Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka literatury i języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-FP-N24DLJP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka literatury i języka polskiego
Jednostka: Kolegium I
Grupy: 2 rok, 4 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP]
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć do wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Woo

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:


W i e d z a

W_01

K_W07 P6S_WG posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

K_W12 P6S_WG zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej

K_W14 P6S_WG ma wiedzę na temat najistotniejszych zagadnień periodyzacji literatury polskiej w zakresie poszczególnych epok (tj. staropolskiej, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu itd.), charakteryzuje reprezentatywne dla nich utwory literackie oraz ich kulturowe koincydencje

K_W15 P6S_WG

charakteryzuje związki współczesnej literatury i kultury polskiej z uniwersaliami literackimi i kulturowymi

N_W02 "posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu

W_02

N_W08 posiada podstawową wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do podstawowego etapu edukacyjnego (tj. klas IV-VIII szkoły podstawowej) i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju; posiada wiedzę o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych

K_W16 P6S_WG potrafi zaplanować wlasny rozwój naukowy i zawodowy; efektywnie doskonalić własny warsztat zawodowy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania oraz przetwarzania informacji i materiałów

W_03

N_W12 "posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej;

K_W17 P6S_WK zna zasady funkcjonowania instytucji związanych z działalnością charakterystyczną dla danego modułu oraz ich znaczenie we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, edukacji/wychowaniu

N_W17 "posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

U m i e j ę t n o ś c i

U_01

K_U01 P6S_UW potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

N_U03 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych

U_02

K_U07 P6S_UW posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

N_U05 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z kształceniem na poszczególnych etapach edukacyjnych

N_U06 "potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

U_03

K_U10 P6S_UK potrafi tworzyć i odbierać zróżnicowane teksty mówione i pisane w różnych gatunkach, konwencjach i stylach dostosowane do sytuacji komunikacyjnej

K_U11 P6S_UK potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy

U_012 potrafi organizować pracę z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i

K o m p e t e n c j e s p o ł e c z n e

KK_01

K_K03 P6S_KO dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych.

KK_02

K_K09 P6S_KR jest gotów do odpowiedzialnego, niezależnego rozwiązywania problemów związanych z własną aktywnością zawodową, wykazuje się refleksją na tematy etyczne, dostrzega potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej.

KK03

N_K02

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi















Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii.

Dydaktyka literatury i języka polskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:


W i e d z a

W_01

K_W07 P6S_WG posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

K_W12 P6S_WG zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej

K_W14 P6S_WG ma wiedzę na temat najistotniejszych zagadnień periodyzacji literatury polskiej w zakresie poszczególnych epok (tj. staropolskiej, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu itd.), charakteryzuje reprezentatywne dla nich utwory literackie oraz ich kulturowe koincydencje

K_W15 P6S_WG

charakteryzuje związki współczesnej literatury i kultury polskiej z uniwersaliami literackimi i kulturowymi

N_W02 "posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu

W_02

N_W08 posiada podstawową wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do podstawowego etapu edukacyjnego (tj. klas IV-VIII szkoły podstawowej) i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju; posiada wiedzę o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych

K_W16 P6S_WG potrafi zaplanować wlasny rozwój naukowy i zawodowy; efektywnie doskonalić własny warsztat zawodowy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania oraz przetwarzania informacji i materiałów

W_03

N_W12 "posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej;

K_W17 P6S_WK zna zasady funkcjonowania instytucji związanych z działalnością charakterystyczną dla danego modułu oraz ich znaczenie we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, edukacji/wychowaniu

N_W17 "posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

U m i e j ę t n o ś c i

U_01

K_U01 P6S_UW potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

N_U03 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych

U_02

K_U07 P6S_UW posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

N_U05 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z kształceniem na poszczególnych etapach edukacyjnych

N_U06 "potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

U_03

K_U10 P6S_UK potrafi tworzyć i odbierać zróżnicowane teksty mówione i pisane w różnych gatunkach, konwencjach i stylach dostosowane do sytuacji komunikacyjnej

K_U11 P6S_UK potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy

U_012 potrafi organizować pracę z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i

K o m p e t e n c j e s p o ł e c z n e

KK_01

K_K03 P6S_KO dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych.

KK_02

K_K09 P6S_KR jest gotów do odpowiedzialnego, niezależnego rozwiązywania problemów związanych z własną aktywnością zawodową, wykazuje się refleksją na tematy etyczne, dostrzega potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej.

KK03

N_K02

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi















Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii.

Dydaktyka literatury i języka polskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Jastrzębska-Golonka
Prowadzący grup: Danuta Jastrzębska-Golonka, Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)