Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część I. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-POP23TIM-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Część I. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP]
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

praktyczny

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Deptuła
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Maria Deptuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1. Student posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03]

W2. Student zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05]

W3. Student zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09]

W4. Student potrafi zaprojektować w zespole cykl zajęć odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych spełniających kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) oraz przewidzieć w tym projekcie reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11]

U1. W projekcie zajęć student przewiduje rozbudzanie zainteresowań uczniów w klasach I-III/IV-VI i promowanie aktywności samokształceniowej, docenianie i promocję osiągnięć uczniów oraz motywowanie ich do nauki, rozwijania wybranych kompetencji. Potrafi zebrać informacje mogące świadczyć o skuteczności podjętych działań i zaprojektować zmiany zwiększające szanse na osiągnięcie założonych celów [K_U06]

U2. W projekcie zajęć student przewiduje sposoby monitorowania postępów uczniów i ich aktywności w klasie szkolnej. Opracowuje i doskonali w praktyce sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom biorącym udział w zajęciach w sposób sprzyjający utrzymaniu dobrego kontaktu z nimi i stymulowaniu ich do pracy nad własnym rozwojem. [K_U08]

U3. Student planując pracę z klasą bierze pod uwagę specyficzne trudności, jakie mogą mieć dzieci z rodzin z niskim SES w klasie szkolnej i/lub dzieci z trudnościami w nauce. [K_U09]

K1. Student potrafi przeprowadzić analizę swojego projektu działań opiekuńczo-wychowawczych i dokonać jego oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie ale też informacje zwrotne otrzymane od prowadzącego konwersatoria / laboratoria do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy w celu zwiększania jej skuteczności i efektywności. [K_K05]

K.2. Student potrafi współpracować w zespole przygotowując projekt działań opiekuńczo-wychowawczych i / lub realizując go w praktyce w klasie szkolnej. [K_K010].

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej.

Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18.

Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Deptuła
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Maria Deptuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WYKŁADY I KONWERSATORIA

W1. Student posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03]

W2. Student zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05]

W3. Student zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09]

W4. Student potrafi zaprojektować w zespole program wspierania rozwoju psychospołecznego uczniów w pracy z klasą [1-3 lub 4-6] odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych. Program spełnia kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) i przewiduje reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11]

LABORATORIA

U1. Student potrafi w indywidualnej rozmowie z dzieckiem/nastolatkiem tworzyć warunki sprzyjające powstawaniu motywacji do działania (w tym do nauki), wykorzystując podstawowe zasady prowadzenia rozmowy w duchu dialogu motywującego [K_U06]

U2. Student potrafi komunikować się z dzieckiem/nastolatkiem w duchu empatii, w tym udzielać mu informacji zwrotnej, która rozwija jego poczucie własnej wartości i stymuluje jego rozwój osobisty, wykorzystując zasady „Porozumienia bez przemocy”[K_U08]

U3. Student potrafi w indywidulanej rozmowie wspierać dzieci/nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, trudnościami w nauce i zagrożonymi wykluczeniem społecznym [K_U09]

K1. Student potrafi przeprowadzić analizę swoich działań i dokonać jej oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie, ale też otrzymywane informacje zwrotne od innych osób, do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy [K_K05]

K.2. Student jest gotowy poszukiwać wsparcia i podejmować pracę w zespole w celu zwiększania skuteczności i efektywności własnych działań [K_K10]


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej. Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Podstawy pedagogiki.

Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18.

Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Bilans pracy studenta:

30h wykładów, 15h konwersatoriów, 30h laboratoriów = 75h.

Praca własna studenta - 75h [czytanie literatury, przygotowanie zadań na zliczenie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów].

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Blanka Poćwiardowska
Prowadzący grup: Magdalena Pluta, Blanka Poćwiardowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1. Student/ka posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03]

W2. Student/ka zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05]

W3. Student/ka zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09]

W4. Student/ka potrafi zaprojektować w zespole zajęcia dotyczące wspierania rozwoju psychospołecznego uczniów w pracy z klasą [1-3 lub 4-6] odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych. Program spełnia kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) i przewiduje reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11]

LABORATORIA

U1. Student/ka potrafi w indywidualnej rozmowie z dzieckiem/nastolatkiem tworzyć warunki sprzyjające powstawaniu motywacji do działania (w tym do nauki), wykorzystując podstawowe zasady prowadzenia rozmowy w duchu dialogu motywującego [K_U06]

U2. Student/ka potrafi komunikować się z dzieckiem/nastolatkiem w duchu empatii, w tym udzielać mu informacji zwrotnej, która rozwija jego poczucie własnej wartości i stymuluje jego rozwój osobisty, wykorzystując zasady „Porozumienia bez przemocy”[K_U08]

U3. Student/ka potrafi w indywidulanej rozmowie wspierać dzieci/nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, trudnościami w nauce i zagrożonymi wykluczeniem społecznym [K_U09]

K1. Student/ka potrafi przeprowadzić analizę swoich działań i dokonać jej oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie, ale też otrzymywane informacje zwrotne od innych osób, do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy [K_K05]

K.2. Student/ka jest gotowy poszukiwać wsparcia i podejmować pracę w zespole w celu zwiększania skuteczności i efektywności własnych działań [K_K10]


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej. Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Podstawy pedagogiki.

Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18.

Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.


Bilans pracy studenta:

30h wykładów, 15h konwersatoriów, 30h laboratoriów = 75h.

Praca własna studenta - 5h [czytanie literatury, przygotowanie zadań na zliczenie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów].


80h=75h zajęć dydaktycznych+5h konsultacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marika Przybylska
Prowadzący grup: Magdalena Pluta, Marika Przybylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)