Historia piśmiennictwa polskiego z perspektywy wydawcy: Edycje w romantyzmie i pozytywizmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-Ed12HPPRP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia piśmiennictwa polskiego z perspektywy wydawcy: Edycje w romantyzmie i pozytywizmie |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
1 rok, 2 sem., edytorstwo [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student W01 zna podstawową terminologię związaną z historią literatury i historią książki, sztuką edycji w kulturze romantycznej i pozytywistycznej oraz dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii literatury XIX-wiecznej, przemian literackich i kulturowych warunkujących kontekst funkcjonowania książki (K_W02 K_W03) W. W02 omawia podstawowe problemy w kwestii najważniejszych znaczących edycji romantycznych i pozytywistycznych i przedstawia podstawowe problemy związku edycji dziewiętnastowiecznych z dyscyplinami zbliżonymi do edycji – z wiedzą o książce, badaniami bibliograficznymi, jak również z nowymi formami literatury (mediologią) i historią literatury polskiej XIX wieku; ponadto przedstawia podstawowe problemy edytorstwa w kontekście odbioru literatury romantycznej i pozytywistycznej (K_W04 K_W05) K. U01 student wyszukuje, analizuje i interpretuje oraz selekcjonuje informacje z zakresu istotnych edycji XIX-wiecznych pochodzące z różnych źródeł z zakresu historii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów cyfrowych bibliotek (K_U01, K_U08) K. U02 wykorzystuje podstawową wiedzę i modele badawcze w zakresie historii literatury oraz potrafi omówić najważniejsze literackie i społeczno-kulturowe konteksty, warunkujące obieg i dzieje książki w XIX wieku (K_U06 K_U08) U04 potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne dotyczące zagadnień związanych z historią literatury i wydawaniem tekstów dziewiętnastowiecznych (K_U12) U05 posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji, formułowania własnych wniosków w nawiązaniu do wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu (K_U13) K01 dostrzega rolę integracji wiedzy z zakresu działań wydawniczych, zjawisk kulturowych i literackich jako czynnika wspierającego przekazywanie piśmiennictwa XIX-wiecznego jako elementu dziedzictwa kulturowego (K _K06) K02 korzysta z różnych mediów: tradycyjnych i elektronicznych, potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student W01 zna podstawową terminologię związaną z historią literatury i historią książki, sztuką edycji w kulturze romantycznej i pozytywistycznej oraz dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii literatury XIX-wiecznej, przemian literackich i kulturowych warunkujących kontekst funkcjonowania książki (K_W02 K_W03) W. W02 omawia podstawowe problemy w kwestii najważniejszych znaczących edycji romantycznych i pozytywistycznych i przedstawia podstawowe problemy związku edycji dziewiętnastowiecznych z dyscyplinami zbliżonymi do edycji – z wiedzą o książce, badaniami bibliograficznymi, jak również z nowymi formami literatury (mediologią) i historią literatury polskiej XIX wieku; ponadto przedstawia podstawowe problemy edytorstwa w kontekście odbioru literatury romantycznej i pozytywistycznej (K_W04 K_W05) K. U01 student wyszukuje, analizuje i interpretuje oraz selekcjonuje informacje z zakresu istotnych edycji XIX-wiecznych pochodzące z różnych źródeł z zakresu historii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów cyfrowych bibliotek (K_U01, K_U08) K. U02 wykorzystuje podstawową wiedzę i modele badawcze w zakresie historii literatury oraz potrafi omówić najważniejsze literackie i społeczno-kulturowe konteksty, warunkujące obieg i dzieje książki w XIX wieku (K_U06 K_U08) U04 potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne dotyczące zagadnień związanych z historią literatury i wydawaniem tekstów dziewiętnastowiecznych (K_U12) U05 posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji, formułowania własnych wniosków w nawiązaniu do wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu (K_U13) K01 dostrzega rolę integracji wiedzy z zakresu działań wydawniczych, zjawisk kulturowych i literackich jako czynnika wspierającego przekazywanie piśmiennictwa XIX-wiecznego jako elementu dziedzictwa kulturowego (K _K06) K02 korzysta z różnych mediów: tradycyjnych i elektronicznych, potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student W01 zna podstawową terminologię związaną z