Część III. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań w profilaktyce uniwersalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-POP23TMP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Część III. Teoria i metodyka projektowania, realizacji i ewaluacji oddziaływań w profilaktyce uniwersalnej |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | praktyczny |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02; W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04; W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13; U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09; U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11; K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03; K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR KON
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02; W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04; W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13; U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09; U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11; K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03; K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ KON
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska, Marta Nikel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02; W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04; W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13; U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09; U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11; K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03; K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 30 godzin laboratoriów= 75h zajęć dydaktycznych + 68 godzin pracy własnej studenta = 150 godzin = 6 ECTS Praca własna studenta obejmuje: Praca własna studentów: 1. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. 2. Samodzielna analiza literatury. 3. Przygotowywanie się do zajęć. 4. Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przez prowadzącą na podstawie literatury. 5. Wykonywanie zadań i ćwiczeń w małych grupach, w trakcie zajęć. 6. Przygotowanie w parach scenariusza zajęć wychowawczo-profilaktycznych. 7. Zrealizowanie w parach przygotowanego scenariusza podczas zajęć laboratoryjnych, analiza realizacji oraz ewaluacja; wypełnienie arkusza ewaluacyjnego. 8. Przygotowanie w małych grupach projektu programu profilaktycznego oraz jego ewaluacji. 9. Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej ww. projekt programu i jego ewaluacji. 10. Studiowanie literatury i przygotowanie się do napisania egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ KON
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska, Marta Nikel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student: W01: Zna teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego, w tym modele organiczne, psychologiczne i socjologiczne, dzięki którym potrafi wyjaśnić powstawanie mechanizmów patogenezy, potrafi z nich korzystać w procesie wspierania rozwoju dziecka/wychowanka i udzielania pomocy rodzicom/opiekunom - K_W02; W02: Zna teorię i modele badań stosowane w badaniach pedagogicznych oraz profilaktyce uzależnień, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów projektowania i ewaluowania oddziaływań profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży - K_W04; W03: Posiada wiedzę na temat prawnych aspektów profilaktyki uzależnień, stosowania szkolnych procedur interwencji profilaktycznej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zasad posługiwania się narzedziami diagnostycznymi stosowanymi w procesie diagnozy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz identyfikowania czynników ryzyka i czynników chroniących - K_W13; U01: W oparciu o wiedzę z zakresu metodyki prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych i wiedzy o kluczowych umiejętnościach życiowych dzieci i młodzieży potrafi organizować sytuację wychowawczą sprzyjającą rozwojowi krytycznego myślenia wychowanków, samodzielnemu i grupowemu poszukiwaniu rozwiązań problemu oraz współpracy i integracji zespołu klasowego. W tym celu wykorzystuje aktywne metody nauczania, typu: metoda projektów, śnieżna kula, burza mózgów, dyskusja grupowa, itp. - K_U09; U02: Wykazuje się umiejętnością identyfikowania potrzeb dzieci i nastolatków pochodzących ze zróżnicowanych środowisk (rodzin dysfunkcynych) i stosuje zróżnicowane procedury pracy z dziećmi pochodzącymi z tych środowisk - K_U11; K01: Swoją postawą w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi model pożądanych zachowań do naśladowania, prezentuje postawę bezwarunkowej akceptacji - K_K03; K02: W pracy z dziećmi i młodzieżą skoncentrowany jest na ich potrzebach, poprzez techniki aktywnego słuchania /np. stosowanie parafrazy, odzwierciedlanie uczuć/ okazuje im postawę akceptacji, empatii, otwartości, modeluje zachowania prospołeczne u swych wychowanków. Potrafi zbudować otwartą relację ze swoim wychowankiem/podopiecznym - K_K07. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Podstawy diagnostyki pedagogicznej; Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej; Część IV. Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej. |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 30 godzin laboratoriów= 75h zajęć dydaktycznych + 68 godzin pracy własnej studenta = 150 godzin = 6 ECTS Praca własna studenta obejmuje: Praca własna studentów: 1. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. 2. Samodzielna analiza literatury. 3. Przygotowywanie się do zajęć. 4. Samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przez prowadzącą na podstawie literatury. 5. Wykonywanie zadań i ćwiczeń w małych grupach, w trakcie zajęć. 6. Przygotowanie w parach scenariusza zajęć wychowawczo-profilaktycznych. 7. Zrealizowanie w parach przygotowanego scenariusza podczas zajęć laboratoryjnych, analiza realizacji oraz ewaluacja; wypełnienie arkusza ewaluacyjnego. 8. Przygotowanie w małych grupach projektu programu profilaktycznego oraz jego ewaluacji. 9. Przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej ww. projekt programu i jego ewaluacji. 10. Studiowanie literatury i przygotowanie się do napisania egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.