Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami dialektologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP35GH-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami dialektologii |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
3 rok, 5 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W02 student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa diachronicznego (K_02); W03 student rozpoznaje i opisuje metody badawcze stosowane w językoznawstwie diachronicznym (K_W03) W02 student nazywa i objaśnia procesy przekształcające na gruncie polskim prasłowiański system wokaliczny i konsonantyczny oraz uwzględnia przy tym tło słowiańskie (K-W13). U01 student stosuje odpowiednie metody i właściwą terminologię dla identyfikacji historycznych uwarunkowań dzisiejszych form gramatycznych w języku polskim (K_U01). U02 student porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych polszczyzny (K_U02) K01 student jest świadomy rozwoju języka wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego, docenia wartość wiadomości o rozwoju polszczyzny dla interpretacji stanu współczesnego języka polskiego jako dziedzictwa kulturowego (K_K05). KONWERSATORIUM W02 - student definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu językoznawstwa historycznego (K_W02). W03 - student rozpoznaje i opisuje metody badawcze stosowane w językoznawstwie diachronicznym (K_W03) W03 - student nazywa i objaśnia procesy zachodzące w polszczyźnie historycznej; wyjaśnia jakim zmianom uległ prasłowiański system wokaliczny i konsonantyczny na gruncie języka polskiego (K_W13). U01 - student potrafi wyszukać i analizować staropolskie postaci wyrazowe. Interpretuje zachodzące procesy, ocenia je (K_U01). U02- student posługuje się odpowiednią terminologią i metodologią przy opracowaniu form dawnych (K_U02). U03 - student samodzielnie zdobywa wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych (K_U03). K01 - student dostrzega znaczenie dziedzictwa językowego dla zachowania tożsamości, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego (K_K05). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wstęp do językoznawstwa diachronicznego; podstawowe wiadomości z zakresu nauki o języku (głównie ze współczesnej fonetyki i morfologii). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego. K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego. K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi. K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je. K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie. K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego. K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego. K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi. K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je. K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie. K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego. K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego. K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi. K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je. K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie. K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego. |
|
Bilans pracy studenta: | 3 punkty ECTS - 75 godzin (wykład + konwersatorium) Przygotowanie do zajęć, praca z książką, przygotowanie do kolokwium i egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego. K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego. K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi. K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je. K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie. K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego. |
|
Bilans pracy studenta: | 3 punkty ECTS - 75 godzin (wykład + konwersatorium) Przygotowanie do zajęć, praca z książką, przygotowanie do kolokwium i egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.