historią literatury i historią książki, sztuką edycji w kulturze romantycznej i pozytywistycznej oraz dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii literatury XIX-wiecznej, przemian literackich i kulturowych warunkujących kontekst funkcjonowania książki (K_W02 K_W03: K_W02 zna i rozumie podstawową terminologię związaną z wiedzą o książce, jej obiegu, sztuce edycji, historią i teorią literatury, naukami o kulturze i języku K_W03 ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań właściwych dla nauk humanistycznych, w szczególności dla historii edytorstwa, historii i teorii literatury oraz języka) W02 omawia podstawowe problemy w kwestii najważniejszych znaczących edycji romantycznych i pozytywistycznych i przedstawia podstawowe problemy związku edycji dziewiętnastowiecznych z dyscyplinami zbliżonymi do edycji – z wiedzą o książce, badaniami bibliograficznymi, jak również z nowymi formami literatury (mediologią) i historią literatury polskiej XIX wieku; ponadto przedstawia podstawowe problemy edytorstwa w kontekście odbioru literatury romantycznej i pozytywistycznej (K_W04 K_W05: K_W04 zna podstawowe ,metodycanaliz i problemy w zakresie sztuki edytorskiej, jej ewolucji, literackich i kulturowych uwarunkowań K_W05 przedstawia podstawowe problemy edytorstwa i jego związków z dyscyplinami z zakresu historii literatury, nauk pomocniczych, wiedzy o języku, kulturze, społeczeństwie i marketingu (odbiorca publikacji i jego preferencje) U01 student wyszukuje, analizuje i interpretuje oraz selekcjonuje informacje z zakresu istotnych edycji XIX-wiecznych pochodzące z różnych źródeł z zakresu historii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów cyfrowych bibliotek (K_U01, K_U08: wyszukuje, analizuje i interpretuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje pochodzące z różnych źródeł z zakresu filozofii, historii, nauk o kulturze, edytorstwa, historii literatury i języka, współczesnych norm językowych, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, programów edytorskich oraz ochrony prawa autorskiego bezpieczeństwa i higieny pracy, respektuje wzorce etyczne i społeczne K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi przeprowadzić ich analizę za pomocą charakterystycznychc metod badawczych dla danej dyscypliny U02 wykorzystuje podstawową wiedzę i modele badawcze w zakresie historii literatury oraz potrafi omówić najważniejsze literackie i społeczno-kulturowe konteksty, warunkujące obieg i dzieje książki w XIX wieku (K_U07 K_U08: K_U07 potrafi analizować i interpretować najważniejsze czjawiska historyczne, literackie i spłeczno-kulturowe warunkujące obieg i dzieje książki rozumianej jako tekst K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi je redagować zgodniecz normami współczesnej polszczyzny i stylistyki, zgodnie z własnymi potrzebami indywidualnymi i zawodowymi U03 potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne dotyczące zagadnień związanych z historią literatury i wydawaniem tekstów dziewiętnastowiecznych (K_U11: potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień związanymi z naukami filologicznymi, wiedzą o kulturze i przedmiotami specjalnościowymi w nawiązaniu do literatury źródłowej U04 posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji, formułowania własnych wniosków w nawiązaniu do wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu (K_U12: posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji w nawiązaniu do wykorzystanej literatury przedmiotu oraz formułuje własne wnioski K01 dostrzega rolę integracji wiedzy z zakresu działań wydawniczych, zjawisk kulturowych i literackich jako czynnika wspierającego przekazywanie piśmiennictwa XIX-wiecznego jako elementu dziedzictwa kulturowego (K _K05: rozumie i dostrzega znaczenie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej, w sferze działalności charakterystycznej dla kierunku studiówi) K02 korzysta z różnych mediów: tradycyjnych i elektronicznych, potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne (K_K07: bierze udział w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów tradycyjnych i elektronicznych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student W01 zna podstawową terminologię związaną z historią literatury i historią książki, sztuką edycji w kulturze romantycznej i pozytywistycznej oraz dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii literatury XIX-wiecznej, przemian literackich i kulturowych warunkujących