Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część III. Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-POP23DWP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Część III. Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP]
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

praktyczny

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02;

W02: Posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W08;

W03: Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W11;

U01: Potrafi dobrać zaprojektować postępowanie profilaktyczne, zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U01;

U02: Potrafi dokonywać obserwacji wybranych problemów dziecka/nastolatka, analizuje je odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii, wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny oraz teorii wychowania w zakresie działalności opiekuńczo wychowawczej wychowawcy klasy - K_U03;

U03: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U05;

K01: W prowadzeniu działań profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, oddziaływania wychowawczo-profilaktyczne prowadzi w taki sposób, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać mechanizmów obronnych u dzieci, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K02.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02;

W02: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07;

W03: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowaczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10;

U01: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U03;

U02: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04;

K01: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Bilans pracy studenta:

30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy

własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka, rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02;

W02: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07;

W03: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowaczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10;

U01: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-lerningowych - K_U03;

U02: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04;

K01: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Bilans pracy studenta:

30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy

własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student/Studentka:

W1: Zna cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w pracy z grupą niskiego ryzyka. Rozumie, że oddziaływania profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą mają naukowo opracowane kryteria oraz odwołują się do teoretycznych i empirycznych podstaw - K_W02;

W2: Posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, zwłaszcza środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego oraz lokalnego, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego zwłaszcza prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej - K_W07;

W3: Ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą zróżnicowane potrzeby i warunki życia dzieci od 0 do 15 lat oraz potrzeby edukacyjne uczniów w szkole podstawowej; zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, z rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, dzieci z trudnościami w nauce. Ma wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci wynikających z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole - K_W10;

U1: Potrafi w oparciu o przeprowadzone rozpoznanie (diagnozę) zaprojektować postępowanie profilaktyczne, wspierające integralny rozwój dziecka (zwłaszcza w zakresie profilaktyki uzależnień) korzystając nie tylko z literatury ale też ze stron internetowych specjalistycznych instytucji np. IBE, ORE, baz pełnotekstowych publikacji w językach obcych i w języku polskim, do których ma dostęp za pośrednictwem Biblioteki UKW oraz platform e-learningowych - K_U03;

U2: Korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki student potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące (indywidualne i środowiskowe) oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem skutecznych strategii profilaktycznych, które sprzyjają osiągnięciu celu - K_U04;

K1: Potrafi brać udział w debacie dotyczącej problemów i zadań związanych z pracą pedagoga-profilaktyka – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz profesjonalnie o nich dyskutować. W prowadzeniu działań diagnostycznych i profilaktycznych wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etycznych, kieruje się zasadą, aby "nie szkodzić dzieciom" i nie naruszać ich mechanizmów obronnych, dba o zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci w grupie/ klasie szkolnej - K_K13.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;



Bilans pracy studenta:

30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 45 godzin pracy

własnej studenta = 90 godzin = 3 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: etody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)