Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badania rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-PS3MBR-NJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badania rozwoju
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 3 rok, psychologia [NJ]
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - Skali Oceny Zachowań Noworodka wg Brazeltona, Dziecięcej Skali Rozwojowej i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju dzieci oraz do opisu i interpretacji zachowań noworodka i małego dziecka oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju dziecka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dziecka i jego rodziny (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dziecka i jego rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Anna Szymanik-Kostrzewska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - Skali Oceny Zachowań Noworodka wg Brazeltona, Dziecięcej Skali Rozwojowej i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju dzieci oraz do opisu i interpretacji zachowań noworodka i małego dziecka oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju dziecka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dziecka i jego rodziny (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dziecka i jego rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Aleksandra Dąbrowska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - np. Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR, Skali Inteligencji i Rozwoju IDS i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju oraz do opisu i interpretacji zachowań dziecka, młodzieży lub osoby dorosłej oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju człowieka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dzieci lub młodzieży i ich rodzin (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Aleksandra Dąbrowska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - np. Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR, Skali Inteligencji i Rozwoju IDS i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju oraz do opisu i interpretacji zachowań dziecka, młodzieży lub osoby dorosłej oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju człowieka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dzieci lub młodzieży i ich rodzin (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Bilans pracy studenta:

0,5 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w konwersatoriach (15 godzin)

1 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w laboratoriach (30 godzin)

0,1 pkt. ECTS - przygotowanie do testu zaliczeniowego (5 godzin)

0,4 pkt. ECTS - zastosowanie przez studenta wybranych metod badania rozwoju i sporządzenie raportów (20 godzin)


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Aleksandra Dąbrowska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - np. Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR, Skali Inteligencji i Rozwoju IDS i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju oraz do opisu i interpretacji zachowań dziecka, młodzieży lub osoby dorosłej oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju człowieka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dzieci lub młodzieży i ich rodzin (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Bilans pracy studenta:

0,5 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w konwersatoriach (15 godzin)

1 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w laboratoriach (30 godzin)

0,1 pkt. ECTS - przygotowanie do testu zaliczeniowego (5 godzin)

0,4 pkt. ECTS - zastosowanie przez studenta wybranych metod badania rozwoju i sporządzenie raportów (20 godzin)


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Prowadzący grup: Aleksandra Dąbrowska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W 01 zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz umie objaśnić założenia teoretyczne leżące u podstaw wybranych metod badania rozwoju - np. Dziecięcej Skali Rozwojowej DSR, Skali Inteligencji i Rozwoju IDS i innych metod (K_W03)

W 02 posiada wiedzę teoretyczną właściwą dla przeprowadzenia badania rozwoju oraz do opisu i interpretacji zachowań dziecka, młodzieży lub osoby dorosłej oraz zna problemy i zadania związane z działalnością zawodową w obszarze badania rozwoju człowieka (K_W11)

W 03 zna podstawy diagnozy psychologicznej dla różnych celów badania rozwoju oraz sposoby integrowania wyników uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych (K_W13 )

U 01 potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł, w tym z internetowych baz danych, czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i integrować gromadzoną wiedzę dla celów diagnozy, prognozy i interwencji wobec dzieci lub młodzieży i ich rodzin (K_U01)

U 02 potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu wyników badań z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich rodziny (K_U05)

U 03 potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku (K_U09)

U 04 potrafi ocenić wartość psychometryczną i diagnostyczną różnych metod badania rozwoju oraz określić zakres ich stosowania, a także samodzielnie skonstruować trafne i rzetelne narzędzie pomiaru podstawowych procesów rozwojowych (K_U12)

K 01 poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia (K_K01)

K 02 potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie planowania, analizowania i przeprowadzania badan z zakresu psychologii rozwoju człowieka, a także ze specjalistami z praktyki psychologicznej diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej (K_K05)

K 03 potrafi rozpoznać potencjalne zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju dzieci i młodzieży i propaguje zasady dbałości o właściwy rozwój i zdrowie psychiczne (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Student powinien zaliczyć wcześniej przedmioty: psychologia ogólna oraz psychologia rozwoju człowieka

Bilans pracy studenta:

0,5 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w konwersatoriach (5 godzin)

1 pkt. ECTS - uczestnictwo studenta w laboratoriach (10 godzin)

0,1 pkt. ECTS - przygotowanie do testu zaliczeniowego (15 godzin)

0,4 pkt. ECTS - zastosowanie przez studenta wybranych metod badania rozwoju i sporządzenie raportów (20 godzin)


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)