Część I. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-POP23TIM-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Część I. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań wspomagających rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | praktyczny |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Maria Deptuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1. Student posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03] W2. Student zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05] W3. Student zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09] W4. Student potrafi zaprojektować w zespole cykl zajęć odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych spełniających kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) oraz przewidzieć w tym projekcie reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11] U1. W projekcie zajęć student przewiduje rozbudzanie zainteresowań uczniów w klasach I-III/IV-VI i promowanie aktywności samokształceniowej, docenianie i promocję osiągnięć uczniów oraz motywowanie ich do nauki, rozwijania wybranych kompetencji. Potrafi zebrać informacje mogące świadczyć o skuteczności podjętych działań i zaprojektować zmiany zwiększające szanse na osiągnięcie założonych celów [K_U06] U2. W projekcie zajęć student przewiduje sposoby monitorowania postępów uczniów i ich aktywności w klasie szkolnej. Opracowuje i doskonali w praktyce sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom biorącym udział w zajęciach w sposób sprzyjający utrzymaniu dobrego kontaktu z nimi i stymulowaniu ich do pracy nad własnym rozwojem. [K_U08] U3. Student planując pracę z klasą bierze pod uwagę specyficzne trudności, jakie mogą mieć dzieci z rodzin z niskim SES w klasie szkolnej i/lub dzieci z trudnościami w nauce. [K_U09] K1. Student potrafi przeprowadzić analizę swojego projektu działań opiekuńczo-wychowawczych i dokonać jego oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie ale też informacje zwrotne otrzymane od prowadzącego konwersatoria / laboratoria do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy w celu zwiększania jej skuteczności i efektywności. [K_K05] K.2. Student potrafi współpracować w zespole przygotowując projekt działań opiekuńczo-wychowawczych i / lub realizując go w praktyce w klasie szkolnej. [K_K010]. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej. Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18. Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR KON
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Maria Deptuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WYKŁADY I KONWERSATORIA W1. Student posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03] W2. Student zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05] W3. Student zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09] W4. Student potrafi zaprojektować w zespole program wspierania rozwoju psychospołecznego uczniów w pracy z klasą [1-3 lub 4-6] odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych. Program spełnia kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) i przewiduje reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11] LABORATORIA U1. Student potrafi w indywidualnej rozmowie z dzieckiem/nastolatkiem tworzyć warunki sprzyjające powstawaniu motywacji do działania (w tym do nauki), wykorzystując podstawowe zasady prowadzenia rozmowy w duchu dialogu motywującego [K_U06] U2. Student potrafi komunikować się z dzieckiem/nastolatkiem w duchu empatii, w tym udzielać mu informacji zwrotnej, która rozwija jego poczucie własnej wartości i stymuluje jego rozwój osobisty, wykorzystując zasady „Porozumienia bez przemocy”[K_U08] U3. Student potrafi w indywidulanej rozmowie wspierać dzieci/nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, trudnościami w nauce i zagrożonymi wykluczeniem społecznym [K_U09] K1. Student potrafi przeprowadzić analizę swoich działań i dokonać jej oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie, ale też otrzymywane informacje zwrotne od innych osób, do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy [K_K05] K.2. Student jest gotowy poszukiwać wsparcia i podejmować pracę w zespole w celu zwiększania skuteczności i efektywności własnych działań [K_K10] |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej. Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Podstawy pedagogiki. Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18. Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30h wykładów, 15h konwersatoriów, 30h laboratoriów = 75h. Praca własna studenta - 75h [czytanie literatury, przygotowanie zadań na zliczenie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Blanka Poćwiardowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pluta, Blanka Poćwiardowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1. Student/ka posiada wiedzę o pedagogiczną i psychologiczną pozwalającą rozumieć związek między warunkami rozwoju psychospołecznego [w szkole i w rodzinie] i zasobami jednostki, a efektami rozwoju psychospołecznego i potrafi ją wykorzystać do projektowania procesu wspomagania rozwoju uczniów w klasach I-III/IV-VI. [K_W03] W2. Student/ka zna etapy projektowania działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based), potrafi zgodnie z nimi zaprojektować działania wspomagające rozwój psychospołeczny i dokonać ich oceny. [K_W05] W3. Student/ka zna przykładowe metody i programy działania wspierające rozwój psychospołeczny uczniów w klasach I-III/IV-VI w tym zwłaszcza umiejętność współpracy i zapobiegające powstawaniu stereotypów i dyskryminacji. Posiada podstawową wiedzę o roli nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów. [K_W09] W4. Student/ka potrafi zaprojektować w zespole zajęcia dotyczące wspierania rozwoju psychospołecznego uczniów w pracy z klasą [1-3 lub 4-6] odpowiadających wymaganiom zawartym w efektach od W1 do W3 korzystając z literatury oraz zasobów internetowych. Program spełnia kryteria działań opartych na dowodach naukowych (Evidence-Based) i przewiduje reagowanie na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. Uwzględnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce, w której zajęcia mają być realizowane. [K_W11] LABORATORIA U1. Student/ka potrafi w indywidualnej rozmowie z dzieckiem/nastolatkiem tworzyć warunki sprzyjające powstawaniu motywacji do działania (w tym do nauki), wykorzystując podstawowe zasady prowadzenia rozmowy w duchu dialogu motywującego [K_U06] U2. Student/ka potrafi komunikować się z dzieckiem/nastolatkiem w duchu empatii, w tym udzielać mu informacji zwrotnej, która rozwija jego poczucie własnej wartości i stymuluje jego rozwój osobisty, wykorzystując zasady „Porozumienia bez przemocy”[K_U08] U3. Student/ka potrafi w indywidulanej rozmowie wspierać dzieci/nastolatków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, trudnościami w nauce i zagrożonymi wykluczeniem społecznym [K_U09] K1. Student/ka potrafi przeprowadzić analizę swoich działań i dokonać jej oceny, wykorzystując nie tylko własne doświadczenie, ale też otrzymywane informacje zwrotne od innych osób, do formułowania wniosków odnoszących się do doskonalenia swojej pracy [K_K05] K.2. Student/ka jest gotowy poszukiwać wsparcia i podejmować pracę w zespole w celu zwiększania skuteczności i efektywności własnych działań [K_K10] |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej. Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Podstawy pedagogiki. Z Bloku 1. w Planie studiów: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania pracą grupy - wszystkie przedmioty od nr 15 do 18. Z Bloku 2 w Planie studiów: Część I. Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30h wykładów, 15h konwersatoriów, 30h laboratoriów = 75h. Praca własna studenta - 5h [czytanie literatury, przygotowanie zadań na zliczenie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów]. 80h=75h zajęć dydaktycznych+5h konsultacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN LAB
KON
WT LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marika Przybylska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pluta, Marika Przybylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.