Nauka o współczesnej polszczyźnie - słowotwórstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP23NSŁ-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o współczesnej polszczyźnie - słowotwórstwo |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wykład W01 - student definiuje terminy i pojęcia słowotwórcze (K_W02) rozpoznaje leksemy podzielne słowotwórczo, wymienia elementy budowy W02 - formacji słowotwórczych, identyfikuje typy formantów, charakteryzuje funkcje formantów (K_W03), W03 - student opisuje słowotwórstwo jako dział gramatyki i podsystem języka, wyjaśnia jego rolę w komunikacji językowej (K_W11) U01 - student analizuje i porównuje budowę różnych formacji słowotwórczych, interpretuje formacje nietypowe, wyjaśnia zjawiska zachodzące w procesie derywacji (K_U01) U02 - student znajduje przykłady poznanych zjawisk w tekstach, wyjaśnia rolę systemu słowotwórczego w porozumiewaniu się (K_U01) K01 - student dostrzega w formacjach słowotwórczych dziedzictwo kulturowego kraju (K_K05) K02 - docenia rolę słowotwórstwa w komunikacji językowej i w budowaniu tożsamości narodowej (K_K06) Konwersatorium W01 - student zna i rozumie terminy słowotwórcze (K_W02); W02 – student rozpoznaje leksemy podzielne słowotwórczo, nazywa elementy budowy formacji słowotwórczych, identyfikuje typy formantów, charakteryzuje funkcje formantów (K_W03); W03 - student opisuje słowotwórstwo jako dział gramatyki i podsystem języka, wyjaśnia jego rolę w komunikacji językowej (K_W12) U01 - student analizuje i porównuje budowę różnych formacji słowotwórczych, interpretuje formacje nietypowe, wyjaśnia zjawiska zachodzące w procesie derywacji (K_U01) U02 – student znajduje przykłady poznanych zjawisk w tekstach, wyjaśnia rolę systemu słowotwórczego w porozumiewaniu się (K_U2) K01 - student dostrzega w formacjach słowotwórczych zapisane dziedzictwo kulturowe kraju (K_K07) K02 – student docenia rolę słowotwórstwa w komunikacji językowej i w budowaniu tożsamości narodowej (K_K08) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja: student rozpoznaje leksemy odmienne, analizuje budowę różnych form fleksyjnych, nazywa elementy tej budowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza W1-zna podstawową terminologię z zakresu badań języka (K_W02 P6S_WG) W2-zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego (K_W12 P6S_WG) umiejętności U1-potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka (K_U01 P6S_UW) U2-rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej (K_U02 P6S_UW) kompetencje K1-zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (K_K08 P6S_KR) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja: student rozpoznaje leksemy odmienne, analizuje budowę różnych form fleksyjnych, nazywa elementy tej budowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza W1-zna podstawową terminologię z zakresu badań języka (K_W02 P6S_WG) W2-zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego (K_W12 P6S_WG) umiejętności U1-potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka (K_U01 P6S_UW) U2-rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej (K_U02 P6S_UW) kompetencje K1-zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (K_K08 P6S_KR) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja: student rozpoznaje leksemy odmienne, analizuje budowę różnych form fleksyjnych, nazywa elementy tej budowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) - student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (zwłaszcza w stosunku do osób niepełnosprawnych/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi itp.), zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja. 2. Wymagania wstępne: rozpoznawanie leksemów odmiennych i umiejętność analizy budowy ich różnych form fleksyjnych (wskazywanie końcówek). |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) - student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (zwłaszcza w stosunku do osób niepełnosprawnych/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi itp.), zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja. 2. Wymagania wstępne: rozpoznawanie leksemów odmiennych i umiejętność analizy budowy ich różnych form fleksyjnych (wskazywanie końcówek). |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych naukom humanistycznym, w szczególności dla językoznawstwa - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) - student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności (zwłaszcza w stosunku do osób niepełnosprawnych/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi itp.), zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie – fleksja. 2. Wymagania wstępne: rozpoznawanie leksemów odmiennych i umiejętność analizy budowy ich różnych form fleksyjnych (wskazywanie końcówek). |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.