kontekst funkcjonowania książki (K_W02 K_W03: K_W02 zna i rozumie podstawową terminologię związaną z wiedzą o książce, jej obiegu, sztuce edycji, historią i teorią literatury, naukami o kulturze i języku K_W03 ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań właściwych dla nauk humanistycznych, w szczególności dla historii edytorstwa, historii i teorii literatury oraz języka) W02 omawia podstawowe problemy w kwestii najważniejszych znaczących edycji romantycznych i pozytywistycznych i przedstawia podstawowe problemy związku edycji dziewiętnastowiecznych z dyscyplinami zbliżonymi do edycji – z wiedzą o książce, badaniami bibliograficznymi, jak również z nowymi formami literatury (mediologią) i historią literatury polskiej XIX wieku; ponadto przedstawia podstawowe problemy edytorstwa w kontekście odbioru literatury romantycznej i pozytywistycznej (K_W04 K_W05: K_W04 zna podstawowe ,metodycanaliz i problemy w zakresie sztuki edytorskiej, jej ewolucji, literackich i kulturowych uwarunkowań K_W05 przedstawia podstawowe problemy edytorstwa i jego związków z dyscyplinami z zakresu historii literatury, nauk pomocniczych, wiedzy o języku, kulturze, społeczeństwie i marketingu (odbiorca publikacji i jego preferencje) U01 student wyszukuje, analizuje i interpretuje oraz selekcjonuje informacje z zakresu istotnych edycji XIX-wiecznych pochodzące z różnych źródeł z zakresu historii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów cyfrowych bibliotek (K_U01, K_U08: wyszukuje, analizuje i interpretuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje pochodzące z różnych źródeł z zakresu filozofii, historii, nauk o kulturze, edytorstwa, historii literatury i języka, współczesnych norm językowych, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, programów edytorskich oraz ochrony prawa autorskiego bezpieczeństwa i higieny pracy, respektuje wzorce etyczne i społeczne K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi przeprowadzić ich analizę za pomocą charakterystycznychc metod badawczych dla danej dyscypliny U02 wykorzystuje podstawową wiedzę i modele badawcze w zakresie historii literatury oraz potrafi omówić najważniejsze literackie i społeczno-kulturowe konteksty, warunkujące obieg i dzieje książki w XIX wieku (K_U07 K_U08: K_U07 potrafi analizować i interpretować najważniejsze czjawiska historyczne, literackie i spłeczno-kulturowe warunkujące obieg i dzieje książki rozumianej jako tekst K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi je redagować zgodniecz normami współczesnej polszczyzny i stylistyki, zgodnie z własnymi potrzebami indywidualnymi i zawodowymi U03 potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne dotyczące zagadnień związanych z historią literatury i wydawaniem tekstów dziewiętnastowiecznych (K_U11: potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień związanymi z naukami filologicznymi, wiedzą o kulturze i przedmiotami specjalnościowymi w nawiązaniu do literatury źródłowej U04 posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji, formułowania własnych wniosków w nawiązaniu do wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu (K_U12: posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji w nawiązaniu do wykorzystanej literatury przedmiotu oraz formułuje własne wnioski K01 dostrzega rolę integracji wiedzy z zakresu działań wydawniczych, zjawisk kulturowych i literackich jako czynnika wspierającego przekazywanie piśmiennictwa XIX-wiecznego jako elementu dziedzictwa kulturowego (K _K05: rozumie i dostrzega znaczenie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej, w sferze działalności charakterystycznej dla kierunku studiówi) K02 korzysta z różnych mediów: tradycyjnych i elektronicznych, potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne (K_K07: bierze udział w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów tradycyjnych i elektronicznych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | brak |
|
