Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-D11F-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Kolegium IV |
Grupy: |
1 rok, 1 sem., dziennikarstwo i komunikacja społeczna [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | praktyczny |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W17 - Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W17). U17 - Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U17). K09 - Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem K_K09). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W17 - Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W17). U17 - Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U17). K09 - Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem K_K09). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W17 - Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W17). U17 - Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U17). K09 - Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem K_K09). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
|
Bilans pracy studenta: | 1. Liczba godzin pracy własnej studenta niezbędnej do uzyskania efektów uczenia się 30 godzin wykładu + 15 godzin konsultacji + 45 godzin pracy własnej studenta (studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu) = 90 godzin = 3 ECTS 2. Opis zadań wykonywanych przez Studenta w ramach pracy własnej z oznaczeniem szacowanej liczby godzin, które są przewidziane na wykonanie zadania. Obliczenie sumy tych godzin Lektury: czas pracy nad tekstem: 1-2 strony ma godzinę. Liczba stron w artykułach – 55 stron. Jest to ok. 30 godzin pracy studenta. Lektura wybranych części podręcznika – 20 godzin. Przygotowanie zagadnień do egzaminu – 10 godzin. 3. Opis metod weryfikacji efektów kształcenia egzamin – ustny: jedno pytanie z literatury, dwa pytania z treści wykładowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza z punktu widzenia nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz innych dyscyplin z nauk społecznych i humanistycznych, służących jako fundament dla uprawiania zawodu dziennikarskiego i innych związanych z komunikacją społeczną. K_U08 Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. K_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treśi. W02 - Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W02). U08 - Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U08). K01 - Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem K_K01). Efekty kształcenia: W02 Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W02). Filozofia to systematyczne i krytyczne rozważania na temat podstawowych problemów i idei, dążące do poznania ich istoty, a także do całościowego zrozumienia świata. Przy tak rozumianej filozofii w wykładach będą również odniesienia do współczesnych wydarzeń, wyzwań: pandemia, wojna w Ukrainie, zmiana klimatu. Wydarzenia te wymuszają na nas jakiegoś określenia się w życiu, podejmowania decyzji. Kto zdobędzie dość dużo wiedzy, ten przy okazji nauczy się tego, jak wiedzę rozwijać, poszerzać i pomnażać. Efekty (w postaci pytań) Jak filozofia pomoże ustalić założenia badań (szeroko rozumianych), kryteria oceny pomoże? Jak przechodzić od nauki do filozofii i od filozofii do nauki? U08 Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U08). Konkretne efekty Jak uczyć się myślenia filozoficznego? Jak analizować wydarzenia odwołując się do kondycji ludzkiej? Wezwanie do LLL (Lifelong learning) jako konsekwencja kondycji ludzkiej. Jakie są założenia filozoficzne dziennikarstwa na tle założeń funkcjonujących w nauce? K01 Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem (K_K01). Konkretny efekt Jak dziennikarz może korzystać z idei uprawiania filozofii w duchu szkoły filozoficznej lwowsko-warszawskiej? |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
|
Bilans pracy studenta: | 1. Liczba godzin pracy własnej studenta niezbędnej do uzyskania efektów uczenia się 30 godzin wykładu + 15 godzin konsultacji + 45 godzin pracy własnej studenta (studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu) = 90 godzin = 3 ECTS 2. Opis zadań wykonywanych przez Studenta w ramach pracy własnej z oznaczeniem szacowanej liczby godzin, które są przewidziane na wykonanie zadania. Obliczenie sumy tych godzin Lektury: czas pracy nad tekstem: 1-2 strony ma godzinę. Liczba stron w artykułach – 55 stron. Jest to ok. 30 godzin pracy studenta. Lektura wybranych części podręcznika – 20 godzin. Przygotowanie zagadnień do egzaminu – 10 godzin. 