Nauka o współczesnej polszczyźnie - fonetyka i fonologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP11NWPFF-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o współczesnej polszczyźnie - fonetyka i fonologia |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
1 rok, 1 sem., filologia polska [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wykład W01 - student rozróżnia fonetykę i fonologię, wymienia metody badawcze fonetyki (K_W01), W02 - student nazywa narządy mowy i opisuje ich funkcje, posługuje się alfabetem fonetycznym, rozpoznaje cechy głosek (K_W03) W03 - omawia pojęcia fonetyczne i fonologiczne (K_W12) U01 - student rozpoznaje zjawiska fonetyczne w ciągu fonicznym, znajduje przykłady poznanych zjawisk w tekstach (K_U01) U02 - student używa alfabetu fonetycznego w zapisie tekstu mówionego, wyjaśnia różnice między zapisem ortograficznym wyrazów a ich wymową (K_U02) U03 - student wyjaśnia rolę systemu fonologicznego w porozumiewaniu się (K_U03) K01 - student dostrzegając różnice fonetyczne między użytkownikami języka z różnych regionów Polski, docenia zróżnicowanie wewnętrzne polszczyzny jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju (K_K07) Laboratorium W01 - student rozróżnia fonetykę i fonologię, zna terminy fonetyczne i fonologiczne (K_W01); W02 - student nazywa narządy mowy i opisuje ich funkcje, zna alfabet fonetyczny, rozpoznaje cechy głosek (K_W03) W03 omawia pojęcia fonetyczne i fonologiczne (K_W12) U01 - student rozpoznaje zjawiska fonetyczne i fonologiczne w ciągu fonicznym, wyjaśnia zjawisko koartykulacji (K_U01) U02 - student wyjaśnia rolę systemu fonologicznego w porozumiewaniu się (K_U02) U03 - - student używa alfabetu fonetycznego w zapisie tekstu mówionego, wyjaśnia różnice między zapisem ortograficznym wyrazów a ich wymową (K_U03) K01 – student, dostrzegając różnice fonetyczne między użytkownikami języka z różnych regionów Polski, docenia zróżnicowanie wewnętrzne polszczyzny jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju (K_K07) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza W01 wiedza zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej (K_W01 P6S_WG), W02 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej (K_W12 P6S_WG) umiejętności U01 - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka (K_U01 P6S_UW) U02 - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej (K_U02 P6S_UW) U03 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze (K_U03 P6S_UW) kompetencje społeczne K01 - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07 P6S_KR) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego kompetencje - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wiedza fonetyczna wyniesiona z edukacji szkolnej. |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu badań języka - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego kompetencje - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wiedza z fonetyki wyniesiona z dotychczasowej edukacji szkolnej |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu, przygotowanie do kolokwiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.