologia dla II etapu kształcenia

Emisja głosu

Podstawy dydaktyki

Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów)


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szczutkowska
Prowadzący grup: Joanna Szczutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:


W01 - zna powiązania dydaktyki historii z innymi dyscyplinami czy subdyscyplinami naukowymi, jak: metodologia historii, historia wizualna, psychologia, kulturoznawstwo (K_W03);

W02 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, problemy, metody dydaktyki historii (K_W04);

W03 - zna metody, techniki, strategie i środki dydaktyczne w nauczaniu historii na II etapie edukacji (K_W16).


UMIEJĘTNOŚCI - student:


U01 - pozyskuje wiedzę i rozwija umiejętności historyczno-dydaktyczne pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01);

U02 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego(K_U05);

U03 - formułuje opinie dotyczące ważnych zagadnień z zakresu współczesnej dydaktyki historii w sposób krytyczny i obiektywny (K_U08);

U04 - potrafi identyfikować wzajemne relacje pomiędzy różnymi kierunkami badań podejmowanych przez historyka (K_U09);

U05 – przygotowuje konspekt lekcji historii zgodnie z przyjętymi kanonami (K_U11);

U06 – posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wybrany temat (K_U12);

U07 - korzysta z zasobów Internetu i odpowiednio dobranych materiałów z nośników tradycyjnych do realizacji podstawy programowej z przedmiotu historia na II etapie nauczania oraz osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16);

U08 - wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczących edukacji historycznej w szkole w innych państwach (K_U17).


KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:


K01 - jest przekonany o konieczności aktualizacji wiedzy historycznej, w tym w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01, K_K05);

K02 - ocenia szkolne podręczniki historii i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach historycznych zasadą obiektywizmu (K_K02);

K03 - dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03);

K04 - ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03);

K05 - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej historyka, w tym również jako nauczyciela historii i potępia nieuczciwe zachowanie w kwestiach naruszania cudzej własności intelektualnej (K_K04, K_K10);

K06 - zna oferty instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających wiedzę historyczną i z nich korzysta (K_K07);

K07 - jest przygotowany do propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym (K_K08);

K08 - potrafi pracować w zespole (K_K09).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Pedagogika dla II etapu kształcenia

Psychologia dla II etapu kształcenia

Emisja głosu

Podstawy dydaktyki

Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów)


Bilans pracy studenta:

45 godzin konwersatorium + 15 godzin konsultacji = 60 godzin kontaktowych.

Praca własna studenta - 40 godzin. Praca własna studenta obejmuje przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie referatu oraz planu (konspektu) lekcji, przygotowanie do kolokwium pisemnego


Razem 100 godzin = 4 punkty ECTS.


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szczutkowska
Prowadzący grup: Joanna Szczutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 - zna i rozumie zadania i zakres współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyki historii (K_W05);

W02 - zna i rozumie klasyczne zasady nauczania (K_W02);

W03 - zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej (K_W010);

W04- zna aktualną podstawę programową z przedmiotu historia dla szkoły podstawowej w klasach IV-VIII (K_W010);

W05 - zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania historii oraz sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej (środki dydaktyczne) (K_W010);

W06 - zna i rozumie rolę kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela historii a także sposoby konstruowania testów i innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów na lekcji historii w szkole podstawowej (K_W05);

W07 - zna dobre praktyki stosowane w działalności nauczyciela historii w szkole podstawowej (K_W09).


UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 - potrafi projektować i realizować lekcję historii w szkole podstawowej (K_U01);

U02 - potrafi podejmować pracę z uczniami w szkole podstawowej, rozbudzać ich zainteresowania historią, właściwie dobierając zadania i formy pracy (K_U05);

U03 - potrafi poprawnie i adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią historyczną (K_U06);

U04 - potrafi wiązać treści historyczne z treściami nauczania innych przedmiotów (K_U07);

U05 - potrafi aktywizować uczniów i kreować sytuacje sprzyjające rozwojowi zainteresowań historycznych uczniów w szkole podstawowej (K_U08, K_U09);

U06 - potrafi wybrać model lekcji historii i zaproponować jej strukturę (K_U010).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 - współdziała z nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej (K_K02, K_K06);

K02 - jest gotów do rozwijania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów szkół podstawowych (K_K03);

K03 - jest gotów do pracy w zespole (K_K04);

K04 - jest gotów do autorefleksji dotyczącej rozwoju wiedzy dydaktycznej oraz umiejętności zawodowych (K_K05).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Pedagogika dla II etapu kształcenia

Psychologia dla II etapu kształcenia

Emisja głosu

Podstawy dydaktyki

Dydaktyka historii na II etapie edukacji ( na drugim roku studiów)


Bilans pracy studenta:

2 + 0,5 pkt. ECTS

45 godz. kontaktowych (udział w zajęciach) + 15 godz. pracy własnej studenta


Praca własna studenta obejmuje przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie referatu oraz lekcji.



Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)