3. Opis metod weryfikacji efektów kształcenia egzamin – ustny: jedno pytanie z literatury, dwa pytania z treści wykładowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kmiecik | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kmiecik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza z punktu widzenia nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz innych dyscyplin z nauk społecznych i humanistycznych, służących jako fundament dla uprawiania zawodu dziennikarskiego i innych związanych z komunikacją społeczną. K_U08 Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. K_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treśi. W02 - Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W02). U08 - Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U08). K01 - Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem K_K01). Efekty kształcenia: W02 Student rozumie naturę nauk przyrodniczych, humanistycznych, filozoficznych i teologicznych (K_W02). Filozofia to systematyczne i krytyczne rozważania na temat podstawowych problemów i idei, dążące do poznania ich istoty, a także do całościowego zrozumienia świata. Przy tak rozumianej filozofii w wykładach będą również odniesienia do współczesnych wydarzeń, wyzwań: pandemia, wojna w Ukrainie, zmiana klimatu. Wydarzenia te wymuszają na nas jakiegoś określenia się w życiu, podejmowania decyzji. Kto zdobędzie dość dużo wiedzy, ten przy okazji nauczy się tego, jak wiedzę rozwijać, poszerzać i pomnażać. Efekty (w postaci pytań) Jak filozofia pomoże ustalić założenia badań (szeroko rozumianych), kryteria oceny pomoże? Jak przechodzić od nauki do filozofii i od filozofii do nauki? U08 Zna podstawowe koncepcje człowieka i etyki, ich źródła i dzięki temu potrafi wykryć założenia filozoficzne w badaniach i analizach zjawisk społecznych (K_U08). Konkretne efekty Jak uczyć się myślenia filozoficznego? Jak analizować wydarzenia odwołując się do kondycji ludzkiej? Wezwanie do LLL (Lifelong learning) jako konsekwencja kondycji ludzkiej. Jakie są założenia filozoficzne dziennikarstwa na tle założeń funkcjonujących w nauce? K01 Zna tradycję polskiej myśli filozoficznej, ale potrafi uchronić się przed polonocentryzmem i eurocentryzmem (K_K01). Konkretny efekt Jak dziennikarz może korzystać z idei uprawiania filozofii w duchu szkoły filozoficznej lwowsko-warszawskiej? |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
|
Bilans pracy studenta: | 1. Liczba godzin pracy własnej studenta niezbędnej do uzyskania efektów uczenia się 30 godzin wykładu + 15 godzin konsultacji + 45 godzin pracy własnej studenta (studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu) = 90 godzin = 3 ECTS 2. Opis zadań wykonywanych przez Studenta w ramach pracy własnej z oznaczeniem szacowanej liczby godzin, które są przewidziane na wykonanie zadania. Obliczenie sumy tych godzin Lektury: czas pracy nad tekstem: 1-2 strony ma godzinę. Liczba stron w artykułach – 55 stron. Jest to ok. 30 godzin pracy studenta. Lektura wybranych części podręcznika – 20 godzin. Przygotowanie zagadnień do egzaminu – 10 godzin. Literatura 1) W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki. Źródła i komentarze, TNOiK, Toruń 2000, wyd. 2 poprawione i uzupełnione. Autorami są profesorowie filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozdział XXV, s. 535 – 554 (19 stron) – Fenomenologia i hermeneutyka Rozdział XXVI, s. 555 – 578 (23 strony) – Egzystencjalizm Rozdział XXVIII, s. 613 – 644 (31 stron) – Filozofia polska XX wieku Rozdział XXIX, s. 645 - 647 (3 strony) – Filozofia końca XX wieku. U progu nowego tysiąclecia Razem: 77 stron. Licząc czas 3 strony na godzinę, lektora zajmie to, ok. 25 godzin. Treści przedstawione w tych rozdziałach są krótko omówione na wykładzie. Pierwsze dwa rozdziały zostały wybrane ze względu na współczesne teorie komunikacji. Podręcznik do teorii komunikacji jest dostępny jako e-podręcznik w pdf na stronie Akademii Górniczo-Hutniczej. 2) J.M. Bocheński, Zarys historii filozofii, PHILED, Kraków 1993. Podręcznik liczy 217 stron. Rozdziały dotyczące starożytności i średniowiecza można przejrzeć, Natomiast więcej czasu poświęcić na uważniejsze czytanie rozdziałów dotyczących nowożytności i współczesności (od rozdziału 18, s 153-216). Będzie to więc ok. 35 godz. własnej lektury. Rozdziały wybrane z podręcznika prof. Wł. Tyburskiego uzupełniają podręcznik J. Bocheńskiego. Literatura uzupełniająca 1) T. Kobierzycki, Czy osoba istnieje?, Ethos 29 (2016) nr 4(116), s. 75-95 (21 stron).- nawiązanie do teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, rozwój osobisty. Tekst jest trudniejszy i jego lektura może zając ok. 10 godzin. 2) T. K. Krzysztoforus, Kim staje się jednostka ludzka w XXI wieku, Ethos 29 (2016) nr 4(116), s. 152-175 (24 strony).- człowiek na rynku konsumpcji. Przewidywany czas lektury: 5 godzin. 3) M. Ferdynus, Projektowanie osób, Ethos 29 (2016) nr 4(116), s. 188-200 (13 stron).- problem transhumanizmu. Przewidywany czas lektury: 3 godziny. 4) B. Chyrowicz, O bezmyślności, Ethos 34(2021), nr 1(133), s. 201-218 (18 stron) – charakterystyka roztropności i głupoty, konteksty polskie.. Przewidywany czas lektury: 4 godziny. Podane czasy są orientacyjne i mają na celu podjęcie decyzji przez studenta/tkę, co chce czytać. 3. Opis metod weryfikacji efektów kształcenia egzamin – ustny: jedno pytanie z literatury, dwa pytania z treści wykładowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.