Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część III. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań w profilaktyce uniwersalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-POP23TMP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Część III. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań w profilaktyce uniwersalnej
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP]
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

praktyczny

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02;

W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04;

W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13;

U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09;

U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11;

K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03;

K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02;

W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04;

W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13;

U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09;

U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11;

K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03;

K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska, Marta Nikel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02;

W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04;

W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13;

U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09;

U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11;

K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03;

K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.

Bilans pracy studenta:

30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 30 godzin laboratoriów= 75h zajęć dydaktycznych + 68 godzin pracy własnej studenta = 150 godzin = 6 ECTS

Praca własna studenta obejmuje:

Praca własna studentów:

1. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.

2. Samodzielna analiza literatury.

3. Przygotowywanie się do zajęć.

4. Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przez prowadzącą na podstawie literatury.

5. Wykonywanie zadań i ćwiczeń w małych grupach, w trakcie zajęć.

6. Przygotowanie w parach scenariusza zajęć wychowawczo-profilaktycznych.

7. Zrealizowanie w parach przygotowanego scenariusza podczas zajęć laboratoryjnych, analiza realizacji oraz ewaluacja; wypełnienie arkusza ewaluacyjnego.

8. Przygotowanie w małych grupach projektu programu profilaktycznego oraz jego ewaluacji.

9. Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej ww. projekt programu i jego ewaluacji.

10. Studiowanie literatury i przygotowanie się do napisania egzaminu pisemnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska, Marta Nikel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Student:

W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02;

W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04;

W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13;

U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09;

U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11;

K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03;

K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Podstawy diagnostyki pedagogicznej;

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej;

Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej.

Bilans pracy studenta:

30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 30 godzin laboratoriów= 75h zajęć dydaktycznych + 68 godzin pracy własnej studenta = 150 godzin = 6 ECTS

Praca własna studenta obejmuje:

Praca własna studentów:

1. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.

2. Samodzielna analiza literatury.

3. Przygotowywanie się do zajęć.

4. Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przez prowadzącą na podstawie literatury.

5. Wykonywanie zadań i ćwiczeń w małych grupach, w trakcie zajęć.

6. Przygotowanie w parach scenariusza zajęć wychowawczo-profilaktycznych.

7. Zrealizowanie w parach przygotowanego scenariusza podczas zajęć laboratoryjnych, analiza realizacji oraz ewaluacja; wypełnienie arkusza ewaluacyjnego.

8. Przygotowanie w małych grupach projektu programu profilaktycznego oraz jego ewaluacji.

9. Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej ww. projekt programu i jego ewaluacji.

10. Studiowanie literatury i przygotowanie się do napisania egzaminu pisemnego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)