Historia języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP36HJP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka polskiego |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
3 rok, 6 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wykład W_01- student opisuje podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny (K_W02, K_W10). W_02- student wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu badań nad historią języka polskiego (K_W02, K_W13). W_03 - student wymienia okresy badawcze nad dziejami polszczyzny, charakteryzuje je, zna różne periodyzacje dziejów języka polskiego, wymienia źródła prymarne i sekundarne do badań nad dziejami polszczyzny (K_W03). U_01 - student analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich (K_U01). U_02- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego (K_U02). U_03 - student rozpoznaje typy grafii utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje i omawia je, na ich podstawie charakteryzuje sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok (K_U03). K_01 - student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, że język stanowi element dziedzictwa narodowego (K_K05). K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08). Konwersatorium W_01- student opisuje podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny (K_W01). W_02- student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań nad językiem w aspekcie diachronicznym (K_K02, K_W13). W_03 rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe (K_W03). U_01 - student analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy (K_U01). U_02- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz ą terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego (K_U02). U_03 - student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok (K-U07). K_01 - student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega (K_K01) K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | gramatyka historyczna języka polskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego. K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi. K-K01 P6S-KK K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08). Konwersatorium K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe. K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok. K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego. K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi. K-K01 P6S-KK K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08). Konwersatorium K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe. K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok. K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego. K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi. K-K01 P6S-KK K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08). Konwersatorium K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe. K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok. K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego |
|
Bilans pracy studenta: | 3 punkty ECTS (75 h) - praca z książką; - przygotowanie prezentacji; - przygotowanie do kolokwium i egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego. K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi. K-K01 P6S-KK K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08). Konwersatorium K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe. K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok. K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego |
|
Bilans pracy studenta: | 3 punkty ECTS (75 h) - praca z książką; - przygotowanie prezentacji; - przygotowanie do kolokwium i egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.