Bilans pracy studenta: | 5 pkt ECTS= 3 (wykłady)+2 (ćwiczenia)= 50h nakładu pracy studenta= 25h udział w zajęciach= 1ECTS + 25h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, lektury/samodzielne studiowanie literatury/analiza źródła, przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Student W01 zna podstawową terminologię związaną z historią literatury i historią książki, sztuką edycji w kulturze romantycznej i pozytywistycznej oraz dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii literatury XIX-wiecznej, przemian literackich i kulturowych warunkujących kontekst funkcjonowania książki (K_W02 K_W03: K_W02 zna i rozumie podstawową terminologię związaną z wiedzą o książce, jej obiegu, sztuce edycji, historią i teorią literatury, naukami o kulturze i języku K_W03 ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań właściwych dla nauk humanistycznych, w szczególności dla historii edytorstwa, historii i teorii literatury oraz języka) W02 omawia podstawowe problemy w kwestii najważniejszych znaczących edycji romantycznych i pozytywistycznych i przedstawia podstawowe problemy związku edycji dziewiętnastowiecznych z dyscyplinami zbliżonymi do edycji – z wiedzą o książce, badaniami bibliograficznymi, jak również z nowymi formami literatury (mediologią) i historią literatury polskiej XIX wieku; ponadto przedstawia podstawowe problemy edytorstwa w kontekście odbioru literatury romantycznej i pozytywistycznej (K_W04 K_W05: K_W04 zna podstawowe ,metody analiz i problemy w zakresie sztuki edytorskiej, jej ewolucji, literackich i kulturowych uwarunkowań K_W05 przedstawia podstawowe problemy edytorstwa i jego związków z dyscyplinami z zakresu historii literatury, nauk pomocniczych, wiedzy o języku, kulturze, społeczeństwie i marketingu (odbiorca publikacji i jego preferencje) U01 student wyszukuje, analizuje i interpretuje oraz selekcjonuje informacje z zakresu istotnych edycji XIX-wiecznych pochodzące z różnych źródeł z zakresu historii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów cyfrowych bibliotek (K_U01, K_U08: wyszukuje, analizuje i interpretuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje pochodzące z różnych źródeł z zakresu filozofii, historii, nauk o kulturze, edytorstwa, historii literatury i języka, współczesnych norm językowych, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, programów edytorskich oraz ochrony prawa autorskiego bezpieczeństwa i higieny pracy, respektuje wzorce etyczne i społeczne K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi przeprowadzić ich analizę za pomocą charakterystycznych metod badawczych dla danej dyscypliny U02 wykorzystuje podstawową wiedzę i modele badawcze w zakresie historii literatury oraz potrafi omówić najważniejsze literackie i społeczno-kulturowe konteksty, warunkujące obieg i dzieje książki w XIX wieku (K_U07 K_U08: K_U07 potrafi analizować i interpretować najważniejsze zjawiska historyczne, literackie i społeczno-kulturowe warunkujące obieg i dzieje książki rozumianej jako tekst K_U08 rozpoznaje różnorodne teksty kultury, w tym teksty literackie, potrafi je redagować zgodnie z normami współczesnej polszczyzny i stylistyki, zgodnie z własnymi potrzebami indywidualnymi i zawodowymi U03 potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne dotyczące zagadnień związanych z historią literatury i wydawaniem tekstów dziewiętnastowiecznych (K_U11: potrafi tworzyć typowe wypowiedzi i prace pisemne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień związanymi z naukami filologicznymi, wiedzą o kulturze i przedmiotami specjalnościowymi w nawiązaniu do literatury źródłowej U04 posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji, formułowania własnych wniosków w nawiązaniu do wykorzystanej literatury podmiotu i przedmiotu (K_U12: posiada umiejętność stosowania logicznej i merytorycznej argumentacji w nawiązaniu do wykorzystanej literatury przedmiotu oraz formułuje własne wnioski K01 dostrzega rolę integracji wiedzy z zakresu działań wydawniczych, zjawisk kulturowych i literackich jako czynnika wspierającego przekazywanie piśmiennictwa XIX-wiecznego jako elementu dziedzictwa kulturowego (K _K05: rozumie i dostrzega znaczenie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej, w sferze działalności charakterystycznej dla kierunku studiów) K02 korzysta z różnych mediów: tradycyjnych i elektronicznych, potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne (K_K07: bierze udział w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów tradycyjnych i elektronicznych, respektując jednocześnie normy etyczne i prawne |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | brak |
|
Bilans pracy studenta: | 5 pkt ECTS= 3 (wykłady)+2 (ćwiczenia)= 50h nakładu pracy studenta= 25h udział w zajęciach= 1ECTS + 25h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, lektury/samodzielne studiowanie literatury/analiza źródła, przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.