Profilaktyka ukierunkowana na grupy ryzyka w wybranych krajach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-P-OP24PRK-SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka ukierunkowana na grupy ryzyka w wybranych krajach |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień. Zna najważniejsze fakty z historii rozwoju wspólnotowej polityki społecznej od roku 1957 aż do czasów obecnych. Potrafi wymienić instytucje udzielające pomocy osobom z grup ryzyka, zna aktualne instytucjonalne rozwiązania problemów społecznych w wybranych krajach Europy (K_W10); W02 - Student posiada wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień adresowanej do różnych grup ryzyka w wybranych systemach edukacyjnych, znajduje podobieństwa i różnice w zakresie kształcenia kadr do pracy z grupami ryzyka w sektorze opieki i wychowania (Francja, Belgia, Hiszpania, Rumunia, Polska) (K_W14); - U01 - Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z profilaktyki społecznej by zaprojektować rozwiązanie hipotetycznego problemu dotyczącego dziecka lub nastolatka z grupy ryzyka korzystając z przykładów działań stosowanych w innych krajach (K_U02); - U02 - Student potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii zidentyfikować obecność czynników ryzyka i czynników chroniących. Potrafi dokonać ich klasyfikacji na czynniki związane z jednostką i czynniki środowiskowe oraz przewidywać potencjalną linię rozwoju jednostki wskazując na możliwość zastosowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych) (K_U09); - K01 - Student przyswoił sobie zasady etyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami/opiekunami - przestrzega zasady "podmiotowego traktowania dziecka/wychowanka/podopiecznego i nie naruszania jego mechanizmów obronnych" (K_K05); - K02 - Student wykazuje się postawą odpowiedzialności. W swojej pracy zawodowej promuje dorobek profilaktyki o potwierdzonej naukowo skuteczności, m.in. zna i rekomenduje programy profilaktyczne wpisane na listę rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia (ww.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/rekomendowane-programy-profilaktyczne) (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Opieka nad dzieckiem i rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym jest zapoznanie studenta z problemami społecznymi w krajach UE i próbami ich rozwiązywania oraz zachęcenie do porównań z sytuacją w Polsce a także poznanie wybranych sposobów pomagania dziecku i rodzinie zagrożonej w innych krajach. Wiedza - student: - ma uporządkowaną wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień. Potrafi wymienić instytucje udzielające pomocy osobom z grup ryzyka, zna aktualne instytucjonalne rozwiązania problemów społecznych w wybranych krajach Europy - W01 (K_W10); - posiada wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień adresowanej do różnych grup ryzyka w wybranych systemach edukacyjnych, znajduje podobieństwa i różnice w zakresie kształcenia kadr do pracy z grupami ryzyka w sektorze opieki i wychowania - W02 (K_W14). Umiejętności - student: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z profilaktyki społecznej by zaprojektować rozwiązanie hipotetycznego problemu dotyczącego dziecka lub nastolatka z grupy ryzyka korzystając z przykładów działań stosowanych w innych krajach - U01 (K_U02); - potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii zidentyfikować obecność czynników ryzyka i czynników chroniących. Potrafi dokonać ich klasyfikacji na czynniki związane z jednostką i czynniki środowiskowe oraz przewidywać potencjalną linię rozwoju jednostki wskazując na możliwość zastosowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych)- U02 (K_U09). Kompetencje- student: - przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom/wychowankom/podopiecznym - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka/wychowanka/podopiecznego – unikania technik psychomanipulacji - K01 (K_K05); - wykazuje się postawą odpowiedzialności. W swojej pracy zawodowej promuje dorobek profilaktyki o potwierdzonej naukowo skuteczności, m.in. zna i rekomenduje programy profilaktyczne wpisane na listę rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia (ww.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/rekomendowane-programy-profilaktyczne) - K02 (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Opieka nad dzieckiem i rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym jest zapoznanie studenta z problemami społecznymi w krajach UE i próbami ich rozwiązywania oraz zachęcenie do porównań z sytuacją w Polsce a także poznanie wybranych sposobów pomagania dziecku i rodzinie zagrożonej w innych krajach. Wiedza - student: - ma uporządkowaną wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień. Potrafi wymienić instytucje udzielające pomocy osobom z grup ryzyka, zna aktualne instytucjonalne rozwiązania problemów społecznych w wybranych krajach Europy - W01 (K_W10); - posiada wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień adresowanej do różnych grup ryzyka w wybranych systemach edukacyjnych, znajduje podobieństwa i różnice w zakresie kształcenia kadr do pracy z grupami ryzyka w sektorze opieki i wychowania - W02 (K_W14). Umiejętności - student: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z profilaktyki społecznej by zaprojektować rozwiązanie hipotetycznego problemu dotyczącego dziecka lub nastolatka z grupy ryzyka korzystając z przykładów działań stosowanych w innych krajach - U01 (K_U02); - potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii zidentyfikować obecność czynników ryzyka i czynników chroniących. Potrafi dokonać ich klasyfikacji na czynniki związane z jednostką i czynniki środowiskowe oraz przewidywać potencjalną linię rozwoju jednostki wskazując na możliwość zastosowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych)- U02 (K_U09). Kompetencje- student: - przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom/wychowankom/podopiecznym - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka/wychowanka/podopiecznego – unikania technik psychomanipulacji - K01 (K_K05); - wykazuje się postawą odpowiedzialności. W swojej pracy zawodowej promuje dorobek profilaktyki o potwierdzonej naukowo skuteczności, m.in. zna i rekomenduje programy profilaktyczne wpisane na listę rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia (ww.