Część III. Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-POP23DWP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Część III. Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | praktyczny |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02; W02: Posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W08; W03: Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W11; U01: Potrafi dobrać zaprojektować postępowanie profilaktyczne, zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U01; U02: Potrafi dokonywać obserwacji wybranych problemów dziecka/nastolatka, analizuje je odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii, wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny oraz teorii wychowania w zakresie działalności opiekuńczo wychowawczej wychowawcy klasy - K_U03; U03: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U05; K01: W prowadzeniu działań profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, oddziaływania wychowawczo-profilaktyczne prowadzi w taki sposób, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać mechanizmów obronnych u dzieci, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K02. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02; W02: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07; W03: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowaczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10; U01: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U03; U02: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04; K01: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02; W02: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07; W03: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowaczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10; U01: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U03; U02: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04; K01: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student/Studentka: W1: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka. Rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02; W2: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07; W3: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10; U1: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozwój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-learningowych - K_U03; U2: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04; K1: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować. W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.