Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patofonetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-Lg23PAT-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patofonetyka
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 2 rok, 3 sem., logopedia, wczesna interwencja logopedyczna [SP]
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jatkowska
Prowadzący grup: Joanna Jatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.

K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.

K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.

K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.

K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jatkowska
Prowadzący grup: Joanna Jatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.


K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.


K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.


K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.


K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.


K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.


K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jatkowska
Prowadzący grup: Joanna Jatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.


K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.


K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.


K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.


K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.


K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.


K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jatkowska
Prowadzący grup: Joanna Jatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.


K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.


K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.


K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.


K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.


K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.


K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy.

Bilans pracy studenta:

15 godzin wykładów + 10 godzin pracy własnej studenta = 25 godzin pracy = 1 ECTS (tyle, ile przewidziano dla zajęć w planie studiów).

Praca własna studenta obejmuje:

- samodzielne studiowanie literatury

- przygotowanie do zaliczenia zajęć.


Kryteria oceny opisano w innej części sylabusa.


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Jatkowska
Prowadzący grup: Joanna Jatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.


K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.


K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.


K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.


K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.


K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.


K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Fonetyka języka polskiego; Fonetyka historyczna i dialektów polskich; Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy.

Bilans pracy studenta:

15 godzin wykładów + 10 godzin pracy własnej studenta = 25 godzin pracy = 1 ECTS (tyle, ile przewidziano dla zajęć w planie studiów).

Praca własna studenta obejmuje:

- samodzielne studiowanie literatury

- przygotowanie do zaliczenia zajęć.


Kryteria oceny opisano w innej części sylabusa.


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Zawichrowska
Prowadzący grup: Marta Zawichrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W03 – prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.

W01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym.


K_W08 – zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

W02 – student zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.


K_W11 – definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury.

W03 – student definiuje podstawowe terminy z zakresu badań języka (systemowych, semiotycznych, leksykalnych, socjo- i pragmalingwistycznych), literatury i kultury, dotyczących fonetyki języka polskiego oraz patofonetyki.


K_W12 – rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki.

W04 – student rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe elementy wiedzy obejmujące teorie i metodologie z zakresu logopedii, językoznawstwa, pedagogiki, w ich obszarach powiązanych z problematyką patofonetyki.


K_U01 – potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

U01 – student potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń patofonetycznych.


K_U02 – potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej.

U02 – student potrafi scharakteryzować i wykorzystać narzędzia, metody i techniki stosowane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej w obszarze fonetyki i patofonetyki.


K_U16 – stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki, systemu języka (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), leksyki, kultury, socjologii i stylistyki języka polskiego.

U03 – student stosuje podstawową wiedzę, paradygmaty badawcze i pojęcia z zakresu fonetyki i patofonetyki.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)