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/rekomendowane-programy-profilaktyczne) - K02 (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Opieka nad dzieckiem i rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym jest zapoznanie studenta z problemami społecznymi w krajach UE i próbami ich rozwiązywania oraz zachęcenie do porównań z sytuacją w Polsce a także poznanie wybranych sposobów pomagania dziecku i rodzinie zagrożonej w innych krajach. Wiedza - student: - ma uporządkowaną wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień. Potrafi wymienić instytucje udzielające pomocy osobom z grup ryzyka, zna aktualne instytucjonalne rozwiązania problemów społecznych w wybranych krajach Europy - W01 (K_W10); - posiada wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień adresowanej do różnych grup ryzyka w wybranych systemach edukacyjnych, znajduje podobieństwa i różnice w zakresie kształcenia kadr do pracy z grupami ryzyka w sektorze opieki i wychowania - W02 (K_W14). Umiejętności - student: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z profilaktyki społecznej by zaprojektować rozwiązanie hipotetycznego problemu dotyczącego dziecka lub nastolatka z grupy ryzyka korzystając z przykładów działań stosowanych w innych krajach - U01 (K_U02); - potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii zidentyfikować obecność czynników ryzyka i czynników chroniących. Potrafi dokonać ich klasyfikacji na czynniki związane z jednostką i czynniki środowiskowe oraz przewidywać potencjalną linię rozwoju jednostki wskazując na możliwość zastosowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych)- U02 (K_U09). Kompetencje- student: - przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom/wychowankom/podopiecznym - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka/wychowanka/podopiecznego – unikania technik psychomanipulacji - K01 (K_K05); - wykazuje się postawą odpowiedzialności. W swojej pracy zawodowej promuje dorobek profilaktyki o potwierdzonej naukowo skuteczności, m.in. zna i rekomenduje programy profilaktyczne wpisane na listę rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia (ww.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/rekomendowane-programy-profilaktyczne) - K02 (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Opieka nad dzieckiem i rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym jest zapoznanie studenta z problemami społecznymi w krajach UE i próbami ich rozwiązywania oraz zachęcenie do porównań z sytuacją w Polsce a także poznanie wybranych sposobów pomagania dziecku i rodzinie zagrożonej w innych krajach. Wiedza - student: - ma uporządkowaną wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień. Potrafi wymienić instytucje udzielające pomocy osobom z grup ryzyka, zna aktualne instytucjonalne rozwiązania problemów społecznych w wybranych krajach Europy - W01 (K_W10); - posiada wiedzę o profilaktyce społecznej, profilaktyce uzależnień adresowanej do różnych grup ryzyka w wybranych systemach edukacyjnych, znajduje podobieństwa i różnice w zakresie kształcenia kadr do pracy z grupami ryzyka w sektorze opieki i wychowania - W02 (K_W14). Umiejętności - student: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z profilaktyki społecznej by zaprojektować rozwiązanie hipotetycznego problemu dotyczącego dziecka lub nastolatka z grupy ryzyka korzystając z przykładów działań stosowanych w innych krajach - U01 (K_U02); - potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii zidentyfikować obecność czynników ryzyka i czynników chroniących. Potrafi dokonać ich klasyfikacji na czynniki związane z jednostką i czynniki środowiskowe oraz przewidywać potencjalną linię rozwoju jednostki wskazując na możliwość zastosowania działań pedagogicznych (wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych)- U02 (K_U09). Kompetencje- student: - przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom/wychowankom/podopiecznym - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka/wychowanka/podopiecznego – unikania technik psychomanipulacji - K01 (K_K05); - wykazuje się postawą odpowiedzialności. W swojej pracy zawodowej promuje dorobek profilaktyki o potwierdzonej naukowo skuteczności, m.in. zna i rekomenduje programy profilaktyczne wpisane na listę rekomendowanych programów profilaktycznych i promocji zdrowia (ww.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/rekomendowane-programy-profilaktyczne) - K02 (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Opieka nad dzieckiem i rodziną. |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 10 godzin pracy własnej studenta = 25 godzin = 3 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: Metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się) oraz pracę ze źródłami, studiowanie literatury omawianych na wykładach zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.