Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami dialektologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-FP35GH-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami dialektologii
Jednostka: Kolegium I
Grupy: 3 rok, 5 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP]
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W02 student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa diachronicznego (K_02);

W03 student rozpoznaje i opisuje metody badawcze stosowane w językoznawstwie diachronicznym (K_W03)

W02 student nazywa i objaśnia procesy przekształcające na gruncie polskim prasłowiański system wokaliczny i konsonantyczny oraz uwzględnia przy tym tło słowiańskie (K-W13).

U01 student stosuje odpowiednie metody i właściwą terminologię dla identyfikacji historycznych uwarunkowań dzisiejszych form gramatycznych w języku polskim (K_U01).

U02 student porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych polszczyzny (K_U02)

K01 student jest świadomy rozwoju języka wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego, docenia wartość wiadomości o rozwoju polszczyzny dla interpretacji stanu współczesnego języka polskiego jako dziedzictwa kulturowego (K_K05).


KONWERSATORIUM

W02 - student definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu językoznawstwa historycznego (K_W02).

W03 - student rozpoznaje i opisuje metody badawcze stosowane w językoznawstwie diachronicznym (K_W03)

W03 - student nazywa i objaśnia procesy zachodzące w polszczyźnie historycznej; wyjaśnia jakim zmianom uległ prasłowiański system wokaliczny i konsonantyczny na gruncie języka polskiego (K_W13).

U01 - student potrafi wyszukać i analizować staropolskie postaci wyrazowe. Interpretuje zachodzące procesy, ocenia je (K_U01).

U02- student posługuje się odpowiednią terminologią i metodologią przy opracowaniu form dawnych (K_U02).

U03 - student samodzielnie zdobywa wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych (K_U03).

K01 - student dostrzega znaczenie dziedzictwa językowego dla zachowania tożsamości, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego (K_K05).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wstęp do językoznawstwa diachronicznego; podstawowe wiadomości z zakresu nauki o języku (głównie ze współczesnej fonetyki i morfologii).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego.


K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego.


K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi.


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je.


K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie.


K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.


K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.


K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego.





Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego.


K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego.


K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi.


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je.


K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie.


K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.


K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.


K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego.





Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego.


K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego.


K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi.


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je.


K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie.


K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.


K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.


K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego.





Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego.

Bilans pracy studenta:

3 punkty ECTS - 75 godzin (wykład + konwersatorium)

Przygotowanie do zajęć, praca z książką, przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Wronkowska-Dimitrowa
Prowadzący grup: Mirosława Wronkowska-Dimitrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego.


K_W03 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii właściwych dla językoznawstwa diachronicznego.


K_W13 P6S_WG student posiada wiedzę z zakresu rozwoju języka polskiego, dostrzega jego relacje z językami indoeuropejskimi, zwłaszcza słowiańskimi.


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, interpretować i selekcjonować staropolskie postaci wyrazowe oraz zachodzące w nich procesy językowe, ocenia je.


K_U02 P6S_UW student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w tym zakresie.


K_U03 P6S_UW student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, porządkuje fakty językowe w perspektywie procesów rozwojowych, rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.


K_K05 P6S_KO student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.


K_K07 P6S_KR student dostrzega znaczenie polszczyzny historycznej i potrzebę jej zachowania jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju, jest świadomy rozwoju języka, wynikającego z wewnętrznych zasad organizacji systemu gramatycznego.





Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wprowadzenie do językoznawstwa historycznego.

Bilans pracy studenta:

3 punkty ECTS - 75 godzin (wykład + konwersatorium)

Przygotowanie do zajęć, praca z książką, przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)