Wybrane problemy z aksjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-Fil12WPA-SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy z aksjologii |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwiec | |
Prowadzący grup: | Marek Siwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | EFEKTY KIERUNKOWE K_W01 Ma wszechstronną znajomość i dogłębne zrozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury K_W11 Ma poszerzoną wiedzę o cywilizacji współczesnej oraz o różnych rodzajach struktur i instytucji charakterystycznych dla społeczeństwa nowoczesnego w świetle filozoficznych koncepcji społeczeństwa K_W16 Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym ----------------------- K_U04 Twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji K_U07 Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych, zwłaszcza aksjologicznych, a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami K_U05 Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów. ----------------- K_K04 Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych K_K05 Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej, w szczególności filozoficznej, dla rozumienia dla rozumienia kultury oraz znaczenia dalszego rozwoju tego typu refleksji PRZEDMIOTOWE W01 Zna i rozumie kształtowanie się podstawowych idei i wartości filozofii oraz kultury współczesnej ze względu na rolę aksjologicznej refleksji filozoficznej W02 Ma poszerzoną wiedzę o ideach i argumentach aksjologicznych wybranych autorów z czasów współczesnych na podstawie samodzielnej lektury pism. W03 Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu filozoficznym, literackim, czy artystycznym. --------------------- U01 Dokonuje rozpoznania sytuacji człowieka w świecie i kulturze współczesnej poprzez diagnozowanie rozmaitych zagrożeń i szans aksjologicznych. U02 Podejmuje problemy i argumenty filozoficzne z różnych ujęć i koncepcji w filozofii, estetyce, poezji, prozie, sztuce czy religii, a zwłaszcza dotyczące podstawowych wartości i ujęć aksjologicznych kultury współczesnej, jak wolność i bunt przeciwko „jadom” totalitarnym, indywidualność, twórczość, racjonalność, solidarność czy miłość, dla refleksji nad powiązaniami tych idei i wartości z przemianami społecznymi i kulturowymi. U03 Samodzielnie interpretuje wybrane teksty i treści filozoficzne z różnych dziedzin kultury, z filozofii, estetyki, poezji, prozy współczesnej ze względu ujęcia aksjologiczne. ----------------------- K01 Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa dla rozumienia wartości i idei kultury współczesnej oraz rozmaitych wydarzeń społecznych i kulturalnych i aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu współczesnych wydarzeń społecznych i kulturalnych. K03 Ma świadomość roli refleksji humanistycznej i aksjologicznej zawartej w filozofii, estetyce, literaturze, zwłaszcza w poezji, a szczególnie roli problematyki twórczości i twórcy w rozumienia podstawowych wartości kultury współczesnej jak np. indywidualność, wolność, odpowiedzialność, krytycyzm, dialog, solidarność, współczucie, miłość, sprawiedliwość, dla kształtowania się więzi międzyludzkich. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak OPIS ZAJĘĆ Zajęcia mają na celu przedstawienie problematyki aksjologicznej w różnych wymiarach – zarówno ze względu na jej filozoficzny rodowód i uwarunkowania kulturowe, jak też ujęcia dotyczące istoty wartości oraz ich statusu ontologicznego i epistemologicznego. Sięgam zarówno do tradycji filozofii, zwłaszcza do Platona i I. Kanta, jak też do myśli F. Nietzschego, który pokazał zasadniczy problem aksjologiczny : jak pogodzić uwarunkowania wartości z ich tworzeniem. Będę odwoływać się także do myśli wielu współczesnych myślicieli – nie tylko do ujęć ogólnoaksjologicznych, np. St. Brzozowskiego, N. Hartmanna, M. Heideggera, R. Ingardena, ale też do ujęć dotyczących poszczególnych wartości jak tragizm, wolność, dobro, humanizm, twórczość, szczęście, miłość, m. in. do M. Schelera, A. Camus, Jana Pawła II czy P. Ricoeura. Wprowadzam rozróżnienie aksjologii explicite i implicite. W ramach aksjologii implicite dla pokazania refleksji aksjologicznej w utworach literackich odwołuję się do „Wielkiego Inkwizytora” F. Dostojewskiego i wierszy K. Kawafisa, Cz. Miłosza, Z. Herberta, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Listkowska | |
Prowadzący grup: | Bożena Listkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - ma wszechstronną znajomość i dogłębne zrozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury (K_W01) W02 - ma szczegółową wiedzę na temat głównych kierunków i stanowisk współczesnej filozofii (K_W07) U01 - analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami, określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji; rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych (K_U06) U02 - precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje (K_U10) K01 - aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K04) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
|
Bilans pracy studenta: | 5 pkt ECTS w tym: 1 pkt - obecność na zajęciach 2 pkt - lektura literatury obowiązującej 1 pkt - przygotowanie się do ćwiczeń 1 pkt - przygotowanie się do zaliczenia końcowego z wykładów |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.