Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-FP36HJP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia języka polskiego
Jednostka: Kolegium I
Grupy: 3 rok, 6 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP]
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Wykład

W_01- student opisuje podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny (K_W02, K_W10).

W_02- student wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu badań nad historią języka polskiego (K_W02, K_W13).

W_03 - student wymienia okresy badawcze nad dziejami polszczyzny, charakteryzuje je, zna różne periodyzacje dziejów języka polskiego, wymienia źródła prymarne i sekundarne do badań nad dziejami polszczyzny (K_W03).


U_01 - student analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich (K_U01).

U_02- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego (K_U02).

U_03 - student rozpoznaje typy grafii utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje i omawia je, na ich podstawie charakteryzuje sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok (K_U03).

K_01 - student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, że język stanowi element dziedzictwa narodowego (K_K05).


K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08).


Konwersatorium

W_01- student opisuje podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny (K_W01).

W_02- student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań nad językiem w aspekcie diachronicznym (K_K02, K_W13).

W_03 rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe (K_W03).

U_01 - student analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy (K_U01).

U_02- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz ą terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego (K_U02).

U_03 - student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok (K-U07).

K_01 - student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega (K_K01)

K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną (K_K08).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

gramatyka historyczna języka polskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego.


K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich


K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi.


K-K01 P6S-KK

K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08).



Konwersatorium

K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną


K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe.



K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy


K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok.


K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego.


K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich


K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi.


K-K01 P6S-KK

K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08).



Konwersatorium

K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną


K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe.



K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy


K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok.


K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego.


K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich


K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi.


K-K01 P6S-KK

K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08).



Konwersatorium

K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną


K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe.



K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy


K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok.


K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego

Bilans pracy studenta:

3 punkty ECTS (75 h)

- praca z książką;

- przygotowanie prezentacji;

- przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Wronkowska-Dimitrowa
Prowadzący grup: Mirosława Wronkowska-Dimitrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Paluszak-Bronka
Prowadzący grup: Anna Paluszak-Bronka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 P6S_WG zna i rozumie podstawowe podstawowe elementy wiedzy o dziejach polszczyzny, o przeobrażeniach i rozwoju języka polskiego w kontekście kultury narodowej i dziejów narodu polskiego; wymienia sposoby periodyzacji dziejów polszczyzny polskiego; umiejscawia dzieje polszczyzny w strukturze kultury narodowej oraz określa specyfikę przedmiotową i metodologiczną, charakterystyczna dla historii języka polskiego.


K_W02 P6S_WG zna i wymienia podstawową terminologię z zakresu badań nad historią języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny


K_U01 P6S_UW student potrafi wyszukać charakterystyczne czynniki sprawcze rozwoju polszczyzny w poszczególnych dobach, analizuje poszczególne okresy badań nad polszczyzną, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy, analizuje pisownię zabytków staropolskich


K_U02 P6S_UW student potrafi wykorzystać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz terminologię dla identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW - student potrafi rozpoznać specyfikę tekstów, interpretować ich właściwości językowe, określić styl ich wypowiedzi.


K-K01 P6S-KK

K_05 – student zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną(K_K08).



Konwersatorium

K_W01 P6S_WG student zna, rozumie i opisuje podstawowe fakty z historii języka polskiego umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną


K_W02 P6S_WG student zna podstawową terminologię z zakresu historii języka polskiego


K_W10 P6S_WG student ma podstawową wiedzę z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka polskiego (w jaki sposób czynniki zewnętrzne kształtowały rozwój polszczyzny), rozpoznaje tendencje rozwojowe polszczyzny i opisuje ich charakter oraz wskazuje ich tło historyczno-kulturowe.



K_U01 P6S_UW - student wyszukuje, analizuje charakter tendencji rozwojowych polszczyzny, interpretuje je w kontekście historyczno-kulturowym oraz ocenia, formułując także subiektywne sądy


K_U02 P6S_UW- student stosuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze oraz rozumie terminologię i potrafi się nią posługiwać w celu identyfikacji i wyjaśniania problemów w zakresie historycznych przeobrażeń języka polskiego


K_U09 P6S_UW student rozpoznaje gatunki i typy utworów staropolskiego piśmiennictwa, analizuje je w zależności od potrzeb indywidualnych i omawia na ich podstawie sprawność funkcjonalną polszczyzny dawnych epok.


K_K01 P6S_KK student zauważa, że wiedza o rozwoju polszczyzny pozwala mu uczestniczyć w kulturze, dostrzega, zdaje sobie sprawę z faktu, że język stanowi element dziedzictwa narodowego i buduje tożsamość społeczną, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Gramatyka historyczna języka polskiego; wstęp do językoznawstwa historycznego

Bilans pracy studenta:

3 punkty ECTS (75 h)

- praca z książką;

- przygotowanie prezentacji;

- przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)