Patofonetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-Lg23PAT-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patofonetyka |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., logopedia, wczesna interwencja logopedyczna [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jatkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jatkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jatkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jatkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy. |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 10 godzin pracy własnej studenta = 25 godzin pracy = 1 ECTS (tyle, ile przewidziano dla zajęć w planie studiów). Praca własna studenta obejmuje: - samodzielne studiowanie literatury - przygotowanie do zaliczenia zajęć. Kryteria oceny opisano w innej części sylabusa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jatkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy. |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 10 godzin pracy własnej studenta = 25 godzin pracy = 1 ECTS (tyle, ile przewidziano dla zajęć w planie studiów). Praca własna studenta obejmuje: - samodzielne studiowanie literatury - przygotowanie do zaliczenia zajęć. Kryteria oceny opisano w innej części sylabusa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Zawichrowska | |
Prowadzący grup: | Marta Zawichrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym. K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego. K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury. W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki. K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki. W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki. K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności. U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych. K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej. U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki. K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